Skogsröjning

Viltskador asp..

21 inlägg 7817 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Viltskador asp..

JörgenO  
bikupan1 skrev:En fråga om asp, när man har tagit ner en asp så blir det ofta en matta av aspar. För att förhindra att det blir fler så undrar jag om det finns någon årstid/månad som det är bättre att röja aspen för att slippa denna matta av aspuppslag?

Jag högg Asp i oktober som jag använde för att tynga ner marktäckande väv. Dessa verkar trivas och snart har jag kanske en liten Aspskog på markduken

Stihl
Användarvisningsbild

HannuRöj  
JörgenO skrev:
bikupan1 skrev:En fråga om asp, när man har tagit ner en asp så blir det ofta en matta av aspar. För att förhindra att det blir fler så undrar jag om det finns någon årstid/månad som det är bättre att röja aspen för att slippa denna matta av aspuppslag?

Jag högg Asp i oktober som jag använde för att tynga ner marktäckande väv. Dessa verkar trivas och snart har jag kanske en liten Aspskog på markduken

Är det inte en sälg? Asp har väl inte förmågan att utväckla nya kvistar direkt påmstammen? 🤔

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887660Inte är det då asplöv på bilden.

tallen100  
HannuRöj skrev:
JörgenO skrev:

Är det inte en sälg? Asp har väl inte förmågan att utväckla nya kvistar direkt påmstammen? 🤔

Nog är det där sälg..

Användarvisningsbild

JörgenO  
#887664Tackar, nu har jag lärt mig ett trädslag till 😉

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887695Mobilkamerans google lens är ett bra hjälpmedel. Ett bild på t ex ett löv, sök, svar kommer.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).