Skogsröjning
Hur mycket har ni röjt iår?
sön 27 jul 2014, 16:44#286509Hitills 8ha hyggesrens, 4ha underväxt och 6ha ungskogsröjning. Återstår ca 10 ha ungskog och 4-5ha underväxt. Håller på att röja ikapp det som legat efter. Eller gör man någonsin det?

sön 10 aug 2014, 14:21#287326
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 07 sep 2020, 17:47#665408Livar upp en trevlig gammal tråd. Har röjt sex hektar självföryngrad tall som markbereddes för 15 år sedan och stått orört tills nu när det växt ur beteshöjd. Mycket var skadat men det fanns mycket att välja på. Helt enligt boken.
Så har jag underväxtröjt ett 3 ha 40 årigt bestånd i en brant och blockig slänt där ingen nånsin kommer att gallra. Men det känns bra att ha gjort det.
Återstår 1 ha eftersatt granröjning där jag slutade mot en bäck för några år sedan men där det finns en remsa kvar på andra sidan bäcken.
Så har jag underväxtröjt ett 3 ha 40 årigt bestånd i en brant och blockig slänt där ingen nånsin kommer att gallra. Men det känns bra att ha gjort det.
Återstår 1 ha eftersatt granröjning där jag slutade mot en bäck för några år sedan men där det finns en remsa kvar på andra sidan bäcken.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
mån 07 sep 2020, 19:11#665436Hitills 2 ha plantröjning, 6 ha ungskogsröjning och 1 ha underväxt på eget. I våras röjde jag 2 ha ungskog och 6 ha hyggesrens/ underväxt åt andra.
mån 07 sep 2020, 19:25#665444Måste man svara? 😂 har ju nyss börjat. Blir ca3 ha plantröjning. 0.5ha ungskogsröjning. 3ha underväxt. Satsar jag på i höst.
mån 07 sep 2020, 20:00#665455Lite svårt o säga. Har varigt på lite olika ställen.
Men 3,5 ha blandad röjning ska jag väl fått ihop utan o ljuga.
Det finns lite olika objekt o välja på till hösten o vintern. 😀
Men 3,5 ha blandad röjning ska jag väl fått ihop utan o ljuga.
Det finns lite olika objekt o välja på till hösten o vintern. 😀
Re: Hur mycket har ni röjt iår?
mån 07 sep 2020, 20:53#6654773 ha plantröjning, 1 ha ungskogsröjning, 7 ha siktröjning gallring, 8 ha förröjning inför avverkning
Skall försöka hinna med nåt ytterligare bestånd i år
Skall försöka hinna med nåt ytterligare bestånd i år
Arbete renar själen, blodet och sinnet
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
sön 16 okt 2022, 09:38#7753695 hektar utan o ta i för mycket. 😀
3 hektar väldigt sen andraröjning tall o gran I vintras.
Sedan har det varigt förstaröjning på lite olika ställen. I god tid på vissa områden och något senare på andra. Så en två hektar ska det väl blivit där.
Har även börjat å mysröja på en tredje/sistaröjning björk.
3 hektar väldigt sen andraröjning tall o gran I vintras.
Sedan har det varigt förstaröjning på lite olika ställen. I god tid på vissa områden och något senare på andra. Så en två hektar ska det väl blivit där.
Har även börjat å mysröja på en tredje/sistaröjning björk.
sön 16 okt 2022, 13:15#775385Ca 17 ha blandad röjning. Mest ungskogsröjning. Nya tag nästa år.... 😉
sön 16 okt 2022, 22:12#775466Det blev:
6,5 ha ungskogsröjning tall ca 3m
5 ha underröjning "relativt enkel".
Påbörjat 7 ha underröjning, kvar ca 5,5 ha.
Så jag ligger några efter Iste.
6,5 ha ungskogsröjning tall ca 3m
5 ha underröjning "relativt enkel".
Påbörjat 7 ha underröjning, kvar ca 5,5 ha.
Så jag ligger några efter Iste.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
mån 05 dec 2022, 10:18#782154Åkte till vad som skulle bli säsongens sista objekt. Kändes inte rimligt att ens påbörja. Röjningen finns nog kvar till våren.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
bara att bita ihop o fila klingan nu