Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 161397 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#363890 Jag kan absolut slänga med kedjeröjaren på processor dagen. Inga problem alls.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363907 En röjardag i mars lät intressant, även om jag har 25 mil till Markaryd. Då borde ju Husqvarnas batteridrivna midjeröjare ha kommit också.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Olov Jonsson  
#379820 -Niking. Sökte igenom lite trådar å hittade den här. Kul att det är fler än jag som kommit på tanken att montera klinga på midjeröjaren. Har kört den i sex år och med klinga i ett år. Funkar riktigt bra! Har dock väntat mig ett haveri på drivaxeln/fjädern då denna inte är gjord för den levande vikt som en klinga har jämfört med kedjan. Man hör hur motorn svajjar vid gassläpp. Men det återstår att se. Hittills har det fungerat!!
Vid klen röjning helt överlägsen enligt mitt tycke.

Upplever dock att risken att såga sig är större då man utan problem når fram till klingan med foten.
Riggröret skulle varit 15-20cm längre.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379826 Jo, midjeröjsåg + klinga funkar bra när det är mycket pinnar.

Jag har några mindre bestånd självföryngrad gran, som är ca 0,5-1,5 meter höga. Dessa granar behöver enkelställas så fort snön är borta. Har manuellt sågat bort vargar i vinter. Tror du midjeröjare + klinga är gångbart i detta bestånd?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

hfab  
#379851 Hur monteras en klinga på husqvarna 535?
Någon som har bilder, och lista på delar?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

jannee  
#379853 Tydligen måste till syvende och sist klingsågen vara det optimala eftersom ni bygger om era kedjeröjare :lol:
Eller har ni som byggt om verkligen kommit på det ultimata alternativet, vore intressant att prova :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Seb macahan  
#379854 Jag vet vad vinkelväxeln kostar :lol: :lol: :lol: och hur mycket jobb det är o byta den 😡 😡
Jag tänker inte prova kling alternativet :???: Även om jag är frestad o prova.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

hfab  
#379869 Är det stihl vinkelväxel som gäller till husqvarna 535 fbx?
En vinkelväxel byter man på under minuten, två ggr i månaden om man kör husqvarna. [FACE WITH TEARS OF JOY]

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379904
hfab skrev:Hur monteras en klinga på husqvarna 535?
Någon som har bilder, och lista på delar?


Det är samma fäste till midjeröjaren som till Husqvarnas kombimaskin 525 LK/RK. Så alla tillbehören till dessa kombimaskin ska även kunna monteras på midjeröjaren. Glöm inte att komplettera med snörhållare bara. Annars blir det tungt i armarna efter ett tag. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379906
jannee skrev:Tydligen måste till syvende och sist klingsågen vara det optimala eftersom ni bygger om era kedjeröjare :lol:
Eller har ni som byggt om verkligen kommit på det ultimata alternativet, vore intressant att prova :mrgreen:


Tja, klinga har sina fördelar och kedja har sina fördelar. Sedan har böjlig snabel vissa fördelar gentemot ett stelt riggrör, liksom 45-55 cc röjsågar har vissa fördelar mot 35 cc midjeröjare.

Det handlar helt enkelt om att ha rätt röjsåg till rätt objekt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Seb macahan  
#379944
hfab skrev:Är det stihl vinkelväxel som gäller till husqvarna 535 fbx?
En vinkelväxel byter man på under minuten, två ggr i månaden om man kör husqvarna. [FACE WITH TEARS OF JOY]


Du är välkommen vilken dag som helst o byta vinkelväxel på en HQ535FBX under 2min. Jag utlyser ett fint pris till den som gör det under 2min. Kan tänka mig en skotsk 12årig som belöning, kanske två.
:lol: :lol: :lol:
Du behöver inte komma hit, bara filma o lägg upp, det räcker som bevis. Jag skulle nästan drista mig o säga att har du fått ut dreven på 2min är du berättigad till priset. Lycka till!! Önskar den långsamme mekanikern.

Avatar Fallback

Re: Sv: Kedjeröjsåg

hfab  
#379950
Seb macahan skrev:
hfab skrev:Är det stihl vinkelväxel som gäller till husqvarna 535 fbx?
En vinkelväxel byter man på under minuten, två ggr i månaden om man kör husqvarna. [FACE WITH TEARS OF JOY]


Du är välkommen vilken dag som helst o byta vinkelväxel på en HQ535FBX under 2min. Jag utlyser ett fint pris till den som gör det under 2min. Kan tänka mig en skotsk 12årig som belöning, kanske två.
:lol: :lol: :lol:
Du behöver inte komma hit, bara filma o lägg upp, det räcker som bevis. Jag skulle nästan drista mig o säga att har du fått ut dreven på 2min är du berättigad till priset. Lycka till!! Önskar den långsamme mekanikern.

Missuppfattade, trodde det gällde en vanlig röjsåg.
Kan jag få en 5årig om jag byter den på 2 min?;)

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Olov Jonsson  
#379965 Till granbeståndet du pratar om Niklas borde det gå alldeles utmärkt att köra midjeröjaren med klinga!

Det jag gillar allra mest med midjeröjaren är det tredimensionella arbetssättet och att man inte blir lika slut efter en dags röjning.

Som @Niking så tidigare gäller det att välja rätt såg till rätt röjning. Eller om man kör midjeröjaren - rätt utrustning 8)

Vad kostar vinkelväxeln å hur mycket jobb är det?
Varför går den sönder?
Jag kommer köra med klinga på min tills nåt flyger i luften å sen utvärdera om det va värt det 😈 det är ju bara en röjsåg trots allt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Seb macahan  
#379972 Vet inte, det hade nästan varit kul o se. Testa får jag se :wink:. Du måste ju inte byta, det räcker om du plockar bort den o återmonterar.
Det är nästan lite imponerande om du byter en vinkelväxel på 2min även på en vanlig röjsåg också. Även om jag vet att det går relativt snabbt så vet i fan om man löser det på 2min.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

alias  
#379973
Seb macahan skrev:Vet inte, det hade nästan varit kul o se. Testa får jag se :wink:. Du måste ju inte byta, det räcker om du plockar bort den o återmonterar.
Det är nästan lite imponerande om du byter en vinkelväxel på 2min även på en vanlig röjsåg också. Även om jag vet att det går relativt snabbt så vet i fan om man löser det på 2min.


Funkar kanske om man får öva på detta så att handgreppen sitter i ryggmärgen. Ungefär som i det militära, när man skulle plocka isär och ihop AK5:an (på tid) med en persedelpåse trädd över huvudet. Om det var för att man skulle lära sig att göra det nattetid eller bara för någon p.g.a. befälens nycker vet jag ej.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).