Skogsröjning

Förröjning

47 inlägg 22083 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning

wigge  
#135903 Förstår inte riktigt detta problem om att de sku va markägaren som är tvungen å röjja..

Vanligt vis när man säljer en post så brukar ju inköparen vara ut å titta på objektet å sen får man ett pris..

Sen är de väl upp till inköparen å betala skördaren de han ska ha å om man nu tydligen tjänar på att förröja så borde väl inköparen se till att de blir gjort?

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Förröjning

towes  
#135912 Lämnar vem som betalar vad därhän (där jag f.ö. anser att marknadsekonomi gäller och där jag även tycker synd om de som ej lyckas ta mer betalt för besvärligare jobb).

Återgår till ursprungsfrågan:
simon skrev:Funderar på att köra med kedjeröjare istället för vanlig röjsåg. Men stubbarna blir dock lite högre och får en spetsig yta, hur ställer sig maskinförarna sig till detta med tanke på däcken och punkteringar ?

Jag har prövat lite med kedjeröjsågen. Jag är en av dess ivrigaste förespråkare, men när jag i vintras förröjde i ett tätare granbestånd på 25 år (1,3-1,5 m förband) så kändes det ganska trångt. Det går men jag ser inte att det lika självklart skulle vara bättre och så är det ju detta med stubbarna. Kedjeröjaren är till sin största fördel i eftersatt röjning pga sin precision och smalare bredd.

Sedan gillar jag Skogshuggaren83's föredömliga sammanfattning i trådens början. Förröj i tid.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).