Skogsröjning

Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

46 inlägg 21629 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Lundström  
#121317 Är det möjligt att arbeta med korta stubbar i röjningen med kedjeröjsågen på samma sätt som den "vanliga" röjsågsmodellen? Avlastningslinan går ju uppenbarligen att ställa i längd beroende på önskad arbetsnivå. Men är det möjligt att kunna röja nära marknivå på ett rationellt vis med kedjeröjaren? Hur är bränsleförbrukningen på kedjeröjsågen vs. "vanlig" röjsåg?

Mvh Emil



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Kse  
#121357 Visst går det att få korta stubbar men du får ju ett 45 gradigt snitt som en spjutspets iom att snittet blir samma vinkel som röret.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Nonkan  
#121401 Allt går såklart, men man tappar ganska mycket av poängen med en sådan maskin om den inte används som det är tänkt.

Ergonomin och effektiviteten bygger på att stammarna kapas i midjehöjd, och där tycker jag kedjeröjaren är kanonbra.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Lundström  
#121428 Men även om man vill arbeta med korta stubbar så måste det väl vara en mindre belastning på kroppen rent fysiskt med att ha vikten centrerad över kroppen. Men det är så klart nackdel med vinkeln på kapsnittet som blir. Är väl inte alla markägare som är helt nöjda över det. Vet du Nonkan hur bränsleekonomin är hos kedjeröjaren jämfört med traditionella röjsågar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Nonkan  
#121463 Man får gå med vänsterarmen ganska långt fram i.o.m att det är loophandtag och det blir lite konstigt om man ska såga långt ner.

Har inga siffror på det, men en 35cc-motor drar såklart mindre än en 45 eller 55cc.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142456 Idag har jag varit förbannad. Det är bra att vara förbannad när man underväxtröjer gallringar för då händer det mer. Mest har jag varit förbannad på granbuskar där man kapat över nedersta grenvarvet vid ungskogsröjningen. Ur stubben växer det upp en förvriden, rutten och rotgrov marbuske som måste bort innan skördaren kommer. Så kommer jag på att det till och med finns en särskild såg för att sätta i system att kapa röjstammarna en meter upp. Då blir jag ännu mer förbannad.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142457 funderar på att köpa en kedjeröjsåg till att röja vägkanter (blir dock kanske inte så snyggt med 1 meter höga stubbar :S ) sedan skulle den möjligtvis även fungera bra till eftersatta contortasåddar, vi har haft ett riktigt ****** område på ca 8 hektar med en vägg av contorta allt från 4-10 cm bhd....

eller finns det andra områden där en kedjeröjsåg fungerar än bättre?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142547 I försenad röjning med contorta har det fungerat bra med kedjeröjaren för mig. Det går lättare att kapa de där 4-meters grenarna som armerar väggen. Även lättare att fälla bort en del förväxande monster.
Annars röjer jag snabbare med vanlig såg i de flesta bestånd. Körde låga stubbar en dag med kedjeröjaren och fick träningsvärk o ont i ryggen.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Nässén  
#143248
Skogsola skrev:Idag har jag varit förbannad. Det är bra att vara förbannad när man underväxtröjer gallringar för då händer det mer. Mest har jag varit förbannad på granbuskar där man kapat över nedersta grenvarvet vid ungskogsröjningen. Ur stubben växer det upp en förvriden, rutten och rotgrov marbuske som måste bort innan skördaren kommer. Så kommer jag på att det till och med finns en särskild såg för att sätta i system att kapa röjstammarna en meter upp. Då blir jag ännu mer förbannad.

Håller med dig helt skogsola! Tror kedjesågen är ren skit.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

80-90  
#143250 skogsola har rätt ... Hur kan man göra något så otroligt värdelöst verktyg å sen till å med sälja skiten

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

odysses79  
#143271 Måste säga kedjesågen är kalas bra till rätt bestånd eftersatt o grova röjningar då gillar jag den skarpt.
Men har man bestånd som sköts i rätt tid röjningar gallringar då kan den vara överflödig. Själv har jag nyligen köpt fastigheter o städar efter andra då anser jag den oersättlig.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Mäki  
#143286 Det är väl inte heller meningen att man skall använda den i gran skog utan det är väl i löv skog som den är bäst.
Det är ju inte heller till för förröjning utan till plant röjning som den skall användas.
Om man kapar ned någon enstaka gran måste man väl böja sig lite då så man får kapat under första gröna kvistvarv.
Senast redigerad av Mäki lör 22 okt 2011, 18:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Nässén  
#143288 släng skiten o köp en stilh 480!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Mäki  
#143301
Nässén skrev:släng skiten o köp en stilh 480!


Väldigt moget resonemang :-@

Man kanske inte behöver bry sig i det som inte intresserar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Skogshuggarn  
#143327 Exakt!

Kedjeröjaren intresserar inte det minsta, så därför bryr jag mig inte heller,,,, (-|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).