Skogsröjning

Hjälp en nybörjare med frågor om förröjning/underröjning

5 inlägg 1520 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Hjälp en nybörjare med frågor om förröjning/underröjning

Mivento90  
#913161Hej,

Jag har en del bestånd som ska gallras för första gången. De flesta ser ut att ha blivit röjda i tid, och där tänker jag att förröjning är onödig. Andra bestånd är tydligt eftersatta. Det handlar framförallt om granbestånd med inslag av björk och tall. Det är första gången jag förröjer och tar därför gärna tips från er med mer erfarenhet och kunskap!

- Hur vet man på ett ungefär att en förröjning är nödvändig? Vissa bestånd är ju såklart tydliga, så jag tänker mer på gränsfallen.

- Var går gränsen storleksmässigt för vad man lämnar kvar till skördaren och det man röjer bort?

- Hur höga ska stubbarna vara? Läste någonstans att “röjstubbar ska vara lägre än skördarens stubbskär”. Blir detta ca. 5 cm max?

- Är det ok att förröja några veckor före skördare/skotare kommer om man ser till att lägga ner allting på marken direkt? Eller bör man alltid göra det minst ett år innan gallring?

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hjälp en nybörjare med frågor om förröjning/underröjning

Järnoxen  
#913168Inför en förstagallring så skulle jag vilja påstå att det alltid finns röjningsbehov. Inför andra och tredje gallringen får man göra en bedömning på om skördaren kan komma åt och se alla stammar och om det växer en massa "bjäfs" i stickvägarna.

Röj bort alla stammar som det inte blir minst två massavedsbitar av, ställ ut dem om det inte finns något grövre.

Jag fick lära mig att när man underröjer ska stubbarna antingen vara höga nog att de välts omkull när maskinen kör över dem (strax över knäna) eller helst ska de vara så låga som möjligt (max 10 cm). De får absolut inte vara halvhöga och spetsiga, då kan de sticka hål på maskinens däck. Det varierar väldigt mycket mellan vad olika maskinförare accepterar men om du satsar på så låga stubbar som möjligt så kommer ingen att klaga.

Ja, det är inga problem att röja nära inpå när maskinen ska komma om man är noga med att få ner stammarna på marken. Det är dock att föredra att göra det en tid innan, både för att alla stående stammar ska hinna ramla och sjunka ihop och för att löven ska ramla av från de röjda stammarna så att det är lättare för skördaren att se vad han gör. Du kan fråga nästan vem som helst som har röjt professionellt så kan de berätta om att de har underröjt när skördaren har varit i beståndet, det är dock inte att rekommendera.

hfab  
#913184Som skördarförare vill jag helst att röjstammar ska ha legat minst en vinter innan jag går in med skördaren.
Hur hårt det ska röjas beror på vad markägaren vill ha för bestånd efter gallring.

Tänk på att klena stammar är väldigt dyra/kubik att både avverka och skota.

På malwan jag kör lastar jag ca 5 kubik barrmassa.
Klen björk kan vara så lite som 2 kubik på ett lass.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#913186Det blir ett problem när man röjer strax innan avverkning och det är att skotaren får med underväxt i lasset. Minsta lilla kvist som fastnar gör att röjstammen följer med virket. Det är både störande och ett säkerhetsproblem om röjstammar följer med på lastbilen.
Vad gäller förröjningsbehovet är det en intressant fråga. Överdriven röjning minskar biologisk mångfald genom att minska skydd och miljöer för fåglar och småvilt. Men en fördröjning ger så gott som alltid en bättre gallring. Dels bättre sikt, men även mindre risk för trassel och risken att röjstammar styr virket vid upparbetning.
Så för småvilt och fåglar kan man lämna smågranar i luckor. Viktigast att röja nån meter kring gagnvirket. Sedan kan det vara svårt att ta tillräckligt hårt. Alltsom går att såga med enkel klinga bör tas. Börjar det bli en decimeter i brösthöjd kan det få stå, såvida inte det är ovanligt mycket. Då kan det behövas glesa ut.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#913224Vi tar ner allt som inte håller 7cm i brösthöjd, samma diameter som en ölburk eller snusdosa. Virket skall hålla 5cm under bark på 3m. I en tidig förstagallring i ett ojämnt bestånd kan klenare bitar lämnas i luckor eller kanter. Tänk på att det är dyrt för maskin att plocka bort smått.. Stubbhöjden nära gallringsstam skall vara max 5cm.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).