Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 161606 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

itfc  
#361846 I mina eftersatta röjningar är det kedjeröjsåg en som gäller. Använder skjutande kedja om man stöter på lite täta slysnår. Arbetar fler timmar och snabbare med kedjeröjaren samt kan resa mig ur sängen dan därpå. Har usel teknik med vanlig klingsåg vilket kan bidra till ovanstående.

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363434 Funderar på att investera i en kedjeröjsåg, eftersom jag litar på Erre. Kan jag få ett dagsfärskt tips på vilket märke, modell jag skall välja. Tillbehör?......

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#363441 Tackar för det förtroendet. :smile:

Har bara kört med husqvarnas 535 FB
Så jag har inte kläm på vilken som är bäst av dom finns idag.

Vad du än väljer tror jag du blir nöjd med en kedjeröjare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

sundelius  
#363442 Jag lyssnade på Jens och skaffade Stihls Km 130 och det jag använt den till är jag väldigt nöjd :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363444 När jag bara läser specar verkar Husqvarnas vara den proffsigaste, men det kommer kanske snart en rättelse västerifrån, och Jens är också värd att lyssna på, om han nu inte har procent förstås.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363445 Tack Sundelius, med ditt inlägg blev ju valet ännu jobbigare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#363450 Be att få låna hem en för test.
Helst av både husq å stihl om det går.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363452 Slutar väl med att den som har trevligast ÅF vinner, fast jag vill nog att produkten själv skall avgöra.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363456 Behöver du bara en kedjeröjare och kan motivera inköpet för dig själv så blir det Husqvarnan. Tycker du att det är en stor investering och vill använda maskinen till mer (häcksax, trimmer, sopmaskin) så kan det väga över på Stihlen.
Röjer själv med Stihlen av ovan nämnda anledning.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

sundelius  
#363457 Jens ansluter nog snart, det är bättre han får dra Km 130 fördelar då han har mer och längre erfarenhet än mig men det jag kan säga att maskinen imponerar. Var själv lite skeptisk till att den skulle fungera i "proffs" användning då den kan upplevas lite klen osv men det jag kört är jag tillfreds. Hur det håller i långa loppet kan jag ju inte svara på men som sagt så dyker nog tomten upp snart, annars har det dryftats en hel del om detta i en tråd när busholle frågade ungefär samma sak.

Kan också säga att jag inte greppar den vanliga röjsågen lika ofta längre, även om den ibland skulle vara mer effektiv så upplever jag att kropp och huvud orkar längre med kedjeröjaren

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363459 Nu dök tråden med batteridrivet upp också. Sover nog inte så bra i natt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363460
hlb skrev:Slutar väl med att den som har trevligast ÅF vinner, fast jag vill nog att produkten själv skall avgöra.


Såg att du bor i Kronoberg, om ÅF inte kan lösa en demosåg med RTS selen så hör av dig så kan du få låna min Stihl. Jobbar i Växjö om dagarna om det är på rätt håll för dig.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363462 Tack busholle för erbjudandet. Får se hur det blir. Forumet är ju helt fantastiskt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#363516 Och här kommer tomten :lol: :lol:

Om jag var dig, skulle jag låna av Busholle och prova en dag eller två. Senn beror det ju på hur mycket du kommer att använda den och till vad. Jag gillar min KM130R, eftersom den funkar hyfsad för mig i skogen och isär i gensatt röjning och krat. Gillar bärselen, RTS eftersom den ger god viktfördelning, och det är snabbt att huka av sågen om det behövs. Använder den ju ochså med häcksax och sopvalse, och isär häcksaxen gillar jag hemskt. Med förlängare tar jag nu höga häckar utan det slitet det var med en ordinari el. eller motorsax.

Nu är ju du bara unge mannen, @Hlb , men jag som har gamla, stela skuldrar, gillar att det är så lätt å få på rustningen. Körer lite med en ryggburen blåsare och ryggburen spruta, och känner att jobbet med att få dom på ryggen och av, är något jag ogillar, och jag är inte längre så smidig i armarna att jag kan sträcka en hand bakut om jag måste restarta.

Innsatte röjare, skickliga proffs, körer ju oftast med Hva sin ryggburna, och det är en topp maskin, men priset är inte direkt lokkande, och 12,4 kg är mycket att bära på genom en lång dag för en gammal kropp :wink: Senn kan det ju ochså sägas att Stihl absolut inte har gjort något för att marknadsföra KM130 som hjälpar i skogen. Det förvånar mig :???:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363541 Tack Jens, kloka ord. Du är säkert mer rörlig än jag,och det blir kanske inte bättre med ytterligare årsringar runt magen. Vad gäller priset, ser jag till vad jag får för pengarna, men jag blir också väldigt nöjd, om jag kan lugga vår kära finansminister på lite skattepengar, särskilt som hon just höjt skatten för arbetande pensionärer med 10 %.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).