Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729240 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

axwell  
#507384
Icegrip skrev:Kul att det går att röja längre söderut! Jag tror man får ställa in sig på slutet av maj här vid Västerbottens kustland. Ja e inte bitter :grin:


Inte bitter, den rollen får jag ta på mig. :mrgreen:

Mätte igår på ett tjugotal ställen, där det tidigare varit runt 145 cm är det nu ca. 125 cm.
Ovanpå skogsvägens körbana är det 50 cm packad snö där jag fick ge upp plogandet i vintras, sen har snöskotrar gjort sitt yttersta för att packa fast snön. 😡 😡

Nu börjar det bli nästan kris med att få till brännved som hinner torka till nästa vedeldningsperiod. :|

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#507389 Är det tom för mycket snö för minitraktorn?😎
@axwell

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

axwell  
#507398
halvproffs skrev:Är det tom för mycket snö för minitraktorn?😎
axwell

Visst @halvproffs i och med att det är packat, 50 cm lössnö är inga problem med spetsplogen. :mrgreen :roll: :

Hela vintern har jag spanat efter en större traktor med tät hytt men det har inte dykt upp nån Valtra 205.
Samtidigt är jag vankelmodig; köper jag på mig en Volvo L120 så blir det förstås minst 10 skitvintrar som vi hade 4 st av i rad före den här som blev totalt åt andra hållet. :roll:

Skämt åsido, söker faktiskt en lite högre men inte bredare än 1.4 m med hytt och frontlastare.
Typ en sån här eller lite starkare motor med bättre hydraulik, den här hade jag fått in i mitt garage.
http://traktortema.se/traktorer/kubota%20kl-25.html :|

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#507405 Idag blev det 1 ha siktröjning inför gallring. Det blir bra men jag har mer kvar att hinna med.. om 1 månad kommer gallringsmaskinerna och jag har fullt upp nu på helgerna framöver :shock: :-ss

Blir till att köra kvällar efter jobbet.. är ju åtminstone ljust länge på kvällen :-ss

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#507704
1523424507_20180410_121413.jpg
1523424507_20180410_121427.jpg
1523424507_20180411_071958.jpg
1523424485_20180411_072006.jpg
Äntligen väglag. Så man kommer till
Skogs. Rycker i röjnerven.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hasaro  
#509144 Prova filma lite med systemkameran för en tid sen. Tänkte jag skulle dela med mig lite av det för det var ju så länge sen man bidrog i tråden.





Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hasaro  
#509145 Några bilder från telefonen med.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

hlb  
#509147 Tack Hasaro att du lärde mig att dra igång mellan benen.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hasaro  
#509204
hlb skrev:Tack Hasaro att du lärde mig att dra igång mellan benen.


Kul att höra, då funkar kunskaps spridandet här på forumet. Läste själv mig till det i någon tråd här för några år sen. Nu finns det på film med.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#509223 @hlb
Hur går det med kedjeröjsågen?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

hlb  
#509224 Har inte kört mycket, fullt upp med gallring i vinter. Kommer nog att gå fint.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#509226
hlb skrev:Har inte kört mycket, fullt upp med gallring i vinter. Kommer nog att gå fint.

Ok.
Hoppas du är nöjd med den.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#509236
Erre skrev:
hlb skrev:Har inte kört mycket, fullt upp med gallring i vinter. Kommer nog att gå fint.

Ok.
Hoppas du är nöjd med den.


@Erre hade du köpt och provat 8 tums svärdet med 1,1 kedjan eller var det någon annan här på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#509244
svampbob skrev:
Erre skrev:
hlb skrev:Har inte kört mycket, fullt upp med gallring i vinter. Kommer nog att gå fint.

Ok.
Hoppas du är nöjd med den.


@Erre hade du köpt och provat 8 tums svärdet med 1,1 kedjan eller var det någon annan här på forumet.

Nej det var @rikard_e

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#509250 Här.

rikard_e - hva 535fbx kjeden hoppar av

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).