Skogsröjning

Gödsling tall i norra Norrlands inland

31 inlägg 20522 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Contorta  
#393551 Tittat lite vidare på gödsling av tall i norra Norrlands inland.
För ett resonamang, kring att gallringsmallarna är skrivna för "naturliga bestånd". Dvs man måste gallra när ålder och grundyta når en viss nivå, eftersom annar grönkronan kryper upp, tillväxten avstannar och det blir självgallrning.

Men ett gallrat bestånd häruppe blir ganska glest, långt ifrån fullslutet. Gödslingen ökar grönkronan, så beståndet fortsätter växa. Borde man då inte kunna hoppa över gallring om det inte är överslutet, gödsla istället och satsa på slutavverkning med ett bättre netto?

Anders Nilsson, skogvaktare på Gällivare allmänningsskog, menar så här:
Gödsling ökar boniteten, och skog skall skötas efter sin bonitet. Så klokt.

Alltså: En tallskog som enligt gallringsmall T16 är på gränsen att behöva gallras, som gödslas, får ökad bonitet. Tittar man därför på T18 eller T20 gallringsmall istället, ser man att det inte alls behöver gallras (än). Skogen kan gödslas istället för gallras! Slutavverkningsåldern kortas och kanske kan man slutavverka hela beståndet och få ett mycket högre netto (och snabbare) än med traditionell skötsel.

Detta tänker jag prova. Anders berättade om bestånd med över 200 skbm/ha (är ser man annars sällan mer är 130).

Tankar, någon?

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Mannfolk  
#393564 Jag tänkte gödsla 10ha tallskog 55år. Meningen är att använda traktorn och gödselspridarn.
Vilken gödsel används mest ? Jag tänkte köra med Yara can27 den billigaste kväven alltså.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Contorta  

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Mannfolk  
#393576 Varför skogcan ?

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Contorta  
#393594 Enligt Skogens Gödsling AB's hemsida
"Skog-CAN är ett specialgödselmedel för skogsmark som är väl testat och beprövat. Det tillför kväve i en form som snabbt tas upp av trädrötterna. Det innehåller också dolomitkalk som motverkar försurningen. Då svensk skogsmark ofta har ett lågt innehåll av näringsämnet bor finns även detta ämne med i Skog-CAN. 150 kg kväve eller 555 kg Skog-CAN är en lämplig giva per ha."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394571 Kul med sån effekt på gammal skog, fast egentligen är ju en 100-150-årig tall fortfarande ung.

En reflektion på åldern i första inlägget, planen sa 120år men borrning visade 100år, la du då till tiden det har tagit för tallen att växa upp till brösthöjd (borrhöjd)? Det kan nog ta runt 15 år iallafall på magra marker, kanske mer? Så planen kanske är ganska nära ändå.

Contorta skrev:Tittat lite vidare på gödsling av tall i norra Norrlands inland.
För ett resonamang, kring att gallringsmallarna är skrivna för "naturliga bestånd". Dvs man måste gallra när ålder och grundyta når en viss nivå, eftersom annar grönkronan kryper upp, tillväxten avstannar och det blir självgallrning.

Men ett gallrat bestånd häruppe blir ganska glest, långt ifrån fullslutet. Gödslingen ökar grönkronan, så beståndet fortsätter växa. Borde man då inte kunna hoppa över gallring om det inte är överslutet, gödsla istället och satsa på slutavverkning med ett bättre netto?

Anders Nilsson, skogvaktare på Gällivare allmänningsskog, menar så här:
Gödsling ökar boniteten, och skog skall skötas efter sin bonitet. Så klokt.

Alltså: En tallskog som enligt gallringsmall T16 är på gränsen att behöva gallras, som gödslas, får ökad bonitet. Tittar man därför på T18 eller T20 gallringsmall istället, ser man att det inte alls behöver gallras (än). Skogen kan gödslas istället för gallras! Slutavverkningsåldern kortas och kanske kan man slutavverka hela beståndet och få ett mycket högre netto (och snabbare) än med traditionell skötsel.

Detta tänker jag prova. Anders berättade om bestånd med över 200 skbm/ha (är ser man annars sällan mer är 130).

Tankar, någon?


