Skogsröjning

Eftersatt röjning!

11 inlägg 16888 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eftersatt röjning!

Skogis71  
#259886 Hej alla.
Är det någon som har erfarenhet av att ha ganska mycket eftersatt röjning och hur löstes detta?
Detta är ganska kostsamt att leja bort det och då vill man helst att det går att ta ut det som energiskog! För mig handlar det om ganska stor areal, ca 15 ha.
Min fastighet ligger i Norrbotten, så det är i det länet som tips på tex entrepanörer är realistiskt. Generella erfarenheter mottages gärna från hela landet!

P.S Finns det någon entrepanör i Norrbotten som kör med en Vimek 404 eller en biocombi? Eller likvärdigt?

Skogis

Tack för svar, men att hålla på länge är inte aktuellt.
Fortfarande ingen som vet nått om en mininskördare i Norrbotten?

Skogis 71


Senast redigerad av Skogis71 mån 03 feb 2014, 15:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning!

OliT  
#259889 Jag är också intresserad. I mitt fall handlar det dock om ungefär 160 ha, så att hitta ett sätt att lösa det på med rimlig kostnad skulle sitta fint.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning!

surjämten  
#259903 Har haft 50 ha eftersatt röjning.
Det var bara att bestämma sig, göra det själv eller leja bort. Jag valde det förstnämnda! Tank för tank, timme efter timme, dag för dag. Nu tolv år senare känner jag mig någorlunda klar. På köpet har jag fått riklig motion o lärt känna min skog mycket bättre. Min dagliga gubbdos var ca. 4 h. Sätt igång !!
Röjning är för mig ett betyg på skogsägaren/skogsägandet.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning!

opekka  
#259976 Har varit arbetsentusiastisk och snål på samma gång och då förbrukat elva femlitersdunkar i röj- och motorsåg de senaste två åren. Väg och vidhängande igenvuxna diken är ca 1,5 km lång, där är det mesta nu röjt. Har samtidigt tagit de närmaste ca 100 meter på båda sidor av vägen.

Sparat en och annan krona på det och fått mycket bättre kondition på kuppen. Därtill fått brännved till kökskaminen.

Planerar att göra en inventering och översyn av hur mycket som återstår och om jag ska leja ngn entreprenör för att få återstoden gjort. Gick under förra helgen igenom ett område med ca 25-årig tallungskog som står mkt tätt och som känns angelägen att gå igenom.

Jag har läst mig till att en proffsröjare i snitt klarar en hektar per arbetsdag om åtta timmar. Som entusiastisk amatör kanske man gör hälften.

15 hektar som Skogis71 ska gå igenom borde då ta 30-40 arbetsdagar. En lördag i veckan med uppehåll då och då betyder att allt är klart om ett år. Bara att sätta igång.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning!

stihl91  
#259977 Sveaskog i Bergslagen har mycket konfliktbestånd. Dem tar ut ett extra sortiment av allt klent och alla toppar. Vanligt skördaraggregat med flerträdshantering t.ex. logmax 4000.
Alltså inga träddelar eller klippar eller sånt tjafs. istället för att släppa topparna när man kapat sista massabitarna så fortsätter man mata stammarna ända ut i toppen eller tills de går av. Små träd som ej håller en massabit ackumuleras och läggs i samma hög som topparna. Energisortimentet kan antingen täckas med papp och torkas för att sedan hugga det vid bilväg eller så kör man det på timmerbil till värmeverk.
Så gör Sveaskog och det verkar funka för dem. Förrörjning kan fortfarande vara nödvändig men istället för att röja allt under 8cm så tror jag dem sätter gränsen vid 5 eller 6 cm.
Det bästa är naturligt vis att röja som man ska från början.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning!

stihl91  
#259981 Typ såhär fast här kör dem bara ett energisortiment verkar det som.
Ställer ganska stora kran på att man har rätt metodik i arbetet och kör kranen så lite som möjligt.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9iyhCyJJpaA[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt röjning!

JensSkoog  
#259985 Undrar hur ekonomin är i den körningen? Kan inte bli många kubik i timmen.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning!

rikard_e  
#259987 Trädslag, trädhöjd , brösthöjdsdiameter?

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt röjning!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259990
Skogis71 skrev:Hej alla.
Är det någon som har erfarenhet av att ha ganska mycket eftersatt röjning och hur löstes detta?
Detta är ganska kostsamt att leja bort det och då vill man helst att det går att ta ut det som energiskog! För mig handlar det om ganska stor areal, ca 15 ha.
Min fastighet ligger i Norrbotten, så det är i det länet som tips på tex entrepanörer är realistiskt. Generella erfarenheter mottages gärna från hela landet!

P.S Finns det någon entrepanör i Norrbotten som kör med en Vimek 404 eller en biocombi? Eller likvärdigt?

Skogis


15ha går ju ändå ganska fort att röja så om du lejer bort det så har du alla bestånd i rätt fas i början av sommaren.
Energiskog är ju egentligen inget direkt alternativ till att inte röja, vi har varit på många energitrakter och förröjt innan de kört dit maskinen! Då är det ju frågan om ifall det inte är bättre rent ekonomiskt att röja ordentligt istället. Eller låta stå tills det är dags att gallra och chansa på att man får ut nåt, det har ju skrivits en del i bla tidningen Skogen om att det bästa är att låta skogen vara ifred ända till slutavverkning :roll:

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning!

hfab  
#318087 Hur gick det för Skogis71 med dom 15hektaren?

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt röjning!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435438
hfab skrev:Hur gick det för Skogis71 med dom 15hektaren?


Hur gick det @Skogis71? :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).