Skogsröjning
Ryggont i skogen.
tis 05 aug 2025, 19:56#889693Jag jobbar heltid med att röja skog och anser att riggröret skall peka snett uppåt när sågen är balanserad. Det är bra mycket lättare att lägga vikt på styret och trycka ner sågen än att behöva lyfta. Oftast kapar man en halvmeter-meter upp på röjstammen innan man kapar den vid marken.

tis 05 aug 2025, 20:05#889694
Hmmm . . . . jag har balanserat mitt riggrör så klingan hovrar ett par decimeter ovanför marken. Jag gör bara ett kap och håller låg stubbhöjd (~5-10 cm) - det har fungerat ypperligt i 43 år.
Vildmark skrev:Jag jobbar heltid med att röja skog och anser att riggröret skall peka snett uppåt när sågen är balanserad. Det är bra mycket lättare att lägga vikt på styret och trycka ner sågen än att behöva lyfta. Oftast kapar man en halvmeter-meter upp på röjstammen innan man kapar den vid marken.
Hmmm . . . . jag har balanserat mitt riggrör så klingan hovrar ett par decimeter ovanför marken. Jag gör bara ett kap och håller låg stubbhöjd (~5-10 cm) - det har fungerat ypperligt i 43 år.
Usus magister est optimus
tis 05 aug 2025, 20:13#889696Riktad fällning fungerar hundra gånger bättre om du gör ett kap halvmetern upp först. I eftersatta bestånd där trädhöjden är över 5-6m är det nästan ett måste. Och röjer man längs med vägkanter där man inte vill fälla ut i vägen så får man ofta kapa metern upp för att dra stammens nedre del mot sig och få trädet att fälla åt rätt håll. Träd har en tendens att luta sig mot ljuset i vägkanten.
tis 05 aug 2025, 20:18#889697
Jag tycker det tar för lång tid att göra två kap (det blir ineffektivt) - dessutom behärskar jag att fälla i alla riktningar genom hur jag lutar och ansätter klingan.
Vildmark skrev:Riktad fällning fungerar hundra gånger bättre om du gör ett kap halvmetern upp först. I eftersatta bestånd där trädhöjden är över 5-6m är det nästan ett måste. Och röjer man längs med vägkanter där man inte vill fälla ut i vägen så får man ofta kapa metern upp för att dra stammens nedre del mot sig och få trädet att fälla åt rätt håll. Träd har en tendens att luta sig mot ljuset i vägkanten.
Jag tycker det tar för lång tid att göra två kap (det blir ineffektivt) - dessutom behärskar jag att fälla i alla riktningar genom hur jag lutar och ansätter klingan.
tis 05 aug 2025, 20:37#889699Funkar säkert på 3 meters träd som står rakt upp men en björk som är uppåt 6-8meter som lutar mot dig får du knappast åt motsatt håll med att vinkla klingan.
ons 06 aug 2025, 08:29#889729Ryggont efter olycka på ICA ska som skrivs ovan hanteras som arbetsplatsolycka med försäkringar osv. Har du inte varit sjukskriven kanske det inte spelar någon roll för dig ekonomiskt, men kolla detta.
En typisk olycka på ICA ger mycket sällan några skador på skelett eller ligament som går att se på MR, utan det brukar vara muskulära problem. Dessa blir inte bättre av vila, utan blir bättre av att man använder kroppen förutsatt att man inte överbelastar de påverkade musklerna. Röjning belastar inte ryggen mycket alls, och belastningen modifieras med selen, så röjning borde gå bra. Prova! Ta en såg och gå ut i skogen. Går det bra är det bara att köra, och att aktivera ryggen på det lätta sätt det blir vid röjning är bra rehab - förutsatt att du inte känner att det ger försämring. Känner du att du har mer ont efter röjning är du dock på fel väg och borde låta bli just den belastningen.
Aktivitetens betydelse för vanlig ryggvärk har visats bland annat av att sjukskrivning förlänger besvären jämfört med att fortsätta arbeta. Det gäller förstås inte all ryggvärk, men den vanliga muskulära värken. Det farliga är om man blir rädd att få mer ont och undviker rörelse.
En typisk olycka på ICA ger mycket sällan några skador på skelett eller ligament som går att se på MR, utan det brukar vara muskulära problem. Dessa blir inte bättre av vila, utan blir bättre av att man använder kroppen förutsatt att man inte överbelastar de påverkade musklerna. Röjning belastar inte ryggen mycket alls, och belastningen modifieras med selen, så röjning borde gå bra. Prova! Ta en såg och gå ut i skogen. Går det bra är det bara att köra, och att aktivera ryggen på det lätta sätt det blir vid röjning är bra rehab - förutsatt att du inte känner att det ger försämring. Känner du att du har mer ont efter röjning är du dock på fel väg och borde låta bli just den belastningen.
Aktivitetens betydelse för vanlig ryggvärk har visats bland annat av att sjukskrivning förlänger besvären jämfört med att fortsätta arbeta. Det gäller förstås inte all ryggvärk, men den vanliga muskulära värken. Det farliga är om man blir rädd att få mer ont och undviker rörelse.
ons 13 aug 2025, 11:03#890489
Inte om sågen ska hänga utbalanserat. Då är 2-3 dm lagom, tycker jag. Men det innebär ju också att sågens balans behöver justeras 2-3 gånger per tank...
