mån 11 feb 2008, 23:58#19434
Tack administratören,
för lite ny ved att lägga på brasan: i Småland och Halland jobbar numera ett par tusen polacker i skogarna med plantering och röjning. Det började med Gudrun och har fortsatt sedan dess. Svenska löner, mm är helt satta ur spel, genom ett avancerat underentreprenörssystem. Att då försöka slå sig in som entreprenör och vilja jobba i skogen med manuellt arbete har varit en nästan dödfödd affärsidé. Bolagen heter JK Skog, Skogsvårdsbolaget mfl. De har hur många anställda som helst, men det är bara förmännen som är svenskar. Det måste vara dessa bolag som uppenbarligen plockar hem Södras anbudsupphandlingar. Är det någon som vet om att Södra skulle vara på väg att strama upp upphandlingarna och förbjuda det här underentreprenörssystemet, så som Sveaskog är på väg att göra?
Hur skall skogen i Sydsverige återerövras till svenska löner och arbetsförhållanden, så att det går att jobba där? Eller när tar polska arbetslag över även Mellansverige och Norrland?
PS. Polacker och litauer är duktiga och hårt arbetande människor, jag har själv jobbat tillsammans med dem. Men dels förtjänar de lika mycket betalt som jag för samma arbete, dels tar de brödet ur munnen på mig om de jobbar för 40 kr i timmen. När jag jobbar bredvid dem i handelsträgården är det lite apartheid över det hela.
Ni vet. Negrer för sig och vita för sig. Jag gör 100 och de gör 40. Samma jobb. Är det OK eller vad tycker ni, alla gråsossar därute
Mvh Tulles