lör 15 nov 2025, 17:00#898919Kedjeröjarens för å nackdelar har ju debatterats en hel del på de här forumet så de går å förkovra sig i de utan vidare upprepningar.
Ja känner 2 riktigt styva proffsröjare som i huvudsak bara använder kedjeröjaren.
De bevisar ju ingenting om inte ja har lust att argumentera, vilket ja inte har mer än att:
De förordas ju senare röjning (håller ja med om) framför allt i björk. Då kommer ju kedjeröjaren till sin rätt. Tidig röjning är oftast helt galet anser jag.
För egen del så föredrar ja kedjeröjare i de grövre eftersom de sparar kroppen å de är enklare å få till fällningen så man slipper trava i det man fällt.
Mycket enklare å sortera när de står riktigt tätt.
Nackdelar är att de tar längre tid (ointressant för en skogsägare som jag).
Drar mer bränsle å behövs kedjeolja åsså av å på me klumpedunsen när de ska tankas å fixas kedja.
Problemet som ja väl kan acceptera eftersom ja tycker en kedjesåg är smidigare att bära.
Skogsröjning
Husqvarna slutar tillverka kedjeröjsågen 535FBX - skynda!
Re: Husqvarna slutar tillverka kedjeröjsågen 535FBX - skynda

lör 15 nov 2025, 19:18#898925
Mycket handlar om tycke o smak. Även om jag inte använt den så mycket som jag trott så fyller den en funktion när det är lite grövre. 😀
Tralsmo skrev:Kedjeröjarens för å nackdelar har ju debatterats en hel del på de här forumet så de går å förkovra sig i de utan vidare upprepningar.
Ja känner 2 riktigt styva proffsröjare som i huvudsak bara använder kedjeröjaren.
De bevisar ju ingenting om inte ja har lust att argumentera, vilket ja inte har mer än att:
De förordas ju senare röjning (håller ja med om) framför allt i björk. Då kommer ju kedjeröjaren till sin rätt. Tidig röjning är oftast helt galet anser jag.
För egen del så föredrar ja kedjeröjare i de grövre eftersom de sparar kroppen å de är enklare å få till fällningen så man slipper trava i det man fällt.
Mycket enklare å sortera när de står riktigt tätt.
Nackdelar är att de tar längre tid (ointressant för en skogsägare som jag).
Drar mer bränsle å behövs kedjeolja åsså av å på me klumpedunsen när de ska tankas å fixas kedja.
Problemet som ja väl kan acceptera eftersom ja tycker en kedjesåg är smidigare att bära.
Mycket handlar om tycke o smak. Även om jag inte använt den så mycket som jag trott så fyller den en funktion när det är lite grövre. 😀
lör 15 nov 2025, 19:40#898927Dretnödigt att man inte såg filmen tidigare bara🥴
Jag tycker definitivt att Husqvarna borde ta sig i kragen och leverera ut de ordrar som lagts i deras eget system. De har ju även bekräftat med preliminärt leveransdatum....blir ju riktigt störd ju mer jag tänker på det😡
Tyvärr så spelar det nog mindre roll vad en liten skogsbonne tycker och tänker för dom🤔
Jag tycker definitivt att Husqvarna borde ta sig i kragen och leverera ut de ordrar som lagts i deras eget system. De har ju även bekräftat med preliminärt leveransdatum....blir ju riktigt störd ju mer jag tänker på det😡
Tyvärr så spelar det nog mindre roll vad en liten skogsbonne tycker och tänker för dom🤔
tis 09 jun 2026, 17:04#912194
Ser att ingen har svarat dig.
Själv tror ja nog att de kommer att funka med delar här i min region allafall.
Vet 2 proffsröjare här(varav den ena är uppfinnaren) som handlar på samma ställe som ja.
Vet ochså några andra (likt mig) som inte är proffs.
Ja har ju bytt en del slitdelar på min likt vajer å vinkelväxel å de har funnits på öager.
Nu är de ju svårt å sia om framtiden men dom flesta frekventa reservdelar lär nog finnas ett bra tag framöver.
Synd bara att de har varit så många som inte fattat vilken bra sak den här sågen är.
Emanuel90 skrev:Hur tror ni det blir med tillgången på reservdelar i framtiden?
Jag är VÄLDIGT glad i min 535fbx, använder i princip bara den
Ser att ingen har svarat dig.
Själv tror ja nog att de kommer att funka med delar här i min region allafall.
Vet 2 proffsröjare här(varav den ena är uppfinnaren) som handlar på samma ställe som ja.
Vet ochså några andra (likt mig) som inte är proffs.
Ja har ju bytt en del slitdelar på min likt vajer å vinkelväxel å de har funnits på öager.
Nu är de ju svårt å sia om framtiden men dom flesta frekventa reservdelar lär nog finnas ett bra tag framöver.
Synd bara att de har varit så många som inte fattat vilken bra sak den här sågen är.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).