Skogsröjning

Batterdriven röjsåg från Stihl - FSA 400

36 inlägg 16929 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Batterdriven röjsåg från Stihl - FSA 400

Rkv  
#875588Långt rigg är 190

Stihl
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skog10 skrev:Ganska väntad batteritid och enligt specifikation. Sega trädslag, grov dimension och full gas sliter hårt på batterierna. Den extra körning jag gjorde med HVA när frågan ställdes var i sådana förhållanden och man ser direkt att batteritiden faller rätt så rejält jämfört med vanlig skogsröjning där man sällan kör på konstant full gas med en batterisåg. Värre var att sågen efter den körningen fick mer vibrationer så den klarade nog inte riktigt av förhållandena. Den hade väldigt lite vibrationer innan. Skall man köra sega trädslag och grovt och så är det nog en av få gånger jag skulle välja en bensinsåg.
Kör du varianten med långt eller kort riggrör? Ett av problemen med HVA är att motordelen är så lätt att man måste skjuta fram balanspunkten och då känns riggröret ganska kort om man är lång.

När jag gör en grov röjning, så tar jag Husqvarnas batteridrivna kedjeröjare (530i PX). Dock osäker på om Stihl har något motsvarande idag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Rkv  
#875590HTA 150 i skogsutförande

Användarvisningsbild

Skog10  
#875597Stihls variant ser ut att vara starkare. Är det inte svårt att få till fällriktningen med en stångsåg? I praktiken kommer svärdet att luta lite nedåt (till skillnad mot en klinga som ligger mer horisontalt), vilket innebär att snittet ger att träd naturligt vill falla bakåt mot dig.

Användarvisningsbild

#875598Snarare faller trädet åt sidan, vid kapning med en kedjeröjsåg.
/Niklas

Frigge  
#875603Är det någon som testat FSA 400 att röja 1-3 cm grova stammar av björksly? Skulle vara intressant att veta hur länge ett batteri 500s resp 300s håller. Jag har 2 st 300s batterier från tidigare och överväger att köpa FSA 400 med dubbla batterier 500 s som komplements till Stihls 460. Med 4 st batterier borde man ju nog kunna röja så man eventuellt täcks åka hem efter batterierna är tömda. 😉

Användarvisningsbild

Skog10  
Frigge skrev:Är det någon som testat FSA 400 att röja 1-3 cm grova stammar av björksly? Skulle vara intressant att veta hur länge ett batteri 500s resp 300s håller. Jag har 2 st 300s batterier från tidigare och överväger att köpa FSA 400 med dubbla batterier 500 s som komplements till Stihls 460. Med 4 st batterier borde man ju nog kunna röja så man eventuellt täcks åka hem efter batterierna är tömda. 😉

Mycket beror på hur och vad du kommer att köra. Det är inte speciellt grovt så en kvalificerad gissning baserat på erfarenhet av HVA och vad Stihl själva angett så kommer ett 500s vid full gas och svepröjning att räcka bortåt vad specen anger, d v s bortåt 20 min. Vid normal röjning med batterisåg så varvar du ju inte som en bensinsåg utan gasar bara i skäret och då får du säkert ut 2x eller kanske t o m 2,5 x. Jag vet inte hur Stihlsågen fungerar men på HVA har du tre lägen, d vs två ekonomilägen utöver det med högst varvtal som sparar mer på batteriet. Själv kör jag oftast på kraftigaste läget men försöker att inte gasa i onödan, d v s köra ekonomiskt och spara batteriet. Hur länge batterier räcker beror som sagt var på teknik, grovlek, hur segt trädslaget är, temperatur, hur du vårdar batterierna m m. Som du säkert vet så skall man helst undvika att överladda batterier eller köra dem i botten. Vid långtidsförvaring så skall de ha en viss angiven laddnivå. Det är med andra ord en rad faktorer som påverkar hur länge ett batteri räcker. Om du inte är en professionell röjare så kommer du säkert att vara ganska trött innan du har tömt fyra batterier. 😀

Användarvisningsbild

Skog10  
Niking skrev:Snarare faller trädet åt sidan, vid kapning med en kedjeröjsåg.
/Niklas

Jag såg att Stihl HTA 150 kan utrustas med vinkelväxel. Det borde vara ganska praktiskt för att hålla ned stubbhöjden. Vet du om HVA har ett sådant tillbehör till sin?

Användarvisningsbild

Skog10 skrev:
Niking skrev:Snarare faller trädet åt sidan, vid kapning med en kedjeröjsåg.
/Niklas

Jag såg att Stihl HTA 150 kan utrustas med vinkelväxel. Det borde vara ganska praktiskt för att hålla ned stubbhöjden. Vet du om HVA har ett sådant tillbehör till sin?

Inte vad jag vet.

Men snedsågade stubbar ser jag inte som något större problem.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
Rkv skrev:Fick hem den för 26 februari har den på jobbet till röjning runt fastigheter

Då är du kanske en av de första ägarna. Har du röjt grövre stammar också? Hur klarar sågen det?

Är den byggd som en riktig skogsröjsåg föresten eller är det mer gräsmodell?

Användarvisningsbild

Rkv  
#875741Den klarar12 cm ganska bra men jag använder till grovt kma 200 med stångsåg Stihl Bärsystem RTS det spar händer och axel

brassel  
#887972Kört ca 50-100h med FSA 400 sedan maj.
Mest äldre egen R2.
Nöjd.
Kört mest med läge 2 av 3 på 500batterierna och läge 3 av tre på 300batterierna.
Har oftast 1 till 3 batterier i ryggsäck utanpå selen.
Kompletterar med batterisågarna 160 och 220 och battröjsågen FSA 135 där de passar.
Kör sällan längre pass än 4 timmar i stöten...
(Skulle gärna ev ersätta battsågarna med en en battkedjeröjsåg; men tycker inte de finns någon bra typ batteriryggsäck till typ RTS-selen.)

Användarvisningsbild

Badger  
#887974Intressant Brassel, när känner du att du måste byta från MSA400 till MSA220? Och hur länge röjer du ungefär på ett 500batteri?

Användarvisningsbild

brassel skrev:Kört ca 50-100h med FSA 400 sedan maj.
Mest äldre egen R2.
Nöjd.
Kört mest med läge 2 av 3 på 500batterierna och läge 3 av tre på 300batterierna.
Har oftast 1 till 3 batterier i ryggsäck utanpå selen.
Kompletterar med batterisågarna 160 och 220 och battröjsågen FSA 135 där de passar.
Kör sällan längre pass än 4 timmar i stöten...
(Skulle gärna ev ersätta battsågarna med en en battkedjeröjsåg; men tycker inte de finns någon bra typ batteriryggsäck till typ RTS-selen.)

Jens skog kör ju en del med den bensindrivna kombimaskinen (131 något) + kedja, men att det även finns en batteridriven motsvarighet, som heter 135 (något), som således borde fungera som en kedjeröjsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
#887976Finns även en storebror i kombimaskin nu https://www.stihl.se/sv/p/kombi-multi-s ... tem-195382

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).