Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1072 inlägg 454384 visningar 98 följer Svara, dela mm...  
Stihl

Re: Hittat något intressant i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864341Torvlada?

Stihl
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Torvlada?

Vet ej. Jag har inte hört att det skulle varigt nån torvbrytning där.

Får försöka kolla med dom som är gamla nog för att veta nåt. Men det verkar varigt ett seriöst bygge.

alias  
#864359Ett par påsar blandade hushållssopor vid en grannes virkesupplagsplats... 🤬

MVH
Alias

Användarvisningsbild

JensSkoog  
1739728143_2025.02.16_stige_midt_i_skogen.jpg

Undrar vem som har lämnat en stega mitt ute i skogen.
Måste ha varit jobbigt att bära den dit.
Kan det vara fågelholkar som har varit på
programmet eller någon som har jaktat
sprängtika.
Blir mitt jobb att få den bort 🤬

hfab  
#874637Syns lite dåligt, men jag har hittat taggtråd.
Lite intressant. Det är minst 3 km till närmsta gård.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874647Det ska man inte bli förvånad över. Just 2024 var stora taggtrådsåret här på gårdarna. Städade alla gränserna på morsans i somras inför avverkning ca 1km med 3-4 trådar och på farsans i vintras ca 2,5km med 3-5 trådar.

Det stängslades frikostigt förr i tiden men då var också bete mer värdefullt än skog.

alias  
busholle skrev:Det ska man inte bli förvånad över. Just 2024 var stora taggtrådsåret här på gårdarna. Städade alla gränserna på morsans i somras inför avverkning ca 1km med 3-4 trådar och på farsans i vintras ca 2,5km med 3-5 trådar.

Det stängslades frikostigt förr i tiden men då var också bete mer värdefullt än skog.

Har tidigare lantbrukare hos er varit kloka nog att spika taggtråden i stolpar så att man i.a.f. kan lossa trådarna, eller har de gjort som grannarna i byn jag växte upp i och spikat direkt i träden istället som sedan övervallat trådarna så man får klippa korta taggtrådsbitar mellan träden (många högstubbar blir det när man hugger gränsträd i betesmark)?

MVH
Alias

jannee  
#874655På den gamla (goda) tiden (1800 talet) var fastigheterna väl gärdslade.
Oftast var hela fastigheten omgärdad av gärdsel, när sedan taggtråden kom nyttjade man den i stället för gagnvirke.
Numera nyttjar man i stället elstaket = sådan har utvecklingen varit.
Finns idag galvad taggtråd nedväxt lite varstans över i princip HELA landet där man en gång har haft betesdjur.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
busholle skrev:Det ska man inte bli förvånad över. Just 2024 var stora taggtrådsåret här på gårdarna. Städade alla gränserna på morsans i somras inför avverkning ca 1km med 3-4 trådar och på farsans i vintras ca 2,5km med 3-5 trådar.

Har tidigare lantbrukare hos er varit kloka nog att spika taggtråden i stolpar så att man i.a.f. kan lossa trådarna, eller har de gjort som grannarna i byn jag växte upp i och spikat direkt i träden istället som sedan övervallat trådarna så man får klippa korta taggtrådsbitar mellan träden (många högstubbar blir det när man hugger gränsträd i betesmark)?

MVH
Alias

Både och, man hittar alltid något träd där det är invuxet men det har varit undantagen på det som rullats upp under förra året. På ett ställe kommer jag behöva gå före skördaren och kapa högstubbar när vi ska hugga det.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
1747415277_20250515_085100.jpg
1747415277_20250515_084954.jpg
En cylinderhuvud.
Avgaskanalerna var sin sida. Någon som vet vilken motor tillhör den? Någon 125 cc motorcyckel kanske?
Samt hittade jag en fiskedonlåda. 😁 Vilket visade sig vara en geogömma.
Inom lådan var enslags mystisk ask byggt av en knipp av brädor som gick att öppna i ett viss sätt. Den innehöll en torxnyckel.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880936Är det inte VW då?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#880947Folkare är det ju självklart!

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#886261En liten bakaxel med tryckluftbromsar. Eller kan axekn vara så gammal att bromssarna är mekaniska? Sex hjulbult, ganska tunna.

En växellådslock också. Möjligtvis inte urspruligen från samma ekipage. Någon som känner igen?

axwell  
#891894Var idag ute och röjde för ett avlägg med vändstråk för mopedsnöskotern Vaellan.
Väl hemma igen svor jag nog när jag trodde mig ha trampat fast hundskit under sågskyddskängan, eftersom det satt fast gräs intill hålfoten.
$matches[2]

Inte lätt att se spikhuvudet, följ gräset. Vilken otur med spik !
1756132713_dscn2856.jpg

Vilken otrolig tur att spiken drog iväg utåt från foten !

Användarvisningsbild

JensSkoog  
axwell skrev:Vilken otrolig tur att spiken drog iväg utåt från foten !

Otrolig tur där "axwell" 😀 😀
Gjorde något liknande i min ungdom då jag hoppade ner från taket av den gamla grisstallen
som skulle rivas och trampade en spik rakt genom foten.
Det var självsagt innan skor hade trampskydd. Det var absolut
inte nån höjdare när jag drog den ut 🥶

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).