Skogsröjning
Förröjning före Gallring
mån 31 aug 2015, 19:30#340643För mig är det ytterst beklagligt att se att det ska bedrivas kontinuitetsskog i tallskog, högst troligt är det också tallbonitet. Tragiskt!

mån 31 aug 2015, 19:44#340645
+1 på det
MVH
Alias
haggloader skrev:För mig är det ytterst beklagligt att se att det ska bedrivas kontinuitetsskog i tallskog, högst troligt är det också tallbonitet. Tragiskt!
+1 på det
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 31 aug 2015, 19:49#340649
Vilken grym skog å förröja i - jag blir avundsjuk
Amatörhuggare 62 skrev:Idag har jag börjat på en intressant förröjning.
Ska inte bli hygge utan ,kontinuitetsskogsbruk.
Skall bara underröjas runt träden, och där skördaren skall köra.
Spännande att se när skördaren kört, hur det blir.
Vilken grym skog å förröja i - jag blir avundsjuk
Jack of all trades, master of none!
ons 02 sep 2015, 18:22#340818Om det var mitt, så skulle jag nog kalla det för sista gallring / Timmerställning.
Men man är ju bara röjare.
Men vilken skog, man hamnat i. Har knappast sett något liknande förut.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
ons 02 sep 2015, 19:17#340822Jag skulle ha förröjt ev. väntat en tid om ekonomi finns och slutavverkat en mindre del, beroende på hur min ekonomi är. Timmerställning är ett gissel då det tenderar att bli granunderväxt på tallbonitet.
lör 03 jun 2023, 18:28#802772
Vet du hur det gått för beståndet eller om det står kvar?@Amatörhuggare 62 🙂
Amatörhuggare 62 skrev:Om det var mitt, så skulle jag nog kalla det för sista gallring / Timmerställning.
Vet du hur det gått för beståndet eller om det står kvar?@Amatörhuggare 62 🙂
mån 19 jun 2023, 09:29#804135
Går väl att släppa upp den till timmer med
haggloader skrev:Jag skulle ha förröjt ev. väntat en tid om ekonomi finns och slutavverkat en mindre del, beroende på hur min ekonomi är. Timmerställning är ett gissel då det tenderar att bli granunderväxt på tallbonitet.
Går väl att släppa upp den till timmer med
ons 09 jul 2025, 19:12#887311Sprang förbi ett område som nyligen hade underväxtröjts. Man kan undra hur traktdirektivet var formulerat.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
ons 09 jul 2025, 21:10#887321
Känns som den optimala starten på fullskiktad granskog, om marken lämpar sig för gran och att man är intresserad av att få en riktig blädningsskog på sikt!
( till skillnad från andra ” blädningar ”, man läser om på forumet )
Kanske skulle funka att ta bort tallen direkt, eller göra en försiktig gallring först.
Amatörhuggare 62 skrev:Det finns kvar, och grovnat bra.
Känns som den optimala starten på fullskiktad granskog, om marken lämpar sig för gran och att man är intresserad av att få en riktig blädningsskog på sikt!
Kanske skulle funka att ta bort tallen direkt, eller göra en försiktig gallring först.
tor 10 jul 2025, 12:08#887349
Är det sån tall så ska man hålla tall. Men man kan behålla granen tills det ska avverkas.
fiskarejocke skrev:Amatörhuggare 62 skrev:Det finns kvar, och grovnat bra.
Är det sån tall så ska man hålla tall. Men man kan behålla granen tills det ska avverkas.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).