Skogsröjning

Hur många timmar orkar man per dag?

48 inlägg 5787 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hur många timmar orkar man per dag?

anersimyra  
Hema skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:
jörgent skrev:Om batteriröjsågen vibrerar är det nog inte sågens fel, - utan klingan som är antingen sned eller ojämt filat... byt klinga vet jag....

Kan ju även vara riggrör, riggrörsaxel eller vinkelväxel som har fått sig en kyss och däeföe behöver bytas ut.
/Niklas

Nej, det är/var inget av detta. Att den vibrerade märkbart mer än min 545 bensinröjare märktes omgående men det är inget som var direkt störande och numera tänker jag inte på det. Det var samma med min Echo 501:a motorsåg som vibrerar rejält mycket mer än mina övriga sågar, de första timmarna påminde den om en gammal 444:a, men efter endast någon arbetsdag så var jag van och tänkte inte vidare på detta..🙂

Nu far det långt utanför ämnet,,,,men visst hade du både en Stihl 241 och echo? Vilken tyckte du var bäst som "renodlad" kvistningssåg av de två?

En 241, eller åtminstone min som är trimmad och som är rejält snabbare i accelerationen jämfört med en original är förstås kvick i vändningarna vid kvistning av klen gran. Min Echo 501 är också trimmad men accelererar inte lika kvickt som 241:an. Vilken av dem som är ”bäst” är svårt att säga då varje sågmodell är olika och man anpassar sitt arbetssätt utifrån sågen. Annars är/var Husqvarna 238/444/242 och 550 gen 1 i en helt egen liga om vi pratar om effektiva kvistningssågar..💪🙂

Klassar du Husqvarna 238/444/242 bättre än 346 NE som kvistare?

Aj aj aj..slarvigt av mig att glömma bort 346:an..😳 den ska omgående läggas till bland de övriga..😃

Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hur många timmar orkar man per dag?

anersimyra  
#910041I övrigt lägger jag till 254..🙂

Användarvisningsbild

Hur många timmar orkar man per dag?

Skogsvårdaren  
#910153Proffsröjning handlar om röjd areal inte hur många timmar du jobbar. Ett riktigt proffs snittar ett ha på 4-6 timmars arbete. Sen hur stamval och förband mellan stammar utförs har också stor betydelse

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).