sön 31 maj 2026, 14:22#911686Hej
Det som jag 2018 trodde var en misslyckad granplantering ser nu riktigt bra ut. Det tog några år men sedan tog det fart. Jag gissar att de nu är 11 år gamla. Normalhöjd 5-7 meter. Inte ovanligt med större.
Vad jag inte tänkte på då är att det är ett rätt stort inslag av löv, framför allt björk. På vissa delar är det t o m dominerande. De tallar som finns är ofta betesskadade.
Nu dröjer det ett tag till innan det är dags för gallring men man kan ändå börja fundera. Mixen av löv och gran ger möjligheter som jag inte tidigare tänkt mej. Jag tycket att löven ger ett luftigare intryck och jag är inte säker på att jag vill ta bort dem och låta granskogen sluta sej. Givetvis är ekonomi viktigt men samtidigt är jag ute och rör mej i skogen rätt mycket. Det skall vara "trevligt".
Gran är på många sätt ett fantastiskt träd. Överlevnad bland nyplanterade är hög, tillväxten är snabb och betesskadorna är begränsade. Dessutom finns det en marknad för dem.
MEN....granbarksborren finns där. Nu har det varit rätt skonsamt några år men nästa heta sommar kan ge nya problem.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto