Skogsröjning

Självföryngrad björk - sofflocket vinner?

57 inlägg 23273 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Självföryngrad björk - sofflocket vinner?

HannuRöj  
#871950😀 Jag har glömt var i trådet la jag videon från förra våret men denna tråd passar väl lika bra.
Fortsätter tidiga första gallringar på samma skogsstycke, och mycket björk kommer här också.
Röjat lätt två gånger så trän har förband med varann, så stammarna går bra att ta i greppet.
Någon mindre del har urspruligen planterats med björk. Men, som jag misstänker, de har blivit betat så alla som står kvar är naturligt födda. Eller kanske de förädlade trän kan indentifieras efter gallringen.

Svagare kanten har planterats med tall. Framvuxna gamla underväxtgranar som hade behövt röja ner redan vid avverningen, åker ner och ersatts med unga och livskraftig granar får växa som gallringsvirke till nästa gallringsvända.
Tvåsiktat björk - gran samt enskiktat gran kommer på fuktiga delar.

💪

Stihl
Användarvisningsbild

Jl2  
Jl2 skrev:Har nu under lite julledighet varit runt och tittat och planerat kommande skogsarbete.
Sprang då på dessa område som växt lite snabbare än vad jag hunnit med. Köpte marken 2019 av grannen, där växte gran fram till Gudrun då allt blåste ner. Efter det lät grannen det som ville växa komma upp, vilket resulterade i en rätt fin björkföryngring som grannen låtit röja en gång innan jag köpte det.

Ett av områdena röj/gallrade jag vintern 20/21 med ett uttag av ca 20-30% av grundytan företrädesvis låggallring.
Bild tagen i somras (område 1)
$matches[2]

Sen hanns det inte med mer och jag har lite förträngt fortsättningen av arbetet.
Tänkte nu att jag måste ta mig i kragen och fortsätta med åtgärderna i beståndet, därav var jag uppe för att titta och mäta lite i skogen.
Blev lite förvånad över skillnaden mellan grundytorna i det gallrade kontra det orörda området.

Område 1 (gallrat vintern 20/21)
Grundyta 16
stam/ha ca 2000?
Övre höjd 15m
100m3sk enligt skugskunskap.se volymberäkning

Område 2 ( ogallrat)
Grundyta 30
Stam/ha ca 3000-4000st
Övre höjd 15m
188m3sk enligt skugskunskap.se volymberäkning
Film från område2

Kom att tänka på denna tråd och har med stort intresse läst den igen. Nu är frågan, vad göra i område2?
Lite upphissade kronor en del bara ca 1/3 del av trädets höjd. Mål med beståndet? Bor i NV Skåne nära kusten och björken brukar inte växa så bra här och ha dålig kvalite, så jag tror att mitt mål är att maximera volympruduktionen och att få så raka och kvistfria stammar för att köra i vedmaskinen alternativt sälja som massa.
Så hur ska fortsättningen se ut för att uppnå målet. Bara plocka det som börjar självgallra, kanske ta lite hårdare eller något helt annat förslag kanske?

Hur gick det? Så här två växtsäsonger efter att jag gallrade beståndet är jag hitintils rätt nöjd med resultatet.

Hadde några högar som var kvargömmda som jag var uppe och hämtade medans det var tort innan rengnet kom. Då passade jag på att mäta lite grundytor.
1787958711_20260826_205217.jpg

Början på 2025 gallrade jag beståndet ca 20 % av grundytan på ca 30 (188m3sk)ner till 25. Vilket teoretiskt ger ett utag på ca 25m3sk/ha, vilket stämmer någerlunda bra på vad jag kört ut, även om jag får det till något mer, ca 30 m3sk.

I dag två växt år senare har övre höjden ökat med en meter till 16 m och där står kanske en 1800-2000 stammar. Grund ytan fick jag ett medel på 29, vilket borde ge ett virkesföråd på ca 192m3sk.

Så totalt sedan gudrun har marken pruducerat 217m3sk och på dom senaste två åren har det varit en löpande tillväxt på ca 18m3sk/år ( 192-156=36/2=18).