Jag är inte så kunnig på det här men om tallarna står fritt och inte har slutit sig så finns det väl inget behov av att gallra, oavsett om man gödslat eller ej.
Egentligen borde väl stammarna på sådär magra marker stå glest eftersom det är så ont om mat till dem, om man vill ha maximal tillväxt. Växer gör det ju även med många stammar/ha men klenare stammar är ju kostsammare att ta ner.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Contorta  
#394632 Man går på gallringsmallar, tabeller baserade på bonitet, höjd och grundyta.
Och ja :-) det är viktigt att lägga på åldern till brösthöjd om man borrar träden :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

paan14  
#394658 Var kan man köpa Skog-Can om man vill gödsla själv? Ingen verkar sälja mindre volymer, om man vill köpa en eller bara ett par storsäckar.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Contorta  
#394659 Nog kan man köpa direkt men priset blir inte bra. Bäst pris via din virkesköpare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

haggloader  
#394665 Säljer inte Granngården gödsel?

Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

paan14  
#394732 Tack, men Mellanskog uppger att de inte kan hjälpa till och Granngården kanske säljer gödsel, men de har aldrig hört talas om SkogCan. Yara kan man köpa av, men då helst 50 ton o mer om jag förstod dem rätt. Det är svårt att hitta en återförsäljare, som kan tillhanda hålla mindre volymer. En affärsidé kanske...

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Sti L  
#394878 Har en liten skog der tallen har liten krone og vokser sakte.Tror jeg kan lese av denne tråden at gjødsling setter fart på voksten? Gallrat for 6 og 8 år siden og fremdeles små årringer.Er amatør og har ingen tall å fremlegge.En rådgiver mener jeg skal gjødsle 55kg/da med yarabela opti-kas 8mm granulert.

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394881 Gödslade med skog-can ca 12 år sen. Borrkärnorna är ca 3-4 år gamla. Markväxtligheten fick ju en skjuts några år men den verkar nu ha avtagit så gödsligseffekten är nog borta. Tänker borra nu igen och se hur det ser ut. Kronor och rötter kan ju ha utvecklats så det är mer "växtmotor" i tallarna. Rätt beslut är nog att avveckla och plantera med nåt mer förädlat. Men det är fint byggvirke jag har...
Från mitt tidigare inlägg (se kursiv).
Orsaskogarna.
För drygt 10 år sen gödslade jag 5 ha T18-(T20 små partier), två bestånd några kilometrer från varandra. Ett bestånd andragallrades 1986 det andra beståndet för ca 15 år sedan.
Alltså var de väl etablerade efter senaste uttagen. Kronorna ganska upphissade men ok. Ålder över 100 år. Årsringarna omkring 1 mm
Har tyckt det svarat dåligt. Första borrningarna omkring år 2-4 visade inget svar att yvas över. Plockade dock lingon som var som körsbär några år.
Borrade förra året och sista åtta årsringarna är ca 2 mm. Ingen jättebra ökning i plånboken. Skulle kanske bättre avverkat och satsat på ungskog istället.

Användarvisningsbild

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Ängagärdet  
#394890 Från en till två millimeter visar ju på att du ökat tillväxten med över 100procent, tycker nog att det svarade bra!

Avatar Fallback

Re: Gödsling tall i norra Norrlands inland

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394894 Jo, men gödslingen betalades med pengar och inte procent.

På en medeldiameter på säg 26-28cm pb har diameterna ökat med ca 20mm istället för ca 8mm. Har inte brytt mej om räkna fram "vinsten" på detta faktiskt.
Nån får gärna göra det som har entusiasm.
Det står kanske 180 skm3/ha. på en T18-T20. Det blev andragallrat före gödslingen (sista på denna ståndort) och är nu ett mellanting av timmerställning och "andragallrat".
Dock var det ett av de få ställena jag fick ihop årets lingonbehov om 4-5 hinkar sämsta bäråret. Så det var ju åtminstone en King-känsla som "betalade" gödslingen.

Gödslade nu senast ett betydande antal hektar för ett par år sedan. Det var några år efter ca 100ha förstagallring. Hela arealen gick inte/ var inte lämplig, att gödsla. Valde dessa starka marker T20-T24/G24. Där försöker vi alltså inte väcka liv i gamla tallar som står och rödkärnar sej utan ungträden ska ju vara i sin mest tillväxande fas, så det ska nog sätta mer sprutt med lite norskförädlad vattenkraft (ammoniumnitrat).

Personligen tycker jag det är helt sjukt att vi ska producera volym och diameter på norrländska tallmarker. Vi har klimat som ger världsunik rak fin råvara men har ingen betalningsmodell eller marknadsföring av trä som skapar mervärde på senvuxen kärnfura. Det är skitdåligt. Nu ska vi gödsla för att få ett sämre skvattvuxet virke och i tävla i Kina mot Radiata-tallplantager på Nya Zealand, som har omloppstid på 30 år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).