Skogsröjning

Hur sköter man ett rönnbestånd

16 inlägg 14735 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Älgfoderodlare  
#717430
Sne4 skrev:tråkigt att höra. Det är inte kul när massa nedlagt arbete försvinner. Vattensork o Älg gör ju bara det de brukar göra, men människor borde ju kunna reflektera lite bättre och nog märks det när man ser stamkvistade träd.


- Ja, och det reagerade röjaren på när han var här i Onsdags o tyckte ju att det var fint överallt. Men ursäktade sig med att eftersom han röjer / m så ska det bara gå så fort som möjligt o att ta bort det som med 8 års tillväxt kan hamna i ledningen. Men marginalen han tog i bredd, överskrider direktiven med råge. Och det är den skadan vi nu får ta. Pratade med en granne idag som också gjort en tillsyn med röjaren i efterhand o där har han bara tagit dryga 2 m i en Tallungskog som inte är stamkvistad. Jag kan ju tänka mig att orsaken ligger i att hos oss var det lövträd han röjde o de har ju tyvärr inte samma värde i de flesta skogsfolks ögon. Oavsett marknadsvärde.

Stihl batteritrimmer
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).