Skogsröjning

Husqvarna slutar tillverka kedjeröjsågen 535FBX - skynda!

68 inlägg 25336 visningar 18 följer Svara, dela mm...  

Re: Husqvarna slutar tillverka kedjeröjsågen 535FBX - skynda

339  
r93 skrev:Kommer det tillverkas fler?
Eller är dom slut nu….
Har funderat på en sådan här i ett par år, men nu kan det vara kört då?

Enligt de uppgifter jag fått kan man beställa fortfarande. Enklast höra med sin lokala återförsäljare och eventuellt göra en beställning. Maskinklippet har i dagarna ändrat på sin köpsida från slutsåld till beställningsvara med leverans i början Juli. Jag själv ska se om mitt hus så jag har reservsågar för framtiden då jag har ett behov för den.

Stihl
Användarvisningsbild

Skogbonde  
#884890Jeg er veldig fornøyd med min 535 fbx. Der skogen begynner å bli litt for grov kommer den virkelig til sin rett! Veldig enkel arbeidsteknikk og behagelig å bære sentrert på ryggen over lang tid. Rydding i ulent/bratt terreng går som en drøm når man kan bevege beina fritt. Når jeg sliter ved vanlig ryddesag tar jeg frem 535’n og får gjort unna det feltet. En kombinasjon av de to er virkelig fordelaktig. Tror ikke jeg tar sjangsen på å bli uten, bestiller meg en til før det er for sent😅 super god sag med stort bruksområdet! 👍

Användarvisningsbild

Hans Mattsson  
#885053Beställde idag en 535FBX av min lokala återförsäljare.
Beräknad leverans var 2/7, så det måste finnas maskiner 👍
Behovet har blivit större av något annat i all eftersatt röjning i egen skog. Tror helt och hållet på att den har sin plats i rätt område, vanlig klinga har tämligen sin plats i klenare röjning. Tiden för utvisa men ser verkligen fram emot detta!

Användarvisningsbild

svampbob  
#887297Det just upp en nio år gammal bild.
Någon som har röjt något grövre?

tvilling  
#894437Beställde en såg igår hos vår lokala ÅF (22 sep)och beräknad leverans var nu enligt honom i mitten av oktober 🤔 👍

Användarvisningsbild

Rossignol  
Bond.J skrev:När jag klagade på att kedjan hoppade av så fick jag också en 1,3mm och 11 tums svärd av Stihl. Dock blev sågen väldigt framtung med det svärdet. Fick aldrig det alternativet av HVA, med deras upphängning kanske det inte spelat någon roll om svärdet var tyngre, vad vet jag.

Har Stihl också tillverkat en kedjeröjsåg?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rossignol skrev:
Bond.J skrev:När jag klagade på att kedjan hoppade av så fick jag också en 1,3mm och 11 tums svärd av Stihl. Dock blev sågen väldigt framtung med det svärdet. Fick aldrig det alternativet av HVA, med deras upphängning kanske det inte spelat någon roll om svärdet var tyngre, vad vet jag.

Har Stihl också tillverkat en kedjeröjsåg?

Nix! Inte med någon båge i original. Däremot har Stihl en ryggburen trimmer med delbart handtag. Heter 130/131 något. Det går alltså att sätta en kedja på den, liksom en båge med det elastiska snöret, var på då du s.a.s. får en "riktig" Stihl kedjeröjsåg. Jag har själv sett ett sådant specialbygge.

En annan variant är ju att likt Jens Skog köra Stihls kombimaskin med kedja och RTS-sele.
/Niklas

tvilling  
tvilling skrev:Beställde en såg igår hos vår lokala ÅF (22 sep)och beräknad leverans var nu enligt honom i mitten av oktober 🤔 👍

Nytt datum är eventuellt i mitten av december nu🤔🤷‍♂️

tvilling  
#898822Blev precis uppringd av Åf och han hade fått besked om att jag inte kommer få någon såg. Husqvarna kommer inte leverera de som beställdes efter vecka 32.......vekken dret👎👎

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tvilling skrev:Blev precis uppringd av Åf och han hade fått besked om att jag inte kommer få någon såg. Husqvarna kommer inte leverera de som beställdes efter vecka 32.......vekken dret👎👎

Det förklarar ju ett o annat.

Var inne i veckan för o titta på en ny klingsåg.
När jag nämde att att kedjeröjaren inte blivigt jättemycket använd. Så fick jag frågan om jag ville sälja den.
Jag frågade då om det var efterfrågan på begagnade och det var det.

Nä det hade jag inte tänkt. Är ju trots allt nöjd med den till det jag kört med den.😃

Wrangler  
#898859Uffffff då la jag min beställning precis i slutet 😬.
Jag beställde min i vecka 32 o fick den levererad förra veckan, trodde det var kört och att det inte skulle bli något men så kom samtalet från ÅF 🙏
Dock hade dom beställt fler än vad dom fick så det blev ju några som inte fick sina 😟

tvilling  
#898860Någon som vet varför dom slutar och tillverka🤔

Vår lilla Åf skulle ringa 4 st som blev utan leverans.
Kan ju tycka att Husqvarna kunde kommunicerat lite bättre. Fick 2 leveransdatum enligt deras system, först i oktober sedan i mitten av december.
Tar inga pluspoäng hos mig men det är väl troligen inte det som räknas hos dom☝️😜

Användarvisningsbild

Badger  
#898862Konstig verksamhet att inte leverera det man har order på. Någon slags vinsmarginal måste de ju haft på sågen.

Tralsmo  
#898890Problemet är väl att dom lagt ner tillverkningen i samma ögonblick som dom gick ut med att den skulle säljas gissar jag.

Så blev de en jäkla rusning när vissa förstod å begrep att lägga på lager ( vet flera som bara kör kedjeröjare).

Om ja varit kry i knäna å i ungdomskondition skulle ja nog beställt en eller flera ochså.

Anledningen till att den inte ska säljas mer beror ju sannolikt på för små försäljningsvolymer.

jannee  
#898905Rent företagsmässigt sett, för Husqvarna, var ändå 535an en mindre flopp = för dålig efterfrågan.
Själv har jag INTE förstått fördelen med kedjeröjaren, men har ej heller nyttjat någon, har en bekant som köpte en just sådan när de kom ut.
Han nyttjade den några ggr, för att senare hänga upp den på väggen. En annan skogsägare fick nys om detta och fick köpa den för en billig peng.
Även han slutade nyttja den, bytte den mot en ny Stihl klingsåg, vad han fick för kedjeröjaren förtäljer inte historien.
Ni som nyttjar en kedjeröjare, berätta gärna fördelen - effektivitetsvinsten.
När är en kedjeröjare överlägsen en klingsåg ?
Ska det vara väldigt sen röjning = står väldigt tätt och är väldigt långt eller bör det vara grovt ?
Men hade den haft stora fördelar borde t.o.m. Stihl kopierat en sådan.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).