Skogsröjning

Batterdriven röjsåg från Stihl - FSA 400

36 inlägg 16788 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Stihl

Re: Batterdriven röjsåg från Stihl - FSA 400

brassel  
Badger skrev:Intressant Brassel, när känner du att du måste byta från MSA400 till MSA220? Och hur länge röjer du ungefär på ett 500batteri?

Framförallt vid typ snöbrott, annat liggande, insektskubbningar a ca 30-50cm/randbarkning på barr (röjer nog ganska grovt jämfört med en del...) och sedan har jag ett 200batteri och äldre 300batt som funkar bäst i 160n som jag vill motionera.
Typ en bensintank med hq 545, speciellt på läge ett eller två upplever jag.
Tycker faktiskt läge tre är lite väl häftig i min smak; men jag är väl van för mkt med FSA 135an 😉

Stihl

brassel  
Niking skrev:
brassel skrev:Kört ca 50-100h med FSA 400 sedan maj.
Mest äldre egen R2.
Nöjd.
Kört mest med läge 2 av 3 på 500batterierna och läge 3 av tre på 300batterierna.
Har oftast 1 till 3 batterier i ryggsäck utanpå selen.
Kompletterar med batterisågarna 160 och 220 och battröjsågen FSA 135 där de passar.
Kör sällan längre pass än 4 timmar i stöten...
(Skulle gärna ev ersätta battsågarna med en en battkedjeröjsåg; men tycker inte de finns någon bra typ batteriryggsäck till typ RTS-selen.)

Jens skog kör ju en del med den bensindrivna kombimaskinen (131 något) + kedja, men att det även finns en batteridriven motsvarighet, som heter 135 (något), som således borde fungera som en kedjeröjsåg.
/Niklas

Butiksklämt på dem en del dem båda.
Men inte hittat nån enligt mig nog bra lösning att få med mig batterier/bensin.
Vill ju helst slippa att leta tankställen...

Användarvisningsbild

Badger  
#888009Vad menar du med lite för häftig i läge tre? Att det är lättare att få slag och hopp från klingan? Eller att den drar för mycket batteri då?

brassel  
#888025Lite av de dig skrivna bägge.
Men det är lätt att byta mellan lägena och på så vis få batteriet att hålla längre.

Användarvisningsbild

Badger  
#888059Får se hur länge jag klarar att stå emot nyfikenheten. Dyker det upp något kampanjpris köper jag nog en Km 200 med svärd.

Användarvisningsbild

Ole P. S.  
Fredrik Reuter skrev:Jag har inte hört något men är bokad på en produktdag hos Stihl i oktober, då får vi se om det kommer några nyheter i denna riktning.

Fredrik - har du eller Torbjørn testet FSA 400 enda? Hadde vært veldig interessant med en video av en test i skikkelig røjning med denne!
@fredrik_reuter

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).