Skogsröjning

Käkar älgar björk?

9 inlägg 8206 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Käkar älgar björk?

Joboy22  
#264650 Hej

jag ska börja röja ett område med björk 2-5 meter höga plantor, tycker vilt om björken? Jag har tydligen mycket älg på min fastighet, nu i vinter har jag sett älg där i princip varenda gång jag vart ute.

Hälsningar Johan



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Käkar älgar björk?

alias  
#264652 Vårtbjörk är smakligare än vårtbjörk sägs det.

Är väl inte lika intressant som sälg, asp, rönn ek m.m. men hemomkring äter det björk då det finns bra mycket mer av detta än av de tidigare nämnda arterna.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Käkar älgar björk?

Joboy22  
#264653 okey, då borde jag vara säker?. Björkuppslaget är på ca 2ha mitt i en större aspdominerad skog som precis gallrats, så det ligger massvis med ris från asp på backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Käkar älgar björk?

surjämten  
#264662 Framför allt så bryter älgkor av ungbjörkar till sin kalv!! Sen får du göra bedömningen röja/vänta. Själv har jag väntat med liknande områden.

Användarvisningsbild

Re: Käkar älgar björk?

lissnils  
#264666
alias skrev:Vårtbjörk är smakligare än vårtbjörk sägs det.

Är väl inte lika intressant som sälg, asp, rönn ek m.m. men hemomkring äter det björk då det finns bra mycket mer av detta än av de tidigare nämnda arterna.

MVH
Alias

Vårtbjörk är mer godis än glasbjörk - tror det var det som du avsåg. :wink:

Och sen skulle jag vilja påstå - som du skriver - att om det funnes lika mkt sälj/rönn/asp som det finns björk så skulle de beta detta lika ivrigt.
De få rönnar som slår upp i mina trakter stryker med direkt pga älgen.

Användarvisningsbild

Re: Käkar älgar björk?

lissnils  
#264668
surjämten skrev:Framför allt så bryter älgkor av ungbjörkar till sin kalv!! Sen får du göra bedömningen röja/vänta. Själv har jag väntat med liknande områden.

Jepp - och samma beteende är det på tallungskogen. Kon går "rakt över" stammen så att den böjs och kalven kommer åt att äta. Inte många stammar som står pall för 300-350kg älg :| Förra vintern höll en skock älgar (4-8st) till på mina marker. De totalförstörde alla tallar på ett 12 årigt hygge(ca 1,5ha). Tur att det kommer gran under...

Avatar Fallback

Re: Käkar älgar björk?

Joboy22  
#264675 Besvärligt läge, vad ska man göra? när jag gått omkring i skogen har jag upptäckt ett 10tal områden där älgen legat på snön, det syns så tydligt. De tycker om min skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Käkar älgar björk?

JensSkoog  
#264679 Om björken är fem meter så finns hopp, annars ville jag väntat med röjningen några år. Om du hinner med kan du stamkvista dom skapligaste och högsta, så har dom en chans att älgen inte tar dom. Om det finns sälg eller rönn så är det smart å kapa dom på en meter eller så på våren, så får man mat til älgen där.

Avatar Fallback

Re: Käkar älgar björk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264690 Jag hade nog röjt, faktiskt. Björk växer fort i början, och långa björkslanor utan krona blir man inte glad av. Liten chansning, men kanske 5000/ha och så kom tillbaka om 3 år?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).