Skogsröjning

Sjukt bitter smak efter Södras röjning

111 inlägg 45128 visningar 29 följer Svara, dela mm...  
Stihl

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

isteskog  
#786098Känner en skogsvårdsentreprenör som inte gick med på Mellanskogs förslag. Han röjer nu bara åt privata och tar då 450 kr/tim.

Stihl

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786099Detta är inget jag förväntar mej nåt svar på via ett forumet.
Man funderar varför din mor inte kontaktade dig? Finns det syskon? Kanske din självbild som inofficiell ställföreträdare inte stämmer? Konstigt att inspektorn bypass:ar dig. Vad säger inspektorn? Har du inte kontaktat denne och ställt denna fråga? I detta svar ligger mycket information.
Konkret fråga är varför ett satt takpris överskridits? Fanns takpriset dokumenterat?
Timdebiteringen, följer inte den någon prislista? Tidsåtgången som är redovisad kan du inget göra åt om den inte är oskälig på ett uppenbart sätt.
Röjningen kan inte göras ogjord, men om ett samtal med Södra kan öppnas till någon slags prisförhandling kan du ”anklaga” dem för ett ”förtroendebrott” och kräva ”skadeståndsjämkning”. Kräv 50 med målet att hamna på 60. Beroende på om du gett en bild som är korrekt även i nyanserna skulle jag kunna tänka mej själv att agera så.

hfab  
Tralsmo skrev:
Håller helt med svampbob.
Han menade nog röjare å inte rökare tror ja.

Det kanske är mig han menar? (host,host)

Brorsan  
#786103Takpriset var säkert satt utan moms.
Inkl moms är det 75000:-
Men fakturan kanske var på 75' + moms, det framgår inte I inlägget.

Användarvisningsbild

ananders  
Brorsan skrev:Takpriset var säkert satt utan moms.
Inkl moms är det 75000:-
Men fakturan kanske var på 75' + moms, det framgår inte I inlägget.

Fakturan var på 73' + moms. (Bild i trådstarten)

jannee  
#786113Ni i norra Sverige är ändå¨för roliga.
Pigga på att betala mycket för markberedning men även röjning, de som kör avverkningsmaskiner tar betydligt mer i norr än i söder.
Som grädde på moset skänker ni mer eller mindre bort ert kvalitetsvirke.
Priset på plantor är väl det enda som jag kan tycka är prisvärt.

isteskog  
jannee skrev:Ni i norra Sverige är ändå¨för roliga.
Pigga på att betala mycket för markberedning men även röjning, de som kör avverkningsmaskiner tar betydligt mer i norr än i söder.
Som grädde på moset skänker ni mer eller mindre bort ert kvalitetsvirke.
Priset på plantor är väl det enda som jag kan tycka är prisvärt.

Du har nog lite dålig koll, Jannee! Markberedning och plantering, plantor och röjning kostar mer i Södra Sverige per hektar än i Norra..... 😎

Användarvisningsbild

Patrickwestoo  
#786135Hej. Tragiskt och beklagar verkligen att dom använder dessa metoder för att komma åt virke. Jag skriver en bok om korruptionen inom skogsindustrin och skulle gärna tala med dig. Hör gärna av dig så tar vi ett samtal. Många som är i samma båt som dig och din mamma!

alias  
Patrickwestoo skrev:Hej. Tragiskt och beklagar verkligen att dom använder dessa metoder för att komma åt virke. Jag skriver en bok om korruptionen inom skogsindustrin och skulle gärna tala med dig. Hör gärna av dig så tar vi ett samtal. Många som är i samma båt som dig och din mamma!

Utifrån trådstartarens inlägg så kan jag inte utläsa att de åtgärder som Södra har utfört på fastigheten ifråga skulle ha bidragit till att anskaffa något virke till Södras industrier. Vid röjning tillvaratas inte gagnvirke.
Är dessutom beställaren/skogsägaren ev. inte nöjd med det skogliga och/eller ekonomiska utfallet så minskar sannolikheten till framtida virkesaffärer för Södra (eller vem man nu gör affärer med).

Hur sedan avtalsförhållanden mellan aktörer inom det privata näringslivet kan ha något med någon form av korruption att göra är för mig tämligen svårbegripligt.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias mån 26 dec 2022, 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#786145För tre år sedan köpte jag min första skogsfastighet. 15 ha bestod av helt oröjd 10-årig naturlig tallföryngring och 3 ha troligtvis helt oröjd skog i 15-20 årsåldern (mest björk av den anledningen)

Tog in en firma (inte Södra) som fick ta de 15 hektaren. Där var det ca 10 000-25 000 stam per ha. Som en vägg. Det tog firman 174 timmar. Idag en mycket fin ungskog.

Själv gav jag mig på de 3 hektaren 15-20 årigt. Tog mig säkert hälften av tiden proffsen körde 15 ha på. Dessutom tog det 1,5 år av semestertid. 😅 Behöver dit igen eftersom jag tog för lite…

Så när de 15 ha ska slutröjas blir det proffsröjare igen.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
PetterJ skrev:För tre år sedan köpte jag min första skogsfastighet. 15 ha bestod av helt oröjd 10-årig naturlig tallföryngring och 3 ha troligtvis helt oröjd skog i 15-20 årsåldern (mest björk av den anledningen)

Tog in en firma (inte Södra) som fick ta de 15 hektaren. Där var det ca 10 000-25 000 stam per ha. Som en vägg. Det tog firman 174 timmar. Idag en mycket fin ungskog.

Själv gav jag mig på de 3 hektaren 15-20 årigt. Tog mig säkert hälften av tiden proffsen körde 15 ha på. Dessutom tog det 1,5 år av semestertid. 😅 Behöver dit igen eftersom jag tog för lite…

Så när de 15 ha ska slutröjas blir det proffsröjare igen.

Nä man får inte vara dumsnål. Hinner man inte med så är det inget o skämmas över o leja för lite röjning då och då.

Nu har vi förmånen att ha en duktig lokal röjare. Som man vet att det blir mycket pang för pengarna. 😀

Användarvisningsbild

Nisse51  
#786151För min del ser det ut som entreprenören gjorde ett dyrt jobb, ser inga fel från södras sida.

Användarvisningsbild

Nisse51  
#786153Gör en bortsåttning med en mall så får du fram vad det borde kosta.

jannee  
#786154I år gav jag 1350 kr/tim markberedning - flyttkostnad 1350 kr
En närboende tar 350 kr/tim för röjning - 2 kr/planta för plantering
Mina plantor kostade mig 7, 20 kr/st.
Nu hade jag 4 mindre skiften = kostnad/ha är svårare för mig att uppskatta.
Vilka priser/kostnader har ni i Norrland.
Tackar på förhand.

kenneth karlsson  
#786158Södras markberedning kostar 2108 kr/tim +m. Bara så i vet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).