Skogsröjning

Röjningar på egen mark

4088 inlägg 980757 visningar 184 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Stihlen skrev:eftersom jag fick färdigt en figur igår måste jag åka ut och kolla hur behovet såg ut vid andra. tydligen händer det en del på 3 år 😁 Frågan är nu om jag kan hålla mig ännu en växtperiod före jag går genom det 🤣

Som sagts så är det igen brådska. Det är ju redan bra röjt en gång. Beror väl på om du har nån annan röjning som behöver göras istället. Risken kan ju vara att lövet drar igång igen. Så då kan det vara bra med lite is i magen. Så man inte behöver lövröja en extra gång.

Men jag förstår känslan när det drar i röjtarmen.😃

Stihl

jannee  
#913982När du röjer nästa gång, om det blir om ett - två eller tre år tag då HÖGA stubbar - stubbhöjd på 1/2 meter är HELT rätt.
Kan för din oinvigde låta vansinnigt, men MIN erfarenhet säger att just den stubbhöjden verkligen är optimal - har ÖVER 50 års erfarenhet = vet vad jag skriver eller pratar om.
Blir INGA rotskott men stubbskott, som en rosett, som i framtiden är verkligt viltbegärlig så länge de överlever - de ruttnar nämligen oftast ned på några år 😀

I min ungdom, mitten på 50 talet såg jag en äldre man gå runt och röja med en risbit, han hög av slyet strax under höfthöjd - såg bekvämt ut och vad jag trodde till ingen nytta, men när man några år senare fick se skiftet som vart röjt fann jag att lövet i princip var helt borta.

Stihlen  
#914012Provade faktist på att lämna höga stubbar på en mindre figur på ett annat ställe med bra resultat. Skillnaden där är att vilttrycket är ofantligt mycket högre, så svårt att säga om det är tack vare höga stubbar eller glufsande vilt som gjorde att slyet hölls nere😁

Användarvisningsbild

Knagge  
#914018Min erfarenhet med höga stubbar vid röjning är att det funkar i granskog. Men har du naturlig föryngring tall skall du ta låga stubbar så tallen tar över. Tallarna skall vara högsta träden. Har du förvuxna pattagranar skall de också ner.

jannee  
#914023Otvivelaktigt dras viltet till det begärliga och det är just vad dessa rosetter är.
Och knagge har helt rätt, i tallskog fungerar detta inte, kan t.o.m. bli så illa att man drar dit ovälkommet vilt såsom älg. 🤬

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#914045I granungskog funkar bra en tidig röjning + andra vända som brunnsröjning med sax så man klipper av endast störande lövträn i höfthöjden.
Den ena fördelen är att beståndet lockar vilt från tallungskogar, och den andra är minskat arbete. Nästa röjning kan skjutas ändå till föreförsta gallring då de mesta björkar har dött sig själv.
Planterad gran växer med takt på oskadad naturligt född björk så detta är bra sätt att etablera gran-björk blandskog också. Då skippas första röjning var björkblandning önskas.

Tall tycker jag ska ska röjas 100% rent av löv så viltet inte trivs lika bra i beståndet. Viktigt att lövsanering utförs så tidigt så möjligt så mängden grön barr maximeras.
Tallarna konkurrerar inte skärskild kraftigt med varandra som unga. I 3m vågar man fälla de närmaste som konkurrerar med bästa stammen men ändå ska sparas de mesta tallar som viltmat.
😀 Det är ganska tråkigt jobb i trånga tallungskogar bland torra kvistar men så har jag fått bästa resultaten. Säkert mycket berående på breddgrader, viltet och lokala förhållanden så ända rätta är detta absolut inte.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914594Var o tittade till passet innanför. Kom på att jag tog några bilder här när jag röjde för 5 år sedan.
Vedmaskin - Röjningar på egen mark
1786042096_1000023031.jpg
1786042096_1000023032.jpg

Såg inte mycket ut efter röjningen men nu är det på g. 😀

Användarvisningsbild

PetterJ  
#914732Idag blev det en halvdag i skogen. Fortsatte på en påbörjad andraröjning medan det var svalt och gick sedan över till viltbehandling.

Röjningsfiguren är på 3,5 hektar, cirka 14 år och talldominerat. Målet är att hinna röja detta under höst och vinter.

1786302051_img_0304.jpg

Viltbehandlar ca 6 hektar själv som är spritt på fyra ställen och lejer bort ca 7 hektar som ligger samlat för mest kostnadseffektivitet.

1786302051_img_0313.jpg

1786302051_img_0307.jpg

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).