tis 11 feb 2014, 11:51#264650Hej
jag ska börja röja ett område med björk 2-5 meter höga plantor, tycker vilt om björken? Jag har tydligen mycket älg på min fastighet, nu i vinter har jag sett älg där i princip varenda gång jag vart ute.
Hälsningar Johan
Skogsröjning
Käkar älgar björk?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 11 feb 2014, 12:03#264652Vårtbjörk är smakligare än vårtbjörk sägs det.
Är väl inte lika intressant som sälg, asp, rönn ek m.m. men hemomkring äter det björk då det finns bra mycket mer av detta än av de tidigare nämnda arterna.
MVH
Alias
Är väl inte lika intressant som sälg, asp, rönn ek m.m. men hemomkring äter det björk då det finns bra mycket mer av detta än av de tidigare nämnda arterna.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 11 feb 2014, 15:02#264666
Vårtbjörk är mer godis än glasbjörk - tror det var det som du avsåg.
Och sen skulle jag vilja påstå - som du skriver - att om det funnes lika mkt sälj/rönn/asp som det finns björk så skulle de beta detta lika ivrigt.
De få rönnar som slår upp i mina trakter stryker med direkt pga älgen.
alias skrev:Vårtbjörk är smakligare än vårtbjörk sägs det.
MVH
Alias
Vårtbjörk är mer godis än glasbjörk - tror det var det som du avsåg.
Och sen skulle jag vilja påstå - som du skriver - att om det funnes lika mkt sälj/rönn/asp som det finns björk så skulle de beta detta lika ivrigt.
De få rönnar som slår upp i mina trakter stryker med direkt pga älgen.
Nybliven skogsägare i Västerdalarna.
"Är man inte dalmas får man försöka komma upp sig på annat vis"

tis 11 feb 2014, 15:11#264668
Jepp - och samma beteende är det på tallungskogen. Kon går "rakt över" stammen så att den böjs och kalven kommer åt att äta. Inte många stammar som står pall för 300-350kg älg
Förra vintern höll en skock älgar (4-8st) till på mina marker. De totalförstörde alla tallar på ett 12 årigt hygge(ca 1,5ha). Tur att det kommer gran under...
surjämten skrev:Framför allt så bryter älgkor av ungbjörkar till sin kalv!! Sen får du göra bedömningen röja/vänta. Själv har jag väntat med liknande områden.
Jepp - och samma beteende är det på tallungskogen. Kon går "rakt över" stammen så att den böjs och kalven kommer åt att äta. Inte många stammar som står pall för 300-350kg älg
Nybliven skogsägare i Västerdalarna.

tis 11 feb 2014, 16:42#264679Om björken är fem meter så finns hopp, annars ville jag väntat med röjningen några år. Om du hinner med kan du stamkvista dom skapligaste och högsta, så har dom en chans att älgen inte tar dom. Om det finns sälg eller rönn så är det smart å kapa dom på en meter eller så på våren, så får man mat til älgen där.
Jack of all trades, master of none!
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).