Skogsröjning

Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

49 inlägg 21890 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

frewal  
#806601 Mycket intressant tråd. Något jag funderat på är om ni förordar någon skillnad i röjning om målet är björktimmer kontra få fram björk för ved?

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

machonisti  
#806611 Gran under björk är en enligt mig mycket användbar metod, ja till och med vacker. Dock lämplig endast för den påpasslige skogsägaren. Gran under björk tar det väldigt lugnt för att plötsligt på några år växa in i björkens kvistar med traditionella påföljden.
Personligen har jag "glömt" små områden där grantoppar blivit misshandlade. De flesta områden är omskötta och som Jessika skriver transformeras skogen från björk till mycket vacker granskog. Men det kräver fler gallringar under omloppstiden än planteringar. Speciellt om man vill få fram ett vackert bestånd.

1689746983_tallmossen_3.jpg

Så såg området ut innan åtgärd 12 år sedan.
$matches[2]

Bilden tagen våren 2022 då granarna fått växa till sig.
$matches[2]

Bild från i våras efter gallring av gran.

2 och 3 är från nästan samma ställe, titta efter björkstubben vänster hörn under snön bild 2.

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

macke  
#806617
frewal skrev:Mycket intressant tråd. Något jag funderat på är om ni förordar någon skillnad i röjning om målet är björktimmer kontra få fram björk för ved?


Nä egentligen inte utan följer du råden som finns i den här tråden så får du en skog med mycket ved I.
"Slutprodukten " av röjningar och gallringar blir en skog med björktimmer eller för den delen grov ved.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808072
frewal skrev:Mycket intressant tråd. Något jag funderat på är om ni förordar någon skillnad i röjning om målet är björktimmer kontra få fram björk för ved?

Vill industrin ha timmer så bör man även satsa på det. Sett på lite längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sjögården  
#808087 Ja vad tror ni industrin vill ha på sikt.
Vi talar om minst 80 år framåt.
Är det björkved, sågtimmer, barrmassaved, kemikalier till att ersätta olja i industri och drivmedel eller något annat vi idag inte har en aning om.
Att det är björkved som verkar betala bäst nästa vinter säger ju inget om framtiden.
Spekulera är tillåtet.😉

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

HannuRöj  
#808090 Livsmedelindustri kommer att använda björk.
😀 Finns väl redan nu en förtjockningsmedel av microcellulosa.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sjögården  
#808158 Intressant spår.Hörde i somras om att det går att använda färsk aspbark som bra foderråvara i foderindustrin.
Tror det finns mycket nya användningsområden som framtiden kommer att utveckla om det bara investeras i forskning och utveckling.
Och naturligtvis måste vi skapa skogar som ger möjligheter till att hitta nya användningsområden 😉

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808191 Men fälld asp är ju begärligt för viltet. Och förr var det väl grenar asp med löv på som togs in och torkades till djuren.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sjögården  
#808194 Så är det, det som var intressant var att att det var en företrädare för foderindustrin, Lantmännen, som pekade på det som ett storskalig möjlighet i närtid att öka tillgången på foder.
Det var oväntat för mig😉

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

brassel  
#808278
Sjögården skrev:Ja vad tror ni industrin vill ha på sikt.
Vi talar om minst 80 år framåt.
Är det björkved, sågtimmer, barrmassaved, kemikalier till att ersätta olja i industri och drivmedel eller något annat vi idag inte har en aning om.
Att det är björkved som verkar betala bäst nästa vinter säger ju inget om framtiden.
Spekulera är tillåtet.😉


Hört en anekdot om ett företag (ev Weyerhaeuser) som var på besök hos ett annat företag (ev SCA) ca tidigt 80-tal.
Värden visade stolt upp all röjning där stora investeringar gjorts för att röja bort oönskad självföryngring; och spara det som passar värdens industrier.
Gästen säger:
-intressant, men vi resonerar oftast tvärtom.
Vi låter ofta det som kommer självföryngrat vara det som blir det som även satsas på.
Industrier kan vi anpassa på ca 10-20år innan tänkt skörd.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

HannuRöj  
#833434 😀 Väcker upp trådet. Här har vi sparat mycket björkn bland planterad gran. Skyftet med det har varit en tvåskiktart björk-gran bestånd.
Största minuset är att kvalitetsmässigt är huvudstammarna så dåliga att de kommer inte att duga som fanertimmer. Får bli nu gruppvist björk som får vara kvar och växa lite längre men mest får det nu komma spisved.
Tror största skadegörare har varit snö. Allra bästa huvudstammarna har böjd bort i 5m höjden, och det tål björk som pionjärträdslag inte.
Enstaka som finns kvar runt beståndet har regelbundet en viltskada i 1-2m höjden. Torrkvistar och röta på många.
Trotts alla misslyckanden kommer grupperna som får bli kvar producera mycket massa inom kort.

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

r93  
#833437 Bra att du väckte tråden!

Jag går i detta nu och tar ved men även ”gransanerar” gammal hagmark.

Allt för ofta stannar jag och glor på kronorna, är det lönt att spara sådana här björkar där kanske en femtedel är krona? Växer dom något?

Jag har inga planer på att sälja björktimmer, utan allt blir ved.

Men jag tycker det är svårt att planera, just nu går jag och hugger väg och allt för ofta står man och funderar på vad man ska spara?

Ett stort träd utan krona eller ett mindre bredvid med krona?

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

r93  
#833438
1708428086_img_1945.jpeg
Glömde bilden

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Torbjörn Johnsen  
#833460 Ett tips som jag fick från en erfaren skogsbrukare var att inte förlita sig på ögat från marken när det gällde att bedöma kronandelen på en björk. Jag har själv konstaterat att när man istället mäter en björk efter att ha fällt den så utgör kronan oftast en större andel av trädhöjden än vad man tror nar man tittar nerifrån. Den sista toppbiten på en välväxande björk kan vara flera meter lång trots att man knappt uppfattar den från marken. Nu ser ju i o f sig dina björkkronor rätt upphissade ut men det kan ju vara intressant att göra några provmätningar om du ändå är och hugger i dem.
Rent produktionsmässigt så är det väl den totala bladmassan som blir kvar efter gallring som bestämmer produktionen. Många björkar med mindre krona kan växa lika mycket som färre björkar med större kronor. Om du ändå inte siktar på timmerdimension (eller om det redan är för sent) så är det troligen bättre att hålla uppe volymen/stamantalet. Det är ju inte så dåligt betalt för björkmassaved numera så det kan ju vara lönt att odla.

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

jannee  
#833466 Det är bladmassan som är avgörande för tillväxten på björk, om nu det bara också finns tillräcklig mängd med vatten/näring.
En björk med upphissad krona och "lite" till åren kommen blir inte så mycket med, rötan kommer relativt snabbt eller som ett brev på posten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).