Skogsröjning

Ryggont i skogen.

39 inlägg 10188 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Ryggont i skogen.

Vildmark  
#891286Jag står fast vid att sågen skall balanseras så att klingan åker upp när man släpper sågen. Balanserar man sågen med klingan 2-3 dm från marken med full tank så hamnar den ju i marken innan tanken blivit halv, och att lyfta sågen är bra mycket jobbigare än att sätta ett lätt tryck på den. Att det skulle vara tidskrävande att kapa 2 snitt i ett träd köper jag inte heller. Det enda som kan sinka arbetet är om klingan är slö, se till att fila klingan och skränk den ordentligt.

Stihl
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891287Ja, du får finjustera balansen några gånger per tank, men en sådan finjustering går ju snabbt och enkelt. Blott några få sekunder. Men en såg med rätt justering blir ju också trevligare att hantera än om man statiskt måste trycka ner sågen under större delen av röjpasset.
/Niklas

Användarvisningsbild

Rossignol  
marcusdirect skrev:Hej!

Ska komma rakt på sak:

Jag har planerat att starta skogsvårdsföretag, enskild firma, bara jag själv. Röjning i skogen, plantera, motorsågning, diverse jobb som behövs.
Jag känner markägare och har mycket goda möjligheter. Jag tänkte starta det vid sidan av mitt arbete.

Men nu har jag skadat ryggen på min arbetsplats, ICA butik.

Jag hade momentum. Jag hade driv och jag hade intresse. Har fortfarande, men nu när jag har ont i ryggen, hur ska det gå?

Är allt hopp ute och min dröm förbi, eller finns det lösningar?

Har ni ont i ryggen?

Tack :)

- Marcus

Hoppas det blivit bättre med ryggen. Därom har jag inga råd att ge.

Jag gissar att du är ganska ung. Mitt inlägg utgår från det. Köp gärna maskiner och jobba lite i skogen. Men framförallt så satsa på jobbet i butiken så att du kan få möjlighet att bli handlare för en bra butik (jag gissar att det finns ganska många dåliga butiker som innebär 7-dagarsvecka till låg inkomst). Då kan du tjäna några miljoner så att du kan köpa dig en egen skogsfastighet. Du har pendlingsavstånd till Maxi i Jönköping. Herr Ehn (han som äger butiken heter faktiskt så) gör en vinst på ca 30 miljoner/år.

Ta fram de senaste årsredovisningarna för butiken där du jobbar. Ta hjälp av någon kunnig att analysera dem. Du vet antagligen ungefär hur mycket din ägare jobbar. Då inser du ganska snabbt om du jobbar i en butik med bra lönsamhet eller ej. Om det är dålig lönsamhet är det kanske läge att byta till en annan butik. Eller komma med förslag på att förbättra lönsamheten där du är nu. Det kan om inte annat bättra på möjligheten att du får bra rekommendationer, vilket du kommer att behöva om du ska bli handlare.

Pejla också med din arbetsgivare hur de ställer sig till din planerade bisyssla. En del är väldigt avogt inställda till bisysslor. De kan vara rädda för att du kommer trött till jobbet för att vila upp dig, därför att du har huggit i skogen på din "ledighet".

Användarvisningsbild

anersimyra  
marcusdirect skrev:
Skogsola skrev:Röret snett uppåt låter inte bra. Klingan en halvmeter över marken är lagom. Om du ska klämma ner sågen för varje kap så kan det vara en del av ditt problem.

Niking skrev:Snarare borde klingan vara 2-3 dm över marken och parallellt med markytan, när röjsågen är utbalanserad.

På en bensinröjsåg är det lämpligt att finjustera balansen 2-3 ggr per tank, just för att minimera armarnas statiska tryck (elldr motdrag). Här fungerar en hålförsedd skena/plattjärn bra (som finns på Stihl och äldre Husqvarna).

På batteriröjsågar behöver man dock bara ställa in jämnvikten en gång, givet att man kör med lika tunga batterier. Ty ett tomt batteri väger ju lika mycket som ett fullt batteri.
/Niklas

Jaså, såpass. Jag såg nån video där de sa att röret ska peka snett uppåt när sågen hänger fritt, men okej, 2-3 dm över marken eller en halvmeter över marken?

Jag balanserar in röjsågen så att riggröret pekar uppåt när sågen hänger fritt. När man sen lägger handtagen mitt i handflatorna trycks sågen ner i arbetsposition och det endast genom vikten av armarna..🙂 tänk sen på att enbart hålla helt lätt i handtagen. I övrigt är en av de största källorna till ryggont det faktum att man inte hela tider avlastar sågen mot stammen/höften, alternativt inte behärskar tekniken att avlasta sågen med hjälp av armarna mot midja och lår.
Senast redigerad av anersimyra tor 18 sep 2025, 10:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
marcusdirect skrev:
Skogsola skrev:Röret snett uppåt låter inte bra. Klingan en halvmeter över marken är lagom. Om du ska klämma ner sågen för varje kap så kan det vara en del av ditt problem.

Niking skrev:Snarare borde klingan vara 2-3 dm över marken och parallellt med markytan, när röjsågen är utbalanserad.

På en bensinröjsåg är det lämpligt att finjustera balansen 2-3 ggr per tank, just för att minimera armarnas statiska tryck (elldr motdrag). Här fungerar en hålförsedd skena/plattjärn bra (som finns på Stihl och äldre Husqvarna).

På batteriröjsågar behöver man dock bara ställa in jämnvikten en gång, givet att man kör med lika tunga batterier. Ty ett tomt batteri väger ju lika mycket som ett fullt batteri.
/Niklas

Jaså, såpass. Jag såg nån video där de sa att röret ska peka snett uppåt när sågen hänger fritt, men okej, 2-3 dm över marken eller en halvmeter över marken?

Jag balanserar in röjsågen så att riggröret pekar uppåt när sågen hänger fritt. När man sen lägger handtagen mitt i handflatorna trycks sågen ner i arbetsposition och det endast genom vikten av armarna..🙂 tänk sen på att enbart hålla helt lätt i handtagen. I övrigt är en av de största källorna till ryggont det faktum att man inte hela tider avlastar sågen mot stammen, alternativt inte behärskar tekniken att avlasta sågen med hjälp av armarna mot midja och lår.

Tja, att riggröret pekar uppåt fungerar säkert bra vid midjeröjning medelst klingsåg...
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
1758186525_img_7056.jpg
Jag säger som i reklamen för de där pillren: Det funkar för mig..😃 i övrigt är en ständigt återkommande källa till ryggbesvär att man lyfter sågen från backen med krum rygg vilket illustreras väl av den här ”gubben.”..😅

Användarvisningsbild

#893939Böj på benen, inte ryggen, gubbe!
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:Böj på benen, inte ryggen, gubbe!
/Niklas

😂 notera att jag i varje fall stöder med vänster arm mot benet..🙂

jannee  
#893951Aners, du som nu kommit "lite" till åldern måste börja nyttja en annan lite lättare såg, ja typ Stihl MS 201, den däringa gäddan är allt för tung för en gammal gubbe 😀 😀

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).