Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 153281 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#258055 Undrar om den inre tanden är den som drar sly inn? Berätta när du körd mer, Palms. När det bli lagom ska jag ut och röja lite mer grövre björk och annat löv. I.ö kändes det som den höll skjärpan mycket bra.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

flakamyran  
#285146 Har plantröjt i tät självföryngring några dar med strandsklingan och är mycet nöjd med hur den fungerar, håller skärpan länge och är lättfilad, kommer definitivt att fortsätta använda den.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285148
Palms skrev:Jag har också kört lite med Strandklingan, kan ju börja med att jag nästan tappar suget att testa när det står att den drar 30% mindre bränsle och att den fungerar även efter stensågning, låter som hokus-pokus och ger inget seriöst intryck...



Reagerade likadant. Tänkte köpa några på skogsmaskindagarna i Karlskoga men jag gick därifrån när predikanten började yra om halverad bränsleförbrukning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#285157
Skogsola skrev:
Palms skrev:Jag har också kört lite med Strandklingan, kan ju börja med att jag nästan tappar suget att testa när det står att den drar 30% mindre bränsle och att den fungerar även efter stensågning, låter som hokus-pokus och ger inget seriöst intryck...



Reagerade likadant. Tänkte köpa några på skogsmaskindagarna i Karlskoga men jag gick därifrån när predikanten började yra om halverad bränsleförbrukning.
30 % mindre förbrukning är självklart ett löjeväckande påstående. :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#285172 Har inte gjort mig någon tankar om bränsleförbruk, men efter å ha körd klingan i grovt löv är jag mycket nöjd. Mindre fastkörning och snabb som attan! Skitsnack från utstyrspushare lyssnar jag inte på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

hakans  
#285182 Har också kört med strands nyligen och tycker den går bra.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

jolo  
#285910 Vi kör nu med strand klingor och är nöjda med dessa, jag tycker att det skär mjukare med strand samt att de är lättare att fila

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

röjjare  
#289816 Nån fler som testar Strands hårdmetallklinga?

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

isteskog  
#289822 Röjt ca 20 ha, blandat plant, ungskogs och underväxtröjning. Är väldigt nöjd med den! Har ca 2/3 kvar att fila på denna enda klinga jag behövt använda hitills. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289865 blir å göra slut med alla gamla klingor typ 30 st, sen blir det nog att gå över enbart till strandklingorna, röjjarna vill inte gärna byta tillbaka till maxi klingorna i dagsläget,

Hur tycker du att hårdmetallklingan fungerar Daniel?

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

röjjare  
#289940 Helt OK. Har kört 1 ½ dag nu och den är fortfarande som ny. Om den håller skärpan en vecka kan det vara värt tror jag. Det kostar ju en slant och tid att lämna in på slipning, å andra sidan är det ingen filning ute i skogen.
En nackdel är att den lätt nyper fast i grövre stammar, det går liksom tungt, men stammar under ca 7 cm fungerar utmärkt. Det går förstås att fälla grövre också utan större problem om man tar det lite försiktigare.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290023
röjjare skrev:Helt OK. Har kört 1 ½ dag nu och den är fortfarande som ny. Om den håller skärpan en vecka kan det vara värt tror jag. Det kostar ju en slant och tid att lämna in på slipning, å andra sidan är det ingen filning ute i skogen.
En nackdel är att den lätt nyper fast i grövre stammar, det går liksom tungt, men stammar under ca 7 cm fungerar utmärkt. Det går förstås att fälla grövre också utan större problem om man tar det lite försiktigare.


Filar du inte klingan?
Jag filar efter varje tank, blir ju märkbart träslö om man kör några tankar utan att fila, oavsett vilken klinga man kör med. Röjer man nära väg så blir det ju slött efter en halvtimme...Eller slö är den kanske inte men den skär inte optimalt längre iaf.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

isteskog  
#290029 Jag brukar fila Strandklingan varannan tank, om jag inte har varit i backen med den. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290049 Är ju lite skillnad när han kör med en hårdmetallklinga jämfört med den vanliga strandklingan.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

röjjare  
#290119 Den är fortfarande vass. :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).