Skogsröjning

Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

46 inlägg 21623 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Pensionär  
#147420 Var in till min Hva handlare igår och gnällde till mig en testkörning på sågen. Skulle få hämta den på måndag troligen, så då får man bilda sig sin egen uppfattning.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

peter399  
#147428
MNskog skrev:Om man ska röja effektivt med en vanlig klingsåg måste man luta klingan för att rikta fällningen av stammarna.
Det gör att stubbarna blir sneda och sällan under 10cm även med klingsågen.
Så i praktiken tror jag att skillnaderna mellan sågtyperna inte är så stora.


:-bd

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

axwell  
#147429
peter399 skrev:Inlägg av peter399 » 2 minuter sedan.

MNskog skrev:Om man ska röja effektivt med en vanlig klingsåg måste man luta klingan för att rikta fällningen av stammarna.
Det gör att stubbarna blir sneda och sällan under 10cm även med klingsågen.
Så i praktiken tror jag att skillnaderna mellan sågtyperna inte är så stora.



:-bd


+1 till !

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

peter399  
#147430
Pensionär skrev:Var in till min Hva handlare igår och gnällde till mig en testkörning på sågen. Skulle få hämta den på måndag troligen, så då får man bilda sig sin egen uppfattning.


Ska bli intressant att se vad du tycker. Försök hitta ngt lite mer eftersatt objekt och glöm
inte att du kan justera längden på upphängningslinan. Ett annat tips är om du behöver starta den när du har den på ryggen, dra då fram starthantaget med vänsterhanden till midjan ungefär, dra sedan med båda händerna rakt framåt så är det inga problem att starta den även när du har den på dig. (kräver förstås varm motor eftersom du inte kommer åt choken.)

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147505 Premiärtur igår med en kedjeröjare och är helt övertygad,gammelsågen kommer att användas enbart till grästrimmer härefter :!:
Röjer före energiavverkning i gallring,dvs allt klenare än 3-4 cm ner.
Suveränt smidig mellan stammarna,ett stort + vid stenig terräng,man kan ställa sej på ett stabilt ställe och sträcka sej efter stammarna,en std röjsåg kräver at man är på ett visst avstånd från stammen ( om man inte ska tänja sej som nån latinodansör)

Nåt negativt :?:
Tja,använde originalkedjan,men upplevde den som onödigt aggressiv,kanske en annorlunda filning kunde testas :?:

Stubbhöjden upplever inte jag som nåt problem,ok något spetsigare blir dom kanske men vem sover i skogen :?:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

jaxho  
#147570 Hujj! Har provat kedjeröjsågen, tycker den är överlägset bekväm att bära och såga med ffa där det är oländigt (snett, stenigt, halt,grova snöbrott osv). Ett konstigt fenomen dock, ibland började stången wobbla ( vibrationer/böjningar). Nån fler som råkat ut för detta? Försäljaren här (Umeå) sa att det skulle försvinna när sågen var inkörd. Det fick mig dock att tveka så jag har inte handlat nån än. Jag har kört mycket med vanlig stångsåg och aldrig upplevt detta. Kanske lite produktutveckling?
Jaxho

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147575 hur gör ni när det finns mycket smågran och dylikt?

samt om man underröjjer, maskinföraren lär ju inte tycka om att det blir höga samt vassa stubbar?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

peter399  
#147823 Jag underröjer före gallring med kedjeröjaren nu och tycker stubbarna blir låga och måttligt sneda. Tror inte man skulle se ngn större skilland om det hade varit gjort med vanlig röjsåg. Enda skillnaden är väl att stubbarna blir dubbelt så många med kedjeröjaren. Allt går ju så mycket fortare. Mycket gran? Då har ju kedjeröjaren många fördelar. Vet du inte vad som döljer sig bakom eller intill kan ju kapa en bit upp först, ser du fortfarande inte är det ju bara dra av grenarna på en sida. Har hittills aldrig! stensågat med kedjeröjaren.

Jaxho: Om du tycker det "wobblar" så är det nog när du kör med skjutande kedja. Det gäller att ha precis rätt tryck när du kör med skjutande kedja och det kan vara lite knepigt i början. Klenare stammar är inget problem men ska du ta en grov stam, vänd då så du får dragande kedja.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

jaxho  
#148108 Tack för svaret, skall prova detta.
Jaxho :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

inabackanders  
#148467 Från början röjde som med en klingröjsåg med följd att kedjan hoppade av. När jag arbetade med dragande kedja drogs sly in och fastnade inne i drivningen. Var även tvungen att byta svärd och kedja. :oops:

Mitt råd är att så mycket som möjligt arbeta med skjutande kedja. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Pensionär  
#149375 Nu har jag testat sågen i 3 dagar, längre fick jag inte ha den för handlarn.

Första timmen gick ju förstås mest åt till att hitta rätta inställningarna så att de skulle va bekvämt att jobba, sen fick jag fixa lite med kedjan. Fick den att slänga av en gång, dock ska de skyllas på mig inte på sågen.

Första 2 dagarna fick jag hjälpa en granne. Förröjning före gallring, och ett litet hörn ungskogsröjning.
Fördelarna är ju många, man kan sträcka sig efter en stam istället för att gå och ställa sig på ett visst avstånd. lättare att såga sig fram om en stam blockerar vägen. Lättare att kapa grovt om man måste de. Smidigare på ett sätt, men är det riktigt tätt märker man nog fortfarande att man har en såg med sig.
Snabbare än vanligt? Kanske jo när man har kört en tid och alla inställningar är perfekta. Men dubbelt så snabbt tror jag knappast någon blir, möjligen hälften.



Tredje dagen hade jag den med på jobbet. Lövröjning. Tätt bestånd, granplantor på 1-1,5 meter, björken på ca 2-2,5 m.
Där är klingan att föredra. Går snabbare med klinga när de gäller att bara mata på.
Vill jag ha en då? Jo absolut, till ungskogsröjning kan jag tänka mig att ha en, tyvärr har jag i dagsläget ingen skog i den ålderskategorin.
Och jag kan ju inte köpa ett skogs skifte bara för jag ska kunna köpa en kedjeröjare... eller kan jag :?:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149432 jag fick hem en maskin i fredags å röjde nån timme i lördags, nu är ja ägare till den kan ja säga, jag blev positivt överaskad av hur lätt det gick att röjja, i detta fallet björk i 4-8cm i brösthöjd, det ja tänkte på va att den är lättatt bära, tar lite längre tid men man spar så otroligt me tid när man kan såga ner pinnar som fastnat halvliggande nått ja inte gillar i vår egen skog så NER på backen ska det... Nåja, vi får se efter lite mer körning men net står iaf en i garaget nu;)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149442 vad spelar "halvliggande pinnar! för roll? mer än rent visuellt?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149452
Huggarn skrev:vad spelar "halvliggande pinnar! för roll? mer än rent visuellt?




Tja.... Pinnar som ligger mot granarna som är mindre blir ju nertryckta allra helst om dom får hjälp av snön, å kan sen växa med nån typ av böj/krok som följd för hur det än är så tar det ett par år innan dom här pinnarna försvinner, å visuellt så ser det bättre ut, å röjjer man åt sej själv så har då ja för vana att få ner virket på backen...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149456 du röjer ju åt siljan! bryr dom sig av om nån enstaka stam ligger eller halvstår?!!? tror inte det hörru! om några granstammar råkar halvligga eller inte spelar väl för fasen ingen roll bara dom är avkapade!!
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 06 dec 2011, 22:15, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort olämpligt innehåll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).