Skogsröjning

Får ej av trimmerhuvud

21 inlägg 1447 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Får ej av trimmerhuvud

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag vill minnas att jag själv gjort samma fel vilket ledde till att filänden gick av och kilades fast mellan trimmerhuvudet och brickan. Filänden är dock inte härdad och går att borra bort.

Är den inte härdad, det är väl bara den trekantiga änden som sticks i handtaget som är ohärdad?🤔

Ja, det är den jag menar..🙃

Jag förutsatte att man sticker ner den andra framändan av filen i hålet😅, den passar nämligen perfekt har jag för mej.

5,5 filen till klingan går inte ner i hålet vilket var anledningen till att jag använde bakänden på filen..🙃

Stihl
Användarvisningsbild

Williamm  
#911909För att försöka lösa problemet...
Det kanske går att stoppa in en mejsel i vinkelväxeln eller låsa kopplingen på något sätt.

Användarvisningsbild

Bossman  
hfab skrev:
Nyborg skrev:Går den så tajt i hålet? Snurra på den med ett borr el dyl (på borrmaskin) så den kanske går lättare och trillar ut? Eller kanske får lite grepp med en skruvmejsel så den snurrar? Smörjmedel?
/Johan

Har du en bit av filen kvar i hålet?

Ja

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Bossman skrev:
hfab skrev:
Nyborg skrev:Går den så tajt i hålet? Snurra på den med ett borr el dyl (på borrmaskin) så den kanske går lättare och trillar ut? Eller kanske får lite grepp med en skruvmejsel så den snurrar? Smörjmedel?
/Johan

Ja

Demontera innanmätet på trimmerhuvudet, ta sen ett lämpligt dorn och knacka ut filstumpen igenom chassit på trimmerhuvudet..🙂

hfab  
Bossman skrev:
hfab skrev:
/Johan

Ja

Om du har ett skruvstycke, dra fast riggröret så trimmerhuvudet är uppåt.
Sedan tar du lilla hammaren och knackar försiktigt på sidan av vinkelväxeln samtidigt som du vrider trimmerhuvudet runt, runt, runt.
Sedan när filen ramlat ut åker du och köper en riktig låspinne.

Användarvisningsbild

JensMS  
#913047Låspinnen är sjukt lätt att tappa bort. Jag har svetsat på en bricka så jag kan knyta fast pinnen i dunken. Eller jag har ett öppningsbart buntband med även ny mutter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).