Skogsröjning

Älskar att röja, men får inte kosta!

8 inlägg 6617 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Älskar att röja, men får inte kosta!

knugen_rj  
#289609 problemet är att vad man än gör i en röjning så får man "skit" oavsett, röjer man hårt så gnäller markägaren och uppdragsgivaren om det blir för dyrt, och om man röjer för lite så gnäller maskinförarna om att man sparat för mycket.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Älskar att röja, men får inte kosta!

isteskog  
#289616 Begär att det skrivs in i traktdirektivet hur jobbet ska utföras. Gör du som det står och det gnälls ändå .... byt uppdragsgivare 😡

Användarvisningsbild

Re: Älskar att röja, men får inte kosta!

Vedproducent  
#289617 Vet inte vad du har för röjbestånd i tankarna. Men ett inte onormalt röjbestånd kan ju lätt hålla 50000 stam per hektar. Att då röja lite hårt och ta några hundra stammar mer per hektar kan ju inte påverka kostnaden mer än ytterst marginellt

Avatar Fallback

Re: Älskar att röja, men får inte kosta!

jolo  
#290027 Jag tror inte att det är röjbestånden som är problemet

Avatar Fallback

Re: Älskar att röja, men får inte kosta!

jannee  
#290043 Hur f*n kan ni få 50000 stammar/ha. Planterar man tätt får man max 2500 stammar/ha och mer ska det aldrig få bli. Förröjer man för en 1:a gallring tar man väl bort allt som är under 10 cm, mindre stammar kostar mer att upparbeta än vad de ger i intäkt, eller är jag helt fel ute?.
Detta måste både skogsägaren och maskinföraren ha samma åsikt om eller?

Avatar Fallback

Re: Älskar att röja, men får inte kosta!

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290055 jannee: huvudsaken av det du röjer bort är ju inte det du planterade utan det som kom utan inbjudan.

Avatar Fallback

Re: Älskar att röja, men får inte kosta!

häsmyra  
#290056
jannee skrev:Hur f*n kan ni få 50000 stammar/ha. Planterar man tätt får man max 2500 stammar/ha och mer ska det aldrig få bli. Förröjer man för en 1:a gallring tar man väl bort allt som är under 10 cm, mindre stammar kostar mer att upparbeta än vad de ger i intäkt, eller är jag helt fel ute?.
Detta måste både skogsägaren och maskinföraren ha samma åsikt om eller?

Du tror inte att 50000 stammar är före röjningen?

Avatar Fallback

Re: Älskar att röja, men får inte kosta!

jannee  
#290068 Skulle det mot all förmodan var så tätt, ca 45 cm mellan varje stam - finns det överhuvudtaget några riktiga astammar i ett sådant bestånd?
Kan aldrig vara röjt, dessutom är det just före en förstagallring, jag fattar inte att man kan missköta sin skog på detta sätt.
Jag i min enfald trodde knugen_rj menade normal förröjning inför en förstagallring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).