Användarvisningsbild

Badger  
#915799Kommer det inga uppslag av gran under eller röjjer du bort granen? Jag har liknande björk hos mig och där kommer det massor av gran under.

Användarvisningsbild

Jl2  
#915803Jag röjer inte bort någon gran, till en början har nog granen svårt att etablera sig i konkurans från björken som sprutar upp i, ibland hundratusentals plantor där det tidigare varit gran. Och sedan verkar granen ha svårt med konkuransen från allt annat som växer under björkarna.

Granen har lättare att ettablera sig i kantzonen till annan uppvuxen skog där inte alls björken trivs.
1788004677_20260718_205415.jpg

Däremot verkar granen trivas i björkskogen när denna börjar komma upp lite i åldet, särskilt efter att det är gallrat lite i björken.

Användarvisningsbild

Badger  
#915826Intressant. Jag röjer och gallrar kanske min björk mer än du för hos mig börjar granen titta upp när björkarna går över en decimeter i diameter ungefär.

Användarvisningsbild

Knagge  
#915838Har man väldigt hårt betestryck påverkas allt av detta.
Gran och glasbjörk får en stor fördel när allt annat betas hårt.
För att få upp annat självföryngrad än gran och glasbjörk bör hygget vara större än 1 ha.
Alternativt använda trico och liknande viltskydd.
Detta bör man alltid ha i bakhuvudet när man tittar på sina föryngringar.

Användarvisningsbild

HannuRöj  

Delar en video av min självyngrad björk i före detta åkern ca 1ha. 😀
Björken är nu avverkningsmågen och tanken är att hugga fanertimmer och leverera en billast till fabriken. Det finns tillräktligt mycket gran faktiskt. På många ställen är 1m höga gruppvist i gräset vilja syns inte på bilder från längre avstånd. En väg till bakomvarande figur kommer att ta sitt plats också. Avv mågen tall-gran ca ett halv hektar där och bra och jämn granföryngring. Om det går att spara föryngringen vid avverkning är jag inte helt säkert. Får se nu..

Användarvisningsbild

Fred86  
HannuRöj skrev:https://www.youtube.com/watch?v=sHuH6Sns60M
Björken är nu avverkningsmågen och tanken är att hugga fanertimmer och leverera en billast till fabriken. Det finns tillräktligt mycket gran faktiskt. På många ställen är 1m höga gruppvist i gräset vilja syns inte på bilder från längre avstånd. En väg till bakomvarande figur kommer att ta sitt plats också. Avv mågen tall-gran ca ett halv hektar där och bra och jämn granföryngring. Om det går att spara föryngringen vid avverkning är jag inte helt säkert. Får se nu..

Jättefint! Har du gjort några stimulansåtgärder för att lyckas få granen rota sig i det höga gräset? Gjordes något ursprunglingen för att etablera björken? Samt har du gallrat något under åren?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Fred86 skrev:

Jättefint! Har du gjort några stimulansåtgärder för att lyckas få granen rota sig i det höga gräset? Gjordes något ursprunglingen för att etablera björken? Samt har du gallrat något under åren?

Tack, det tycker jag också!
Vill minnas de högsta granarna kom brevid björkstammar men de mesta kom, märkligt nog, efter gallring. Dikerna var rätt igenvuxna och kvistarna pluggade dom slutligen så tydligen det var blötan som gynnade plantetablering.
När jag senare, 2019, gjorde en kompletterande gallringsvända och rensade diken med skogstraktorn lyfte jag jorden som högläggning. Fick lite överblivna plantor och satt på någon av dom men de överlevde inte. Till skillnad mot ordentligt högläggning gräsrötterna under tunna jordklumpen isolerade granarna från markkontakt misstänker jag. Efteråt sådde ändå naturen gran på dom samt på hjulspåren som kom när jag körde där med traktorn.
Gräss och hallon har jag trampat och röjat nästan varje år men vet det har varit värt varje svettdrop då skärmställning är ett måste där det växer helt galet. Ena hörnan är grusås med vattenkällor i närheten andra hörnan moss och nerbruten torv var hallon och brännesla efter alla 50 år är 2m högt. Där överlever ingen trädväxt, inte ens pil.
Björk har bra tillväxt fortfarande men en hel del är rätt grovt redan nu. En komppis har bra kontakt till vanerfabriken han kommer och konsultera mig med detta. Borde ju gå att avverka timmerandelen med storskördare och städa kronorna bort manuelt och med mindre maskiner men en hel del merarbete blir det då yngre siktet ska sparas. 💪

