Skogsröjning

Bästa verktyg för stamkvistning?

105 inlägg 33151 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#837366När det gäller gran har rådet i mitt område varit att lämna ca 20 cm kvar av grenen vid stamkvistning.

TS
Stihl
Användarvisningsbild

skogshare  
Badger skrev:När det gäller gran har rådet i mitt område varit att lämna ca 20 cm kvar av grenen vid stamkvistning.

Nylinder menar att självrensningen hos en kvistad stam med stumpar förlöper långsammare än om stammen hade förblivit okvistad.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Badger skrev:Bra. Då låter jag UPX86 stå kvar i butiken. Kollade lite mer på LimbZipper. Den går att beställa från Usa, blir dyrt, kostar ca 2000kr utan stång. Stång är bättre att köpa här utan frakten, det är tydligen Wolf-garten som används. Undrar om Wolf-garten är bra rent allmänt. De är inte speciellt dyra så det kanske kan vara värt ett försök.

Kan du länka var i butiken du hittade LimbZipper?

🫣 Dyr grej är det, och dyr var den redan då den tillverkades i Finland.
På priset tillkommer sales tax och moms till sv/fi. Samt EU -tullavgift, vilken är väl inte mycket men måste ändå göras på postens nättjänst. Frakt kostnaden är ca 50€.

Användarvisningsbild

Badger  
#837398Det är stor gul knapp längst ner på sida där det står Buy now som går till en sida där det står att den kostar 395 usd + frakt och en mailadress dör man ska kontakta dem. Läser man på produktsidan så säljs den med stång+såg från Wolfgarten och den kan man köpa för ca 150 USD så själva saxen och tillbehören kostar nog närmare 250 när jag räknar efter igen. Sen är det nog precis som du säger att man ska betala moms och tull också.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
Badger skrev:Det är stor gul knapp längst ner på sida där det står Buy now som går till en sida där det står att den kostar 395 usd + frakt och en mailadress dör man ska kontakta dem. Läser man på produktsidan så säljs den med stång+såg från Wolfgarten och den kan man köpa för ca 150 USD så själva saxen och tillbehören kostar nog närmare 250 när jag räknar efter igen. Sen är det nog precis som du säger att man ska betala moms och tull också.

Tack! Jag ska kolla 😀

Användarvisningsbild

Badger  
#837402Tacka inte i förtid. Jag läste bara på deras webbsida. De kanske inte säljer utanför Usa. Men säg till om du köper nån.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Kul att se Russel Barnes jobba på med det han gillar bäst!
Russel är ju här på forumet ibland och har varit mkt i Sverige
bla hälsade han på hemma hos mig i en vecka för ett par år sedan
och hjälpte till med förröjning och filning och reparation av sågkedjor.
Uppfinningen ser helt okej ut dessutom.

Användarvisningsbild

Badger  
#837442Ja, det verkar vara en bra design för raka kvistar. Smidigt att den funkar utan extra snöre att trassla med.

Häftigt om tillverkaren hänger här. I så fall kunde han kanske sälja via Skogsforum på nåt vis så att de som är intresserade slipper krångla med tull och allt en och en. Känner du honom så kanske du kan ordna till nåt?

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837451Slurfi - Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Här forumet heter han Solskenlogger men har inte varit här på tre år.
Kanske någon har hans email?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#837452😀 Jag mejlade Russel i går och fick bjudet för hela pakettet utan skaft på 218€ inklusiv frakt. Får nog bli en till mig.
Om någon är intresserad, kan jag beställa flera. Så de blir förtullad alla på en gång, och går enkelt att skicka vidare till Sverige.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#837453russell@limbzipper.com

Användarvisningsbild

Badger  
HannuRöj skrev:😀 Jag mejlade Russel i går och fick bjudet för hela pakettet utan skaft på 218€ inklusiv frakt. Får nog bli en till mig.
Om någon är intresserad, kan jag beställa flera. Så de blir förtullad alla på en gång, och går enkelt att skicka vidare till Sverige.

Har du någon uppfattning om hur mycket påslag det kommer att bli i tullen och skatt på det?

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
Badger skrev:
HannuRöj skrev:😀 Jag mejlade Russel i går och fick bjudet för hela pakettet utan skaft på 218€ inklusiv frakt. Får nog bli en till mig.

Har du någon uppfattning om hur mycket påslag det kommer att bli i tullen och skatt på det?

En komppis beställer bildelar ibland, och han gissade tullavgift gör inte mer än 5€. 😀
Moms tillkommer, och det ska betalas vid förtullning i nätet. Moms är avdragsbar presis som vanlig inrikesköp. (Till skillnad mot EU/ETA -området som går att handla moms 0%)
Frakt ingår ju priset, och är värt ungefär 50€ enligt kompisen.
Alltså inte mycket skillnad, blir det flera på en pakett hit, eller om alla beställer sina direkt från USA.

Användarvisningsbild

Badger  
#837476Ok, så man kan räkna med att det är pris ex moms ungefär då.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
Badger skrev:Ok, så man kan räkna med att det är pris ex moms ungefär då.

Ja, ungefär så.
Jag tänkte beställa min inom kommande dagarna.
😀 Någon av våran ungdomarna får nog hjälpa mig med paypal..

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).