/Niklas
Skogsola skrev:marcusdirect skrev:Skogsola skrev:Röret snett uppåt låter inte bra. Klingan en halvmeter över marken är lagom. Om du ska klämma ner sågen för varje kap så kan det vara en del av ditt problem.Niking skrev:Snarare borde klingan vara 2-3 dm över marken och parallellt med markytan, när röjsågen är utbalanserad.
På en bensinröjsåg är det lämpligt att finjustera balansen 2-3 ggr per tank, just för att minimera armarnas statiska tryck (elldr motdrag). Här fungerar en hålförsedd skena/plattjärn bra (som finns på Stihl och äldre Husqvarna).
På batteriröjsågar behöver man dock bara ställa in jämnvikten en gång, givet att man kör med lika tunga batterier. Ty ett tomt batteri väger ju lika mycket som ett fullt batteri.
/Niklas
Jaså, såpass. Jag såg nån video där de sa att röret ska peka snett uppåt när sågen hänger fritt, men okej, 2-3 dm över marken eller en halvmeter över marken?
2-3 dm är för lite om det inte är helt stenfri mark. Det gör vanligtvis inget om stubbarna är en halvmeter höga. Ingen går där i närtid ändå
Inte om sågen ska hänga utbalanserat. Då är 2-3 dm lagom, tycker jag. Men det innebär ju också att sågens balans behöver justeras 2-3 gånger per tank...
/Niklas
/Niklas
ons 13 aug 2025, 11:12#890491
Att statiskt behöva trycka, eller för den delen statiskt lyfta, röjsågen kan knappast vara bra för kroppen. Å det är ju just för att slippa denna statiska belastning som sågen ska vara utbalanserad...
/Niklas
Vildmark skrev:Jag jobbar heltid med att röja skog och anser att riggröret skall peka snett uppåt när sågen är balanserad. Det är bra mycket lättare att lägga vikt på styret och trycka ner sågen än att behöva lyfta. Oftast kapar man en halvmeter-meter upp på röjstammen innan man kapar den vid marken.
Att statiskt behöva trycka, eller för den delen statiskt lyfta, röjsågen kan knappast vara bra för kroppen. Å det är ju just för att slippa denna statiska belastning som sågen ska vara utbalanserad...
/Niklas
/Niklas
ons 13 aug 2025, 12:23#890509Fulltankad bör sågen hänga sig i vågrätt läge, när tanken senare börja bli tom kommer självfallet sågen att nicka lite nedåt, klarar man inte av att hantera detta bör man finna sig en annan sysselsättning 😀
ons 13 aug 2025, 12:48#890510Jag är beredd att hålla med @jannee
Själv håller jag aldrig på och balanserar om, jag har haft samma fasta balanspunkt i åååååratal utan problem - och det fungerar ypperligt för full såsom nästan tom tank. 😀
Själv håller jag aldrig på och balanserar om, jag har haft samma fasta balanspunkt i åååååratal utan problem - och det fungerar ypperligt för full såsom nästan tom tank. 😀
ons 13 aug 2025, 20:32#890564Arbete i skogen är ett arbete som aktiverar ett fåtal muskler ganska hårt. Detta gör att belastningen blir ganska tuff på rygg, leder och muskler. Nyckeln är att träna ALLA muskler genom allsidig träning. Detta gör att du får muskler som hjälper dig i alla rörelser och belastningen på rygg och leder minskar.
Att gå på gym och träna HELA kroppen gör att du håller längre och kan njuta mer av ett roligt jobb i skogen.
Att gå på gym och träna HELA kroppen gör att du håller längre och kan njuta mer av ett roligt jobb i skogen.
tor 14 aug 2025, 16:00#890654TVÅ timmar TVÅ GGR i veckan på ett gym = innebär att du med råge tjänar in den tiden när du senare är i skogen, du blir mycket effektivare + orkar hålla ett betydligt högre tempo.
Själv gjort så, så jag vet också.
Själv gjort så, så jag vet också.
tis 19 aug 2025, 14:48#891214Blev färdig med en röjning idag. 6 ha tallplantering med inslag av grovt högt löv. Blev ofta att jag kapade som Vildmark sa. Halvmetern upp för att få iväg björken i önskad riktning utan att skada tallen. Kanske att 3 av 10 björkar kapades så.
Dessutom var det totalt 200 meter vägkantsröjning med grov al . Kap metern upp på minst hälften av stammarna för sen kapa stubben.
Tidskrävande och onödigt kanske någon tycker, men otroligt mycket effektivare än att behöva plocka träd från vägen.
När det kommer till hur sågen skall vara balanserad, 2 dm, halvmetern eller svagt uppåt , så passar jag på den frågan. Tror nog att det är väldigt individuellt så det bästa är väl att prova sig fram.
Dessutom var det totalt 200 meter vägkantsröjning med grov al . Kap metern upp på minst hälften av stammarna för sen kapa stubben.
Tidskrävande och onödigt kanske någon tycker, men otroligt mycket effektivare än att behöva plocka träd från vägen.
När det kommer till hur sågen skall vara balanserad, 2 dm, halvmetern eller svagt uppåt , så passar jag på den frågan. Tror nog att det är väldigt individuellt så det bästa är väl att prova sig fram.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).