Skogsröjning

Hur många timmar orkar man per dag?

48 inlägg 6323 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hur många timmar orkar man per dag?

Elis76  
Vildmark skrev:Jag är snart 50år och jobbar heltid med röjning. Hade säkert orkat 12h arbetsdag. Problemet är röjsågarna, pga vibrationerna så får man inte röja mer än 6h per dag och på en 8h arbetsdag räknar de med att sågen endast är igång 6h, tid går bort för filning, tankning och liknade. Vi använder husqvarnas sågar, stihls vibrerar ännu mer.

@Vildmark

Det var nytt för mig att Stihls röjsågar vibrerar mer än Husqvarnas?

Skulle Du som heltidsröjare kunna berätta mer?

Stihl
Användarvisningsbild

Vildmark  
#909693De mäter vibrationerna på 2 punkter och husqvarna på 3 eller nåt sånt. Kommer inte ihåg exakt hur det var men kan försöka kolla upp det. Deras mätning gör resultatet bättre enligt vad jag hört.

Användarvisningsbild

Elis76  
#909694@Vildmark

Har Du själv märkt någon skillnad i vibration mellan sågarna?
Jag tänker närmast på om Du har egna erfarenheter mellan modellerna?

Användarvisningsbild

Vildmark  
#909696Nä jag har bara använt stihls vid något enstaka tillfälle.

Har provat handskar mot vibrationer men svårt att avgöra om de gör någon skillnad. Finns även ett företag som tillverkar vibrationsskydd att montera på handtagen så det skall jag prova vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Fred86  
Vildmark skrev:Jag är snart 50år och jobbar heltid med röjning. Hade säkert orkat 12h arbetsdag. Problemet är röjsågarna, pga vibrationerna så får man inte röja mer än 6h per dag och på en 8h arbetsdag räknar de med att sågen endast är igång 6h, tid går bort för filning, tankning och liknade. Vi använder husqvarnas sågar, stihls vibrerar ännu mer.

Jag måste ändå säga att jag aldrig upplevt att mina båda nyare (2024 och 2025) Stihl 460c vibrerar något märkbart. Dock kör jag alltid med tjockare handskar, en storlek för stora, även sommartid.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#909702Det märks förmodligen efter längre tids användning... typ heltid i flera år. Röjer man någon gång då och då så lär det väl inte ha så stor betydelse. En annan grej med röjsågarna är att man skall vara noga med att släppa på sågkroppen ibland och justera in den, och endast köra med felfria klingor, obalans i klingan kan ge mkt vibrationer. Man ser tydligt på klingan om den är skev för det blir skavt på ovansidan isåfall.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#909709Ja, även min subjektiva bedömning är att Husqvarna vibrerar mindre och har lite bättre ergonomi än Stihl. Stihl är absolut ingen dålig såg och har vissa andra fördelar. T ex så startar pojkens Stihl alltid lite snabbare än min Husqvarna. Att sedan han får slut på bränslet lite innan mig kanske beror på andra saker. Men när jag lånar Stihlen så inbillar jag mig att det skiljer 5-10 minuter till Husqvarnas fördel.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909711Har både en Stihl och HVA.
Stihlen är rappare i motorn, svarar snabbare på gas.
Jag föredrar Stihlen, bättre sele och ingen tumgas.

Användarvisningsbild

Skog10  
Vildmark skrev:Nä jag har bara använt stihls vid något enstaka tillfälle.

Har provat handskar mot vibrationer men svårt att avgöra om de gör någon skillnad. Finns även ett företag som tillverkar vibrationsskydd att montera på handtagen så det skall jag prova vid tillfälle.

Vad är det för produkt och vilket företag tillverkar dem? Tyvärr går det inte att undvika vibrationer ens med en elröjsåg. Jag gör som en annan nämnde och behöver köra med tjocka, varma handskar för att inte få stora problem dagarna efteråt så det vore bra att hitta något som åtminstone kan minska det.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#909715Tmverkstad.se ska ha produkten

surjämten  
#909804Man ska vara rädd om sin kropp.......................................................

Hema  

Spännande, hur länge har du hållit på som röjare? Jag tror intecatt jag hafe orkat gå heldagar i ur o skur, samt o dålig terräng.

Så hatten av för dig o övriga som sliter på med detta.

surjämten  
#909916Hatten av för dom som inte sliter ut sig i skogen eller överbelastar kroppen
på annat.
Lagom är bäst är kloka ord.
Känner en o annan "stålman i unga år" men utsliten vid 67.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#909919Jobbat heltid som röjare i lite mer än 2 år bara, röjt på timmar tidigare. Men är ständigt aktiv när jag är ledig också.

hpskog  
#909927Jag kan beskriva hur jag upplever det. Startade min firma när jag var 22 och jag blir 60 senare i sommar, så jag är inne på mitt år 38 i skogen. Med kortare avbrott i samband med föräldraledighet. och en kort studieperiod då jag inbillade mig att jag skulle bli en framgångsrik ekonom. Dom planerna la jag på hyllan. När det gäller trådrubriken om att arbeta i 12 timmar så passar jag. Har aldrig jobbat mer än 6 timmar per dag och det passar mig perfekt. Med resor blir det ca 8 timmar. Skulle varken orka eller vilja jobba så långa dagar.
När det gäller vibrationer så är det inget jag märkt av. Har kört både Stihl och Husqvarna. Föredrar dock Husqvarna då den passar mig bättre. Jag är bara en tvärhand hög. Men det är ju en smaksak. Dom flesta röjare jag känner kör Stihl.

När det kommer till krämpor så är det lite blandat. Rygg, nacke och axlar är i superskick, men jag har lite problem med mina fötter. Har artros i båda och stelopererade min vänstra fot för fyra år sedan. Känner att det nu kanske är dags för den högra. Jag ser nog inte ut som en röjare på väg till hygget, men efter några minuter så känns det helt okej. Om artrosen beror på arbetet eller det faktum att jag började springa ultralopp när jag fyllt 49 låter jag vara osagt. Men både arbete och löpningen är så roligt så jag fortsätter nog ett tag till.

Hamnar oftast på eftersatta röjningar så då spelar det inte så stor roll att man inte är lika snabb längre. På lätta lövsaneringar så märks det att man inte är 22 längre.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).