Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1073 inlägg 455956 visningar 98 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#898383Höll på o snava på den här idag.
1762701470_1000020516.jpg
1762701470_1000020517.jpg

Försökte lyfta upp den men den hade växt fast. Så det bör finnas lite till i marken.

Stihl

Tralsmo  
#898384Kulturlämning,, bäst.å snitsla den.

Va kan de va? Inte en fåtölj väl.

Användarvisningsbild

Tralsmo skrev:Kulturlämning,, bäst.å snitsla den.

Det tror jag inte.
Men det är inte många meter till en elledning. Nu tror jag den inte har något att göra med när dom hänge upp dom nya ledningarna. Utan den gamla blanktråden i så fall.

Tralsmo  
Vedmaskin skrev:
Tralsmo skrev:Kulturlämning,, bäst.å snitsla den.

Det tror jag inte.
Men det är inte många meter till en elledning. Nu tror jag den inte har något att göra med när dom hänge upp dom nya ledningarna. Utan den gamla blanktråden i så fall.

Aaa,, de va bara nåt ja drog till me.

Ja har sett sånt där ochså å de är som sagt lätt å snava.
På ett ställe på min fastighet så hittade ja ett antal meter grov dragvajer, säkert 20mm å 20 meter lång.
Den hade vi behövt när vi körde ner skotaren häromdagen men va ja gjorde av den är höljt i dunkel.
Allafall så syntes bara några meter av den från början.
Där har ju tagits grus på 1980tal så de kan ha me de å göra.

Frågan är om sånt ochså kan bli kultur eller fornlämning i framtiden?
De är ju länge sen järnålder inträffade.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1762862890_img_7977.jpg
1762862890_img_7980.jpg
Intressant vet jag inte om jag vill kalla det..😬 hur som helst så är det otroligt rikliga uppslaget av Ask lite ”underligt” då inget askbestånd finns i närheten. Som synes så består beståndet mest av björk och asp, men nära hundra procent av återväxten består av ask i otroliga mängder. Området har självgallrats rätt kraftigt genom åren men någon tidigare röjning syns inget av. Men helt plötsligt tycks asken ha etablerats och till och med trängt undan Aspen..🤔

Användarvisningsbild

JensSkoog  
anersimyra skrev:
1762862890_img_7977.jpg
1762862890_img_7980.jpg
Intressant vet jag inte om jag vill kalla det..😬 hur som helst så är det otroligt rikliga uppslaget av Ask lite ”underligt” då inget askbestånd finns i närheten. Som synes så består beståndet mest av björk och asp, men nära hundra procent av återväxten består av ask i otroliga mängder. Området har självgallrats rätt kraftigt genom åren men någon tidigare röjning syns inget av. Men helt plötsligt tycks asken ha etablerats och till och med trängt undan Aspen..🤔

Märkligt, men som jag upplever här, så är ask likasom lönn mycket invasiva
och även om dom inte syns i området, så dyker dom upp och tar över. Jag ser
det ofta i lindehäckar där det mesta plötsligt är ask eller lönn och
de är omöjligt att utrota 🥶

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#898567Jobbade med att lasta på slepvagnen inför sågkurs i morgon
och såg något i dikeskanten.
Blev lite arg och tänkte: Varför slänger folk sopor här 🤬
1762868419_20251111_125201[1].jpg

1762868390_20251111_125153[1].jpg

Plockade upp och tänkte slänga i bålet, men såg att det var priset
på en dosa snus här i Norge, så nu blir det att inhandla
General lös nr1 🤣 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
1762874491_img_7988.jpg
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
$matches[2]
$matches[2]

Märkligt, men som jag upplever här, så är ask likasom lönn mycket invasiva
och även om dom inte syns i området, så dyker dom upp och tar över. Jag ser
det ofta i lindehäckar där det mesta plötsligt är ask eller lönn och
de är omöjligt att utrota 🥶

Det finns visserligen gott om ask lite längre bort i området. Men det underliga är att det inte finns ett spår av större askar på just den här platsen och att det nu finns hundratusentals individer från årsslyor och upp till ca fem år gamla. I övrigt är tillväxten på träden i området åt det enorma hållet då vissa sälgar är drygt 25 meter höga. I övrigt växer där den största gran jag någonsin sett. Granen är klart över 30 meter hög och grov som en ek..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
1762874632_img_7987.jpg
. En tvåstammig gran som var ännu grövre.

Användarvisningsbild

#909404När jag gått ut skolan så hamnade jag i någon "åtgärd". Som omväxling til risdragande o snöskottning. Så skulle vi rekonstruera en kolarkoja där det tidigare varigt en.

Har funderat om den fortfarande finns kvar. Så när jag hade ärende förbi så passade jag på att leta upp den. Var lite osäker på exakt var den ligger. Det är ju 31 år sedan.

Kanske inte helt tidstypiska material med papp.🙈
1776529653_1000022179.jpg
1776529653_1000022180.jpg
1776529652_1000022183.jpg
1776529652_1000022184.jpg
1776529653_1000022182.jpg
1776529653_1000022185.jpg
1776529653_1000022186.jpg

Vi gjorde en dörr med en knotig gren som handtag.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#909412Kanske har jag berättat tidigare om det märkligaste fyndet jag stött på..🤔 hur som helst är det märkligaste fyndet en rosa batteridriven lösfitta som flöt omkring i en vattensamling långt ute på en äng..😳

Användarvisningsbild

JensSkoog  
anersimyra skrev:Kanske har jag berättat tidigare om det märkligaste fyndet jag stött på..🤔 hur som helst är det märkligaste fyndet en rosa batteridriven lösfitta som flöt omkring i en vattensamling långt ute på en äng..😳

🤣 🤣 🤣
Hade du inte kamera med dig, "anersimyra" 🤔 🤔

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Kanske har jag berättat tidigare om det märkligaste fyndet jag stött på..🤔 hur som helst är det märkligaste fyndet en rosa batteridriven lösfitta som flöt omkring i en vattensamling långt ute på en äng..😳

🤣 🤣 🤣

Jodå, jag har den på en diabild någonstans i gömmorna..😛 jag bad min dåvarande sambo att hålla upp den så ljuset blev bra men det vägrade hon att göra..😂

tallen100  
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:

🤣 🤣 🤣

Jodå, jag har den på en diabild någonstans i gömmorna..😛 jag bad min dåvarande sambo att hålla upp den så ljuset blev bra men det vägrade hon att göra..😂

Dåvarande sambo🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:

🤣 🤣 🤣

Dåvarande sambo🤣

Jag minns nu att jag försökte lura henne att fyndet var en blomkruka, hur fan någon nu skulle gå på den dåliga finten när det lätt framgick att det var en f…tt..a..😆

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).