Skogsröjning

Röjning med pannlampa

62 inlägg 36251 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning med pannlampa

Weavens  
#297713 Tänkte lägga upp min film då jag röjer med pannlampa.

Tycker det går bättre än förväntat :)






   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297721 Hur pass bra går det egentligen i mörkret att syna ut de träd som ska röjas bort? Tycker spontant att det borde vara mycket enklare att göra urvalet när det är ljust.

Sedan undrar jag också om det inte blir svårt i mörkret att hålla någorlunda raka och parallella drag genom beståndet? Jag har nämligen prövat att trimma gräs i mörker (med pannlampa) och då blev det gott om mistor.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjning med pannlampa

Weavens  
#297724 Det är två lampor, en på hjälmen och en på selen. Om man går systematiskt in och ut ifrån sin egen linje så är det lätt att hålla bra linjer och du missar inget heller. Men det beror på vilken röjning man är på. En ungskog känns spontant lite svårare att göra i mörkret än denna underväxt röjning inför gallring.

Sen när du röjer ska du ju aldrig tänka "vilka träd som ska bort". Tänk istället på vilka träd som ska stå kvar så har du färre träd att hålla reda på.

Ska köpa bättre lampor, typ ledx 5000lumen. Tror dock att jag kommer att bli för bländad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

svampbob  
#297733 Jag kör också med dubbla lampor. En på hjälmen och en på bygeln till kedjeröjaren och ljuset blir fullt tillräckligt. Det är helt klart svårare att hålla linjen i mörkret och ännu svårare att hitta igen bilen när man ska hem :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjning med pannlampa

Weavens  
#297734
svampbob skrev:Jag kör också med dubbla lampor. En på hjälmen och en på bygeln till kedjeröjaren och ljuset blir fullt tillräckligt. Det är helt klart svårare att hålla linjen i mörkret och ännu svårare att hitta igen bilen när man ska hem :grin:


Kör du med någon bra lampa? Jag har jula 3w lampor för 199:-/st

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

Seb macahan  
#297755 Härligt o läsa, detta har jag tänkt länge då ljusa timmar på dygnet är få under vintern. Jag har inte riktigt våga prova med risk för o bli idiotförklarad. Jag har hittat en bra lampa som jag tror kan funka. Kolla på Lumilight Navigator 1400 eller 2500 på nätet. 1700 resp 2700kr. Verkar vara en riktigt bra lampa. Jag har haft bekanta som haft lite brandincidenter vid laddning med Kina lampor. Jag nämner det bara. Kolla på www.valostore.se

Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

herjman  
#297774 Provade en Lupine 4500 Lumen i höstas vid nattorientering, borde vara nått för dig! :lol:

Själv föredrar jag helt klart dagsljus men det blir ju en bristvara där uppe hos er

Avatar Fallback

Re: Röjning med pannlampa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297777 Jag röjde lite tät granungskog. Med regn på barren blir det lätt att bli bländad. Bara lampa på huvudet.

Avatar Fallback

Re: Röjning med pannlampa

80-90  
#297780 Sån röjning som visas på filmen funkar fint i hop med pannlampa .. Det blir värre när det e riktigt tätt å vått som det nästan alltid e på mörka tiden .. Då blir man väldigt lätt bländad å ser lite för dåligt för å göra ett bra jobb , tycker jag ..

Avatar Fallback

Re: Röjning med pannlampa

Weavens  
#297781 Röjer inte i mörket av ren glädje. Mörkret ställer till det ekonomiskt om man som jag går och köper sig en traktor. Behöver den där extra slanten till instats. Annars hade jag bara röjt vid dagsljus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning med pannlampa

80-90  
#297782
Weavens skrev:Röjer inte i mörket av ren glädje. Mörkret ställer till det ekonomiskt om man som jag går och köper sig en traktor. Behöver den där extra slanten till instats. Annars hade jag bara röjt vid dagsljus.

Får du ett bra resultat så ska du fortsätta med det .. Det bara å gasa på

Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

svampbob  
#297785
Weavens skrev:
svampbob skrev:Jag kör också med dubbla lampor. En på hjälmen och en på bygeln till kedjeröjaren och ljuset blir fullt tillräckligt. Det är helt klart svårare att hålla linjen i mörkret och ännu svårare att hitta igen bilen när man ska hem :grin:


Kör du med någon bra lampa? Jag har jula 3w lampor för 199:-/st


Jag har en liten Silva på hjälmen och typ en Ica pannlampa uppe på bygeln. Jag tror inte att man ska ha så starka lampor. Du ser hur som helst inte så långt inne i djungeln och även med mina svaga lampor har jag några gånger bländats av blöta barr.

Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

Seb macahan  
#297797 Ok, jag fattar bländningseffekten, har ni led eller halogen. Jag märker grymt stor skillnad på led på skogsmaskiner o traktor, där bländar halogen som reflekteras medan led flyter i hop med skogen på ett annat sätt. På skördare o skotare drar man ju inte direkt ner effekten på lampor för o inte bli bländad. Min tanke var o ha en på byglen också men då en billigare variant som riktas nästan rakt ner, ev snett framåt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297808 Vill man inte ha en liten vidare ljusbild på t ex hjälmlampan? känns som att man ser ett för litet område för att kunna avgöra vad som skall sparas...

Användarvisningsbild

Re: Röjning med pannlampa

Seb macahan  
#297809 Kollar man på Youtube på den lampan jag tipsade om så ser ljudbilden riktigt bred ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).