Skogsröjning
Röjningar på egen mark
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tor 23 mar 2017, 20:58#446486På såna ställen gör jag höga stubbar. Gillar inte att fila stensågat ......
TS

fre 24 mar 2017, 21:29#446686Denna figur ble färdig idag, har inte själv röjt den men är på ägen mark som köptes förra hösten.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 27 mar 2017, 19:56#447226Icegrip, än har det endast varit enstaka och mest björk, dock blir det mer tall nu.
Är en intresserad nybörjare så det vore intressant att höra hur ni gör? Kan man förhindra angrepp eller är det bäst att avvakta tills risken är över?
Isteskog, som tur är har jag inte hittat så många stenar ännu.
När det väl händer tycker jag det är svårt att få klingan så vass som den var innan!
// Lerbäckarna
Är en intresserad nybörjare så det vore intressant att höra hur ni gör? Kan man förhindra angrepp eller är det bäst att avvakta tills risken är över?
Isteskog, som tur är har jag inte hittat så många stenar ännu.
// Lerbäckarna
TS
sön 02 apr 2017, 12:02#448404
Skapa konto
Skapa konto
Skogsvårdsentreprenör i norr
mån 03 apr 2017, 08:03#448576
Beroende på var du bor i landet finns olika rekommendationer för röjning av tall med skorpbark. För norra Sverige är det bäst att röja grövre tall från 1:a juni till 15:e juli. Jag röjde själv en grövre eftersatt tallplantering förra året delvis under "fel" tidpunkt. Nu behöver det ju inte bli insektsangrepp, men desto större område som röjs desto större är nog risken.
Du kan också kapa upp fällda röjstammar i mindre bitar, vilket gör att insekternas yngelmaterial inte blir lika attraktivt. Jag ser detta som väldigt tidskrävande, så vill man minimera risken är det kanske bättre att röja under det rekommenderade tidsspannet. En virkesköpare jag rådfrågade om insektsrisken sa: "Röj när du har tid" och de gäller väl generellt för de flesta bestånd. I år har jag kvar ett område på ca 0.9 ha grövre tall och den ska jag försöka röja under juni-juli.
För den som vill läsa lite mer om större märgborren som är skadegöraren för tallskog hittade jag denna, välskriven artikel med bilder:
https://www.slu.se/institutioner/ekologi/forskning/teman1/vaxtskydd-i-jord-och-skogsbruk/storre-margborren/biologi/
Lerbäckarna skrev:Icegrip, än har det endast varit enstaka och mest björk, dock blir det mer tall nu.
Isteskog, som tur är har jag inte hittat så många stenar ännu.När det väl händer tycker jag det är svårt att få klingan så vass som den var innan!
// Lerbäckarna
Beroende på var du bor i landet finns olika rekommendationer för röjning av tall med skorpbark. För norra Sverige är det bäst att röja grövre tall från 1:a juni till 15:e juli. Jag röjde själv en grövre eftersatt tallplantering förra året delvis under "fel" tidpunkt. Nu behöver det ju inte bli insektsangrepp, men desto större område som röjs desto större är nog risken.
Du kan också kapa upp fällda röjstammar i mindre bitar, vilket gör att insekternas yngelmaterial inte blir lika attraktivt. Jag ser detta som väldigt tidskrävande, så vill man minimera risken är det kanske bättre att röja under det rekommenderade tidsspannet. En virkesköpare jag rådfrågade om insektsrisken sa: "Röj när du har tid" och de gäller väl generellt för de flesta bestånd. I år har jag kvar ett område på ca 0.9 ha grövre tall och den ska jag försöka röja under juni-juli.
För den som vill läsa lite mer om större märgborren som är skadegöraren för tallskog hittade jag denna, välskriven artikel med bilder:
https://www.slu.se/institutioner/ekologi/forskning/teman1/vaxtskydd-i-jord-och-skogsbruk/storre-margborren/biologi/
mån 03 apr 2017, 08:46#448583Ett litet område med självföryngring som blev lite utglesat.
Skapa konto
Skapa konto
tis 04 apr 2017, 05:50#448742Jag som inte har någon direkt skog, än.
Får röja hemma på gården.
Edit: blev lite konstig ordning på bilderna, hoppas ni ser vad som är före och efter
Skapa konto
Får röja hemma på gården.
Edit: blev lite konstig ordning på bilderna, hoppas ni ser vad som är före och efter
Skapa konto
tis 11 apr 2017, 20:15#450079Har röjt 1ha klart nu. Bitvis oerhört tätt med gran som inte velade ramla omkull. Två dagar har jag hållit på med det här området och nu är allt klart. Skönt!
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 13 apr 2017, 14:39#450318Har varit o röjt lite på ett nyköpt skifte med eftersatt röjning. Tur att jag tycker om o köra Husqvarna 535 fbx sågen. Hur gör ni andra med sådana här eftersatta ståndorter, satsar på bara björk eller på granen som kommer under?
Skapa konto
Skapa konto
tor 13 apr 2017, 14:51#450324Ser inte ut att vara någon vidare kvalitet på björken av bilderna att döma! Skulle nog röja fram granarna och behålla ett björkbestånd i luckor och som överskuggande bestånd. Sen succesivt avveckla björken i framtida röjningar/gallringar.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar