Skogsröjning

Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

85 inlägg 41043 visningar 28 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

HannuRöj  
#865102Enligt Tapios nya rekommentation. Om målet är enskiktat blandskog naturligt födda björk minst 25% förädlad gran 75% ska bestånd brunnsröjas i en meters radie. Vilket låter inte som en bra alternativ i detta fall.

Som granungskog med björkblandning, då brukar jag börja med och bestämma vilka områden är lämpliga för björk. Arealen ska vara 5-10 % som blandskog, resten som ren gran. Sen röjer jag fram björk i en meters förband, vilket är för tät enligt vilkorna och kommeratt piska granarna. Om det går, låter jag björkarealen vara helt oröjda så det kan räcknas som vilt/mångfaldyta tills nästa röjning. Detta tror jag är bästa alternativ, för att det är för tidigt att röja fram björk i samma förband som gran, vilket nu borde göras enligt bidragvilkorna.

Stihl
Användarvisningsbild

plax  
#865104Ser snyggt ut @adahlm 👍
Jag som håller till i Österbotten använder mig av en annan taktik gällande granplantering.
Bidraget som du nämner har jag aldrig sökt.
Vill hålla täta bestånd från början så att nyttan av den naturliga konkurrensen kommer fram bättre.
Jag använder mig av brunnsröjning och stamkvistning för att släppa fram gran.
Detta ger mig möjligheten att göra första gallringen tidigare och då söka "energivirkes stