Skogsröjning

röjsågskurs

24 inlägg 7553 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Stihl

Re: röjsågskurs

hpskog  
#869077Själv har jag haft skogsvårdsfirma i 35 år nu och saknar både utbildning från någon skogsskola och röjsågskurs. Började följa med farsan till skogen när jag som 17 åring hoppade av gymnasiet. Är så att säga självlärd. Trodde till för ett antal år sedan att jag kunde allt.
Då var jag "tvungen"att gå AB kurs på motorsåg pga certifieringen. Superbra kurs och ledare där jag lärde mig väldigt mycket. Sedan är det ju som bekant svårt att lära gamla gubbar att tänka nytt. Vissa saker har jag anammat men andra saker är svårare att börja med. Som exempel
kvistningstekniken som lärdes ut för att skona kroppen. Fortsätter nog att "slita" på kroppen då det går fortare att kvista på mitt gamla sätt. Har noll krämpor så det får gå några år till.

Vad gäller röjsågskurs så tror jag att det skulle ge mig mindre. Har heller inte krävts för certifieringen då man kunnat åberopa erfarenhet istället. Sedan är ju inte röjning raketforskning. Alla kan lära sig röja skog.
Personligen skulle jag kunna lära mig massor av sådana som signaturerna "Älgfoderodlare" och "Jessica80". Deras ideer, kunskaper och erfarenheter är guld värd på ett forum som detta. Skulle jag röja i egen skog så hade jag gärna gjort studiebesök hos dom båda. Nu röjer jag bara åt privata där instruktionerna är tydliga, typ "ta hårt på lövet".

Stihl

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869085Har typ 50 års erfarenhet av röjning. Normerna för stamantal var ungefär lika då som nu. Men alla var överens om att så hårt skulle man inte röja.
Efter 50 år och många hårdjobbade underröjningar senare så kan man konstatera att det skulle man visst ha gjort. 🤭

jannee  
#869099När man röjer måste man ändå ha lite av en fingertoppskänsla.
Röj hårt - javisst men alla rot och stubbskott som direkt kommer som ett brev på posten.
Hur höga stubbar, något man kan diskutera i evighet.
Efter vad jag "lärt" mig är att man INTE kan behandla alla skiften likadant, allt beror i mitt tycke på hur bra eller dålig växtligheten är.
Ska lövet dana barret eller trimmar lövet barret att växa bättre ?
Är det inte något som varierar från fall till fall ?
Får man lära sig detta på en röjsågskurs ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869102Troligen inte. Det är för oss nördiga gamla uvar.

Användarvisningsbild

jessica80  
#873200Finns intresse vore sommarens Elmia Wood ett givet tillfälle till en mer avancerad övning/kurs i ungskogsröjning. Eftersom jag sköter ungskogsvården just i närheten av Bratteborg, där Elmia arrangeras. Där skulle jag kunna visa hur framtidens resilienta blandungskogar röjs fram för de som är intresserade. Efter 50 års praktik, 13.000 timmars riktad teknik- och metodutveckling på Gudrun-hyggen har jag byggt upp en empirisk kunskap som inte står att läsa i bolagens röjningsinstruktioner...
Återfinns Skogsforum på Elmia kan kanske Torbjörn och Fredrik samordna en sådan övning. Annars kan jag visa i bilder på mässan vad som händer över tid i en ungskog om man röjer si eller så...

hpskog  
#873202Jag skulle verkligen velat och haft nytta av att komma på en sådan röjningsvisning. Det är precis det jag känner att jag skulle kunna lära mig massor av. Man röjer på som man alltid har gjort. Visserligen kan mina kunder ha lite olika önskemål, men oftast ser det ganska lika ut. Men om någon med stor erfarenhet av ungskogsröjning visar på nya tekniker/ideér, så kan man lära nytt.

Tyvärr är jag anmäld till ett av sveriges tuffaste traillopp på Hisingen i Göteborg samma helg. Och eftersom jag inte fullföljde loppet förra sommaren så känner jag att vill ha en returmatch.
Hoppas på fler tillfällen att kolla röjning.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
jessica80 skrev:Finns intresse vore sommarens Elmia Wood ett givet tillfälle till en mer avancerad övning/kurs i ungskogsröjning. Eftersom jag sköter ungskogsvården just i närheten av Bratteborg, där Elmia arrangeras. Där skulle jag kunna visa hur framtidens resilienta blandungskogar röjs fram för de som är intresserade. Efter 50 års praktik, 13.000 timmars riktad teknik- och metodutveckling på Gudrun-hyggen har jag byggt upp en empirisk kunskap som inte står att läsa i bolagens röjningsinstruktioner...
Återfinns Skogsforum på Elmia kan kanske Torbjörn och Fredrik samordna en sådan övning. Annars kan jag visa i bilder på mässan vad som händer över tid i en ungskog om man röjer si eller så...

Låter som en utmärkt idé! Det måste vi planera in på något sätt. Hör av dig när det blir lite mer vår så kan vi kolla närmre på förutsättningarna.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jessica80 skrev:Finns intresse vore sommarens Elmia Wood ett givet tillfälle till en mer avancerad övning/kurs i ungskogsröjning. Eftersom jag sköter ungskogsvården just i närheten av Bratteborg, där Elmia arrangeras. Där skulle jag kunna visa hur framtidens resilienta blandungskogar röjs fram för de som är intresserade. Efter 50 års praktik, 13.000 timmars riktad teknik- och metodutveckling på Gudrun-hyggen har jag byggt upp en empirisk kunskap som inte står att läsa i bolagens röjningsinstruktioner...

Verkar mycket intressant

Joen  
#879534Har det blivit någon planering?
Tiden går fort nuförtiden. 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar