Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152815 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

isteskog  
#292109 Skogsrisen! Köp en kedjeröjare när du har så pass mycket eftersatt röjning. Inte för att jag har någon sådan, men det skulle vara intressant att höra hur du upplever att röja med den :smile:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

rokon  
#292113
skogsrisen skrev:Till alla strand Klinge fantaster, kan det vara så att den där kedjeröjjaren jag så gärna vill ha kanske inte är så nödvändig om jag tjackar lite strand klingor istället?
Bör tillägga att det rör sig om 21ha eftersatt med en heldel stammar 7-10cm


Jag håller nu på i ett område på 11 ha för sen röjning de flesta stammar är 7-10 cm men även grövre förekommer ibland.
Jag nyttjar nu endast 200 mm Strandklingan då det är en hel del björkbuketter som jag vill glesa ut och då är det bra att klingan inte är för stor när man vill lirka och komma åt. Samtidigt så vill jag ju hålla stubbarna där hyfsat låga.

Två strandklingor och en fil är väl allt som behövs för dina 20 ha? Så jag rekommenderar dig att testa Strandklingan först då det är ett billigare nöje för den som redan har en röjsåg. Kedjeröjsågen har jag själv ej provat så om den kan jag ej uttala mig.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

jannee  
#292114 Är man ung och INTE van vid röjsåg kan nog en kjedjeröjare vara något att lära sig med.
En ann är troligtvis för gammal, såg en jämngammal gubbe gå runt med en kjedjeröjare. Inte fick han mycket gjort, dessutom såg det för dj**it ut där han gått fram.
Några veckor senare såg jag samme man gå runt med en vanlig röjsåg - nyinköpt.
Pär hade bara lånat en demosåg - och för honom var det inget att satsa på.
Köp m.a.o. ingen kjedjeröjare utan att först provat en sådan någon vecka.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

skogsrisen  
#292119 Jag är 29år men känner mig som 80år då jag har världens dunderförkylning just nu;)
Är inte heller riktigt van med en vanlig röjsåg, har kört max en dag med en sådan men den lade av så jag tog motorsågen istället vilket var skitkul men det vart jävla massa ryggkrök.
Ska se om jag kan hitta någon åf som kan gå med på att låna ut en sådan rackare så får man avgöra sedan.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#292142 Körde ett par tankar i ek-krat, rönn och hassel i dag med Strandklingan på FS480. Har blivit van med hur snabb och aggressiv den är, så det gick mycket bra. Kör med den stora diametern, men jag undrar om jag ska göra som Rokon och få mig några 200 mm klingor. Ska gå över ett fält där det är många "buketter" av björk och sälg där jag vill lämna lite till ved och som skärm.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

röjjare  
#292144
NIB skrev:
röjjare skrev:Inne på min andra hårdmetallklinga nu. Den första tålde inte taggtråd, den blev skrot. Jag är hur nöjd som helst över att slippa fila.


Upplever du att hårdmetallklingan har samma skärpa som en ny "vanlig" Strand-klinga?

Nej. Den är inte lika vass som en ny vanlig strandklinga. Men på klenare stammar under 6 cm upplevs nog ingen skillnad alls. Men den går trögt i grövre.
Tror man hinner minst lika mycket ha ändå då man inte behöver fila.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Elfving  
#297131 Jag har kört ett tjugotal tankar med strands 200 mm klinga de senaste dagarna och måste säga att jag är nöjd över förväntan! Det finns inte på kartan att jag köper något annat framöver. Den lilla merkostnad som det kan bli på klingkontot är jag helt övertygad om att man har igen mångdubbelt via rationellare arbete. Jag hade likt andra sneglat på en kedjeröjare för eftersatt röjning, men den utgiften slipper jag.
Är också imponerad av utförandekvaliteten, superskarp redan som ny och ett behagligt lättfilat stål.

Full pott från mig!

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Hammaren  
#302619 En sak som jag märkt med strandklingan är att spånsprutet ofta går rakt genom visiret, spånorna
blir mindre och går lättare in i ögonen, för övrigt skär klingan fint.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Seb macahan  
#302682 Jag måste göra ett inlägg här. Jag har röjt ca 8Ha plant/ungskogsröjning och runt 10Ha svår underröjning för gallring samt 10Ha underröjning för slutavverkning under de senaste två åren. Jag kör med Strand-klingan och med kedjeröjsåg Hq252rx. Den enda gång jag använder den traditionella röjsågen är vid tidig plantröjning eller i tidig björkutställning 2-5cm samt sly. Annars anser jag kedjeröjaren helt överlägsen.
Många grundar sin erfarenheter beroende på vad andra har sagt eller dom har sett en "hemma vid" som testade den i en dag eller två. Jag var inte imponerad efter första dagen jag heller o inte halva andra. Men sätt en röjsåg i nävarna på en rookie o se hur duktig han är efter 2dagars träning. Kedjeröjaren använder man på ett annat sätt o när man väl hittat tekniken och ställt in olja och kedjespänning rätt, då är den grym.
Just nu är jag tvungen o använda röjsågen för jag väntar på delar till kedjeröjaren men så fort de kommer så åker 252án upp på hyllan igen. Tänkte ändå för mig själv att det skulle bli lite kul nu efter så mycket kedjeröjare o testa röjsågen igen, men nej det blir inte alls lika kul. Jag håller med att Strand klingan höjer röjsågen en dimension. Men kör kedjeröjaren i svår röjning +3m några dagar och jag vill lova att ni förstår vad jag menar.
Jag har röjsågskort och gått o röjt på entreprenad tidigare o vill nog påstå att jag är hyfsat van röjare, men inte traditions bunden :wink: Den största vinsten med kedjeröjaren är efter 8timmar så är man trött men har inte ont och absolut inte ont i rygg, axlar o höfter. Jag envisas inte med denna roman för o öka på Hq försäljning men jag har lyckats övertyga några skeptiker här hemma o när dom väl kört in sig så håller de med mig i åsikterna. 535fbx för bättre röjda skogar och piggare kroppar!!! Det unnar jag er andra också...

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Icegrip  
#325717 Jag är väldigt nöjd med strandklingan. Det enda minus jag märkt, som någon tidigare skrev om tidigare, är att ibland kastas smått spån genom visiret på hjälmen.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

adahlm  
#338019 Tänkte ta och pröva på denna, men vilken storlek skall det vara till FS480? Har inte apparaten i närheten nu så kan inte kolla "fysiskt". Har för mig att det skall vara 225/20mm men är inte helt hundra..

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#338025 20 mm och 225. :grin:
Men, det går bra med 200 mm klinga ochså, om man foredrar det. Men centerhålet är 20 mm.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

adahlm  
#338485 Fick hem den i början av veckan och har nu testkört några tankar. Vid över 30-60mm stammar är nog skillnaden enorm jämfört med traditionell klinga.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#338490
adahlm skrev:Fick hem den i början av veckan och har nu testkört några tankar. Vid över 30-60mm stammar är nog skillnaden enorm jämfört med traditionell klinga.

Bra å höra. Har själv körd med Strand 200mm på min FS 480 i förröjning sista dagarna. Blev förvånad över hur snabbt det var i allt det klena ensamstående. I täta snår och där det är grövre som ska ner, bytar jag till kedjeröjare.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

jannee  
#338492 Funderat lite över Strandklingan och eventuell bränslebesparing. Sanningen är den att en tank varar i princip lika länge med Strandklinga eller Maxiklinga - skiljer inte många minuter - MEN man hinner avsevärt mycket MER med Strandklingan, framförallt när det är lite grövre = uppåt 10 cm i dia.
Sedan har man filningen. När man lyckats fila rätt är det som att skära i mjukt smör men tyvärr lyckas man inte alltid och då märks det verkligen väl - fruktansvärt väl = då är det bäst att bara sätta sig ned och fila om, den tiden tar man igen på den närmaste kvarten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).