Skogsröjning

V Klinga?

41 inlägg 42033 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Mejken  
#192791 Kolla videon!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193209 Tre inlägg av Mejken, samtliga reklam för V-klingan. ;)

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Markan  
#307452 Vid röjning med V-klingan använder jag motorsågsfilar 4 mm till 200 klingan 4,8 mm till 225 klingan. Har med ovanstående fildiametrar större vinklar 15-20 grader på tanden upp till 45 grader vinkel mot klingan samt lite mer skränkning.

Ryttare kan uppkomma vid halvfilad klinga med dessa filar och måste hållas nere.

5,5 mm filar fungerar inte för mig.

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Tosca  
#307453
Mangan skrev:Tre inlägg av Mejken, samtliga reklam för V-klingan. ;)

Kanske för dålig respons från forat?

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

jannee  
#307454 V klingan är ingen direkt höjdare till något.
Av de klingor jag provat är Scarletten sämst sedan kommer V klingan därefter Maxi och bäst är (än så länge) Strand.
Fattar än i dag inte vad de innersta urgröpningarna på V klingan skulle vara bra till, de var lika vassa när resten av klingan var slut som de var när jag började använda klingan (aldrig filade).

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Markan  
#335350 För att få effektiv och mjuk sågning med V-klingan.
Första tanden efter urtaget bör INTE vara skränkt alls. De sista tänderna efter urtaget kan vara mest skränkta.
De inre tänderna hjälper till med skränkningen.

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634709 Är det någon som fortsatt röja med klingan i fråga?

Har en hel del staketröjning och där är både gräs och sly, treudd är prövad och är måttligt road av den och funderar därför på v-klinga.

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Vilsten  
#634850 Har kört en del med v-klinga hemma kring gården, och jag tycker att den fungerar bra till det du be beskriver. Upplever dock att man måste hålla den riktigt vass för att ta större mängder grönt gräs. Fungerar dock fint på fjolårsgräs upp till ca 5-6 cm sly. Går att såga mycket grövre men tar lite tid.

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

forest.  
#745161
Amatörhuggare 62 skrev:Hej Sedwall

Jo klingan fungerar på alla stammar, gasen i botten å det fräser bara till. Men man får passa sig
att såga mellan 11 - 14 då kan man få kast. Har röjt längs ett dike och medelstammen var 15 cm
fungera mycket bra tyckte jag. Är det grövre använder jag kedjeröjsågen. Har varit i en älgskadad
tallplantering, är mycket nöjd men den sågen i ett sådant bestånd.


Använder du v kling nu också? får den upp varven snabbar än en vanlig klinga och märks det något på bränsle förbrukningen?

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#745262 Nu hänger den på en spik i verkstaden.
Sedan Srand kom ut.
Men i sommarstugeträdgårdar och under häststaket.
Används den än å Örnbräken Ormbunke Hallabuske slanahie.
Å dylikt H .......e

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#745263 Strand !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).