Skogsröjning

Djungelröjning

7 inlägg 7762 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Djungelröjning

caamper  
#275740 Nu har jag gjort klart en röjning på 1 ha vid Malung som jag hade kvar längs in i skiftet. Jag tycker alltid att det är roligt att kolla på före och efter bilder. Här har vi ett tidigare oröjt bestånd på 20 år som står på en blötare del vid en bäck.

Efter en dags skön djungelröjning för en hektar kan jag nu presentera ett slutresultat.
Jag hade en förebild (bild 1) som är tagen i höstas.
Efter bilden (bild 2) och panoramabilden (Bild 3) är tagna nu för två dagar sedan.
Hur tycker ni att förbandet ser ut jag siktade på 2,5 m? Andra kommentarer?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Djungelröjning

JensSkoog  
#275763 Du har jobbat myckt bra enlig mig! Det som nu bli spännande är hur björken står sig nästa vinter om det blir mycket snö.

Avatar Fallback

Re: Djungelröjning

caamper  
#275792 Jag gjorde en liknande röjning för två år sedan som jag genomförde i två steg. Då tog jag och minskade stammantalet i två steg. Det året var det mycket snö och det blev inte ett enda snöbrott på björken. Nackdelen blev att det var ett rent #¤%"^! att genomföra den andra röjningen i samma bestånd det var småslanor överallt. Därför gick jag nu på big bang ifrån ca 5-9 tusen stammar per ha till 2.5 tusen. Någon annanan som gjort liknande minskning och har erfarenheter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Djungelröjning

alias  
#275817 Har gjort en två steg av en planerad 3-stegsröjning i björkbestånd på ca 0,4 ha.

Utgångsläget var ett bestånd tätt som en vassrugg (40-120000 stammar/ha förutom i några helt kala luckor). De flesta stammarna var då ca 3 meter höga.

Första etappen var att röja ner till 8000 stammar/ha, efter kontroll hamnade jag på 8-12000 stammar/ha. Detta tror jag var sommaren 2010.

Våren 2013 röjde jag ner till 3-4000 stammar/ha och i vår eller nästa vår skall stamantalet sänkas till 1500-2000 stammar/ha.

En slutsats jag har dragit när det gäller röjning i löv är att man måste kontrollera stamantalet kontinuerligt - annars hamnar man för högt då det ser glest ut.

Förhoppningsvis leder detta röjningsprogram till en hyffsad björktimmerproduktion på sikt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Djungelröjning

caamper  
#275922 Intressant Alias. Men jag tycker det är så bokigt och tar mycket längre tid att genomföra röjning 2 och 3. Jag vill alltid bli av med röjningen så snabbt som möjligt. Men det är säkert för att jag alltid har haft några bestånd som måste röjas och har känt mig stressad...Men nu är sista röjningen klar och det är bara att låta det växa på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Djungelröjning

isteskog  
#286422 caamper! Får du inte en massa slyuppslag om du gör endast en hård röjning i stället för att röja i omgångar?

Avatar Fallback

Re: Djungelröjning

Amatörhuggare 62  
#286547 Denna förröjning. Kan ochså kalla djungel

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).