Palms skrev:Du har nog rätt, vi är för dåliga på att ta betalt, men om jag höjer priset tycker bönderna att det är för dyrt och lejer nån billigare. Vi gräver vår egen grav.
Palms skrev:Ja för skogsägarna är ju jätteduktiga på att sköta röjningen! Hört talas om röjningsberget?
Det fanns en viss ironi i mitt förra inlägg.
Mangan skrev:Tips: Försök att inte låta som att skogsägaren är ett pucko och du vet bäst, nästa gång du vill ha ett jobb. Kanske är nyckeln till bättre betalt att ta kundens önskemål på allvar, iställt för att snacka skit bakom ryggen, göra som du alltid gjort, och dessutom ta betalt för några fler timmar än du jobbar eftersom skogsägabnre är så snål och ville ha ett lågt timpris?
(Och jag menar inte speciellt Palms, utan riktat till alla skogsentreprenörer)
Palms skrev:Mangan skrev:Tips: Försök att inte låta som att skogsägaren är ett pucko och du vet bäst, nästa gång du vill ha ett jobb. Kanske är nyckeln till bättre betalt att ta kundens önskemål på allvar, iställt för att snacka skit bakom ryggen, göra som du alltid gjort, och dessutom ta betalt för några fler timmar än du jobbar eftersom skogsägabnre är så snål och ville ha ett lågt timpris?
Dra alla över en kam du.
Bor du i trähus? Har du möbler tillverkat av trä?
Om skogen inte röjdes/gallrades så skulle inte virkeskvalitén vara mycket att hurra över.
Känns som att du hoppade på mig med ditt förra inlägg, trots ditt försök med parentesen..
masterchief skrev:Jag har då aldrig sett en hantverkarfaktura utan specat material.
Då är det timtid plus förbrukat material, dock inte penslar, hammare etc utan spik, bräder, färg, tapeter mm
Sedan är det oftast butikspris på dem.
Frågan är bara vilka rabatter en hantverkare har hos bygg/färghandeln??
Snickaren jag anlitar har 50%, han fakturerar dock inte mig fullpris
Mangan skrev:Palms skrev:Mangan skrev:Tips: Försök att inte låta som att skogsägaren är ett pucko och du vet bäst, nästa gång du vill ha ett jobb. Kanske är nyckeln till bättre betalt att ta kundens önskemål på allvar, iställt för att snacka skit bakom ryggen, göra som du alltid gjort, och dessutom ta betalt för några fler timmar än du jobbar eftersom skogsägabnre är så snål och ville ha ett lågt timpris?
Dra alla över en kam du.
Bor du i trähus? Har du möbler tillverkat av trä?
Om skogen inte röjdes/gallrades så skulle inte virkeskvalitén vara mycket att hurra över.
m_guld skrev:
Då behöver du ju inga entrepreörer så det blir ju billigt
Famag skrev:Tyvärr bara en Skogsstyrelse ! Inte ens den behövs längre Skogsstyrelsen lämnar nästan alla sina arbetsuppgifter för godkännande till respektive Länsstyrelse
nisse skrev:masterchief skrev:Jag har då aldrig sett en hantverkarfaktura utan specat material.
Då är det timtid plus förbrukat material, dock inte penslar, hammare etc utan spik, bräder, färg, tapeter mm
Sedan är det oftast butikspris på dem.
Frågan är bara vilka rabatter en hantverkare har hos bygg/färghandeln??
Snickaren jag anlitar har 50%, han fakturerar dock inte mig fullpris
Det där retar mig lite. Vi har över 70% rabatt på vissa prylar och givetvis gör man vinst ändå.Bruttopriset står alltid på följesedeln eftersom många kunder vill ha det så,dvs deras kunder skall ej kunna se vad prylarna egentligen köpts in för...
Ang röjning så är jag inte säker på att det alltid är ekonomiskt rationellt att lägga resurser på. Röjpiskan var väl frammanad av industrin som snabbt ville ha massaved och ej för skogsägarens bästa.
Jag känner iaf ingen som blivit rik på att producera massaved.
Fint talltimmer å andra sidan kan man ofta få även utan röjning.
/Nisse
SkogsGotte skrev:Jönsson84, Det är väl ändå oftare det inträffar att det lämnas kvar för mycket stammar per hektar? efter en ungskogsröjning... Tycker att man ser en hel del röjd skog (mest hos privata) som fortfarande står på tok för tätt för att man ska kunna få ut nått värde från en kommande gallring, iofs kan ju en del privata tänkas ta ut en del stammar som virke men tror knappast alla tänker göra det...