Skogsröjning

Röja eller vänta??

14 inlägg 9957 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja eller vänta??

Lindianerna  
#144890 Hej!
Har ett gudrun-hygge (från år -05) på ca 0,5 Ha som är planterat.
Lövslyt har nu kommit upp i 1,5-2m höjd å plantorna har tagit sig bra!
frågan är nu om jag ska röja då det är extremt hårt betat på lövet. jag är rädd att tar jag bort lövet nu som ger bra foder till viltet så kommer gran och tallplantorna få stryk.
Hur skulle ni göra?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

macke  
#144892 Har du tallplantor så vänta och se hur det utvecklar sig. Röjer du ner lövet nu så blir tallen älgmat.

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

macke  
#144896 Å andra sidan såkan du viltbehandla plantorna och sen röja.

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144938
macke skrev:Har du tallplantor så vänta och se hur det utvecklar sig. Röjer du ner lövet nu så blir tallen älgmat.


Jag är inte så säker på det. Har hört flera med andra erfarenheter.
Jag röjer ett hygge nu med ett riktigt lövhav av rönn, asp mm. Där är 95% av tallen betad.


/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

80-90  
#144992 du kan brunnsröja runt gran å tall å spara resten av lövet . ha själv gjord det å det funkar faktiskt väldigt bra .. lycka till

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

macke  
#145000 Nisse:Jo jag har också sett sådana havererade bestånd.

80-90 Jag har röjt mina gudrunhyggen för 2 år sedan och där löv och barr plantorna inte var så långt kommet så brunnsröjde jag och det har funkat bra dock så röjde jag ej runt tallen och sparade nästan all rönn.Hade mycket betesskador på talllen 09-10 ca:50 % men denna vintern klarade det sig bra.Man får räkna med en extra röjning när man brunns röjer men det är bara kul. :D

Användarvisningsbild

Re: Röja eller vänta??

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145005
Lindianerna skrev:Har ett gudrun-hygge (från år -05) på ca 0,5 Ha som är planterat.
Lövslyt har nu kommit upp i 1,5-2m höjd å plantorna har tagit sig bra!
frågan är nu om jag ska röja då det är extremt hårt betat på lövet. jag är rädd att tar jag bort lövet nu som ger bra foder till viltet så kommer gran och tallplantorna få stryk.
Hur skulle ni göra?

Om granplantorna har tagit sig bra så är det ingen brådska att friställa dem men för varje är som du väntar blir det mer arbetskrävande. Nu är ytan liten, då har det inte så stor betydelse om du väntar ett par år till.

Jag inventerade ett hygge i helgen som jag röjde i fjol sommar, riktigt roligt att se hur granplantorna börjat reagera med ökad höjdtillväxt. Det är sådant som gör att man blir sugen på att röja mer.

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145039 Ang älgskador har jag hört så många motstridiga erfarenheter att det är omöjligt att dra några säkra slutsatser. Min tro är att om älgen trivs i området, dvs mycket mat mm, så är det med dagens älgstam kört.

Just nu tror jag på totalsanering av löv i tallplanteringar. Toppröjning av löv i gran. Föryngra tall genom sådd, helst contortatall.
Saltstenar och viltåker har jag anlagt långt ifrån tallplanteringarna.

Just nu, alltså.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

Axl  
#145042 Jag håller med Nisse, om du struntar i röja för att skydda tallen blir det bara mer smakligt för älgen att vara där (men det grundar jag mer på hörsägen än fakta) dessutom blir tallen förstörd av lövet.

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

Lindianerna  
#145098 Hej!
många bra tipps!! jag lär nog vänta till åtminstone nästa år med röjningen! (mest pga av tidsbrist!) fördelningen ligger nu på ca 80% gran och 20% tall - om man bortser från allt löv vill säga!
ska försöka hinna med att lägga upp ett kort i helgen!!
/L

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja eller vänta??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501794 Nu är man nyfiken hur det ser ut nu. :geek:

@Lindianerna

Avatar Fallback

Re: Röja eller vänta??

Lindianerna  
#507685 @vedmaskin
Ska återkomma med bild. Men det ser fint ut.
Blandat bestånd där jag röjt en andra gång nu.
Lövet fick ta mycket plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja eller vänta??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507698
Lindianerna skrev:vedmaskin
Ska återkomma med bild. Men det ser fint ut.
Blandat bestånd där jag röjt en andra gång nu.
Lövet fick ta mycket plats.


Kanon. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röja eller vänta??

dotcom  
#507706 Nu känner jag inte till så mycket om praxis söder om Dalälven, men här ovanför skulle jag föreslå att du väntar till 3-4 meters höjd på stammarna du avser spara. 80% gran skriver du, gran tål bra att stå trångt. 20% tall, där brukar vi om möjligt vänta in så kallade älsäker höjd, drygt fyra meter. Men svårt att ge mer än generella svar utan att sett beståndet på plats.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).