Sida 2 av 2

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: lör 08 jun 2013, 23:20
av JD 2006
Skogsola skrev:För mycket fett skadar inte vinkelväxeln. Men för mycket fett gör att tätningarna skjuter och då har man snart inget fett alls. "BM35" är nog problemet på spåret. Det är enkelt att överfylla med tuben från Stihl. Har tätningarna gått så får man göra som "traktorz" och pumpa i fett varje dag.


Ja precis...men hur ska man kunna veta konditionen på vinkelväxeln nu när dom är helt slutna?

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: lör 08 jun 2013, 23:27
av Skogsola
Det vet man inte. "Gasa tills det rasar" :roll:

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: sön 09 jun 2013, 14:27
av superglue
Skogsola skrev:Det vet man inte. "Gasa tills det rasar" :roll:



Det går ju rätt fort...

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: sön 09 jun 2013, 14:59
av traktorz
-Varför rasar då vinkelväxeln på Stihl 480?
-Är den underdimensionerad, så den går varm därför.
-Stihl må ju dessutom anse att en vinkelväxel inte behöver särskilt mycket fett under sin livslängd, eftersom den är permanentsmord från fabrik. Det kan nog stämma, vi kollar visserligen våra varje år, men smörjer högst vart femte år, om ens då. Men våra (FS200, RS44) blev ju välsmorda redan första året, så det räckte och blev över.

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: sön 09 jun 2013, 22:03
av superglue
traktorz skrev:-Varför rasar då vinkelväxeln på Stihl 480?
-Är den underdimensionerad, så den går varm därför.
-Stihl må ju dessutom anse att en vinkelväxel inte behöver särskilt mycket fett under sin livslängd, eftersom den är permanentsmord från fabrik. Det kan nog stämma, vi kollar visserligen våra varje år, men smörjer högst vart femte år, om ens då. Men våra (FS200, RS44) blev ju välsmorda redan första året, så det räckte och blev över.



På 480 rasar den inte. Iaf inte i onormal takt. Däremot på 490 och som det verkar även på 460 så rasar den i rask takt.

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: mån 10 jun 2013, 09:27
av traktorz
superglue skrev:På 480 rasar den inte. Iaf inte i onormal takt. Däremot på 490 och som det verkar även på 460 så rasar den i rask takt.

Blev tyvärr fel på 10-talet i inlägget ovan. Så den utgångna modellen 480 var tåligare än de nya 490, 460, som båda saknar plugg för smörjning.

Re: Stihl 460..200...225?

Postat: fre 09 jan 2015, 15:00
av BM 35
I somras körde jag med en fs 410 och där höll vinkelväxeln och den var smörjfri det var en het sommar,,om det nu spelar roll,, Körde aktivt i drygt fem månader med den