Skogsröjning

Röjning "Fjällskog"

9 inlägg 5477 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning "Fjällskog"

skogsrisen  
#236600 Hej alla skogskottar!
Jag och farsan röjde en liten del av det röjberg vi har tillsammans vid jakten i år men är det någon som sitter på tips vid röjning på fastigheter på hög höjd?
Fastigheterna ligger 600m över havet och har rejäla vintrar med mycket snö.
Bör man röja med 2meters mellanrum mellan stammarna oavsett trädslag eller ska man ta bort allt löv som finns och spara endast gran?
Tänker på det hårda vintrarna också om det kanske ska sparas mera träd?
Kort och gott om någon har erfarenhet av röjning på dessa höjder?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning "Fjällskog"

Blivande snickare  
#236612 Ingen erfarenhet men jag skulle inte röja bort all löv, lämna lite skärm som skydd och spara lövträ där det är luckor i barret. 2 meter tycker jag låter vettigt...
men jag kan ha helt fel :roll:

Avatar Fallback

Re: Röjning "Fjällskog"

mashun02  
#236613 Beror väl till stor del vilken bonitet marken har och vilket förband du ska ha. Har själv kring 450-500 meters höjd men allt från t16-g24 vilket ger olika förband.

Användarvisningsbild

Re: Röjning "Fjällskog"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236620 Röjningen genomförs med samma verktyg oberoende av bonitet. På bättre boniteter kan man lämna fler stammar medan man lämnar färre på sämre boniteter. Beträffande förband så är 2-2,5 m lagom för din fjällskog.

Användarvisningsbild

Re: Röjning "Fjällskog"

JensSkoog  
#236684 Holler med OAS-forest. 2 - 2,5 meter skulle va lagom, men du ska betänka hur snön lägger sig i området, Det kann vara stor variation hur snön "trycker" i högden. Gjorde en del röjning i den högden för månge år senn, och erfarte att granen klarade sig bra, men björken va ett sorgligt syn året därpå. mycket breck och nedböjning. Var 3 - 5 meter höga när jag röjade.

Avatar Fallback

Re: Röjning "Fjällskog"

skogsrisen  
#236688 Medelboniteten ligger på 3.
Vi har röjt med 2m mellanrum men när vi åkte mot Storuman såg vi en röjning med mycket tätare emellan stammarna så därför tänkte jag till lite, men då kör vi vidare med det redan inkörda spåret!
Tackar för tipsen och att ni delar med er av kunskapen på detta eminenta forum:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning "Fjällskog"

Tosca  
#236694 Det kan ju vara bra om du tittar om något år igen på den röjningen du såg, ser det bra ut kan du ju prova den modellen på någon del av dina skiften med.

Avatar Fallback

Re: Röjning "Fjällskog"

kallen  
#236737 Det jag sett av bolagsskog på den höjden röjs det till ca 1800 stam/ha. Borde vara bra att ta ordentligt tidigt medans träden inte knäcks av snön utan kan växa och bli stabila för att stå emot snö och vind när de blir högre.

Användarvisningsbild

Re: Röjning "Fjällskog"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236778
kallen skrev:Det jag sett av bolagsskog på den höjden röjs det till ca 1800 stam/ha. Borde vara bra att ta ordentligt tidigt medans träden inte knäcks av snön utan kan växa och bli stabila för att stå emot snö och vind när de blir högre.

Jag håller med, oftast tar man för lite, men viktigast är ändå ATT man röjer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).