Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 161643 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#735292 Har 13" 0,325 1,5mm
Upplevde mindre kedjehopp med 1,5 mm.
Sen om det var så eller att man lärde sig köra den på rätt sätt med tiden det vet jag inte.
Jag tycker den tuggar på bra med 13"
Det ska vara ordentligt vasst och skippa att slipa ner ryttarna rätt länge. Den ska inte hugga och studsa. Bättre att den sågar mjukt och snällt.

@Rickard_e har haft 8" på sin om jag minns rätt.

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735293
forest. skrev:
Niking skrev:För mig blir det kedjesåg, när det börjar för grovt för att ta virket från en sida av klingan med min 535 iFR.

Ju mer jag går med klingsåg, ju mer vill tag ta med den.
/Niklas


Är den optimalt setupen på svärd och kedja som 535fbx lev. med (13" 0,325 1,3) ?

Eller har ni bytt till något annat som går bättre lättare för motorn och mer fart på kedjan?


Finns de som bytt till 1,5 mm kedja (typ H25), då det ska ge mindre kedjehopp.

Finns även ett sågdel med H00-kedja, som egentligen är framtaget för Husqvarnas multimaskiner, men som även passar till 535 FBx. (Snörfäste och handtag fick beställas separat). Denna sågdel funkar, men tyvärr tog kedjeoljan slut när halva tanken återstod. Så jag har bara kört den någon enstaka gång.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Sjögården  
#735303 Spänn kedjan lite hårdare och ge en extra smörjning på svärdet varje tankning,då tycker jag det går bra.
Sen får man göra rent oftare en man tror.
Helt annan arbetsteknik än vanlig röjsåg men arbetsbesparande vid andraröjning och äldre enligt min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

forest.  
#735309
Sjögården skrev:Spänn kedjan lite hårdare och ge en extra smörjning på svärdet varje tankning,då tycker jag det går bra.
Sen får man göra rent oftare en man tror.
Helt annan arbetsteknik än vanlig röjsåg men arbetsbesparande vid andraröjning och äldre enligt min erfarenhet.


Och ändå röjer röjarlagen med vanlig röjsåg vid eftersatta röjningar 🤔

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735313
forest. skrev:
Sjögården skrev:Spänn kedjan lite hårdare och ge en extra smörjning på svärdet varje tankning,då tycker jag det går bra.
Sen får man göra rent oftare en man tror.
Helt annan arbetsteknik än vanlig röjsåg men arbetsbesparande vid andraröjning och äldre enligt min erfarenhet.


Och ändå röjer röjarlagen med vanlig röjsåg vid eftersatta röjningar 🤔


Röjarlag bygger kondition, teknik och styrka på ett annat sätt än en som försöker jaga ikapp sina röjningar på helgerna. Desto sämre kondition och teknik man har desto mer har man att vinna på körning med kedjesåg. Man kapar långsammare men kompenserar med färre steg och färre fastfällningar enigt min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

jannee  
#735316 Har man aldrig använt sig av varken vanlig röjsåg eller kedjesåg handlar allt om en inlärning.
Är man dock van vid att nyttja en röjsåg kan det vara svårt att bli lika effektiv eller effektivare med en kedjesåg.
Vet t.o.m. om de som menar att det effektivaste ändå är en vanlig liten motorsåg, å andra sidan har dessa använt sig av en vanlig motorsåg sedan urminnes tider.
M.a.o. ALLT handlar nog till syvende och sist om rätt (inlärnings)teknik.
För en del är det tungt att kinka runt med 9,5 kg på höften, medans det för andra inte alls är några problem, vi äro alla så olika.
Vore intressant att få veta försäljningssiffrorna (statistik) för de olika typerna av röjverktyg.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

morco  
#735318 Jag skaffade kedjeröjsåg och en traditionell röjsåg samtidigt för 8 år sedan är således lika amatörmässig med båda alternativen.

Beträffande kedjehopp händer det mig nästan aldrig till skillnad mot i början. Var noga med att kedjan alltid är spänd, ta inte ner ryttarna för hårt och jobba med skjutande kedja. Upplever att det hugger och hoppar mer med dragande kedja.

Svepröjer man klent är dock kedjehopp vanligt men då har man ju plockat med sig fel röjsåg….

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

CJA  
#735327 Jag tänkte köpa en 535FBx, men sedan insåg jag att den inte finns med handtagsvärme.

Det får nog duga med 346 eller 550 till grov röjning i fortsättningen också.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735337 Finns numera vattentäta handskar, som fungerar utmärkt ihop med en elastisk regnrock med långa ärmar...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

torpöbo  
#766699
torpöbo skrev:Hur funkar era sågar? Skulle vilja hitta en beg. Utan autotune.

Letar fortfarande efter en bättre beg. I trakten av Östergötland.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Ove Lindberg  
#766796 Vad för såg letar du efter?
Mvh Ove Lindberg

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

torpöbo  
#766802
Ove Lindberg skrev:Vad för såg letar du efter?
Mvh Ove Lindberg


Husqvarna 535 fb helst men fbx funkar med.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Ove Lindberg  
#766805 Ring mig 0705688738

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

r93  
#766806 I all välmening!

Lägg inte ut ditt nummer på ett oskyddat forum!!!!!

Jag ”anmälde” ditt inlägg så det blir sett av moderator

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Ove Lindberg  
#766808 Vad är problemet, jag är skolad bondräng?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).