Användarvisningsbild

HannuRöj  
1788158647_screenshot_20260831-094123_chrome.jpg
1788158647_screenshot_20260831-094053_chrome.jpg
1788158646_screenshot_20260831-094103_chrome.jpg
1788158647_screenshot_20260831-094115_chrome.jpg
😀 Bilder som jag hade lagt på Ursustråden i nov 2019.

Användarvisningsbild

Fred86  
HannuRöj skrev:
Fred86 skrev:

Vill minnas de högsta granarna kom brevid björkstammar men de mesta kom, märkligt nog, efter gallring. Dikerna var rätt igenvuxna och kvistarna pluggade dom slutligen så tydligen det var blötan som gynnade plantetablering.
När jag senare, 2019, gjorde en kompletterande gallringsvända och rensade diken med skogstraktorn lyfte jag jorden som högläggning. Fick lite överblivna plantor och satt på någon av dom men de överlevde inte. Till skillnad mot ordentligt högläggning gräsrötterna under tunna jordklumpen isolerade granarna från markkontakt misstänker jag. Efteråt sådde ändå naturen gran på dom samt på hjulspåren som kom när jag körde där med traktorn.
Gräss och hallon har jag trampat och röjat nästan varje år men vet det har varit värt varje svettdrop då skärmställning är ett måste där det växer helt galet. Ena hörnan är grusås med vattenkällor i närheten andra hörnan moss och nerbruten torv var hallon och brännesla efter alla 50 år är 2m högt. Där överlever ingen trädväxt, inte ens pil.
Björk har bra tillväxt fortfarande men en hel del är rätt grovt redan nu. En komppis har bra kontakt till vanerfabriken han kommer och konsultera mig med detta. Borde ju gå att avverka timmerandelen med storskördare och städa kronorna bort manuelt och med mindre maskiner men en hel del merarbete blir det då yngre siktet ska sparas. 💪

Behöver du räfsa bort överskott och kraffsa lite i grässvålen där du röjt och trampat, eller kommer föryngringen ändå? Har själv lite olika plättar gammal jordbruksmark jag skulle vilja testa få upp björk först o främst. Utan att plöja eller spruta ogräsmedel.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Fred86 skrev:
HannuRöj skrev:
Fred86 skrev:

Behöver du räfsa bort överskott och kraffsa lite i grässvålen där du röjt och trampat, eller kommer föryngringen ändå? Har själv lite olika plättar gammal jordbruksmark jag skulle vilja testa få upp björk först o främst. Utan att plöja eller spruta ogräsmedel.

Nu minns jag inte exakt men tror jag gräsröjde någon gång med stihls tvåskäriga kompostklinga där så det blev lättmarkberedd på några ställen också. Granplantorna som är ca 1m höga nu och växer gruppvist kan ha född då.

Den urspruliga björken (vilket jag tänkte avverka nu) har tydligen född utan några åtgärder alls. Har en aning efter sista havreskörd åkern plöjdes inte. Mitt första besök på fastighetet var i början av 90 -talet och då såg åkern ut ganska hopplöst björkdjunge. Hallon och brännesla härjade var hallon är som högst än i dag och finns inga träd.
Vi köpte fastighetet 03 så förröjning och gallring var första åtgärder, ved hade huggit tidigare runt ladan men inte i övriga åkern / skogen.

😀 Men på tal om din beskogning.
Någon typ av makbereddning presis innan björfrön faller skulle absolut göra mycket nytta. Behövs inte plöja eller använda någon traktorredskap utan riva fläckar med någon skaftverktyg räcker tycker jag.
Som övrigt åkermark som beskogas till björk skulle jag dock bespruta med glyfosat rill och med två gånger, i höst och andra gång i midsommar, och harva med tallriksharv förran frön faller. Alltså om det vore lite större skala.
Alltid spännande med lite annorlunda utmaningar! 💪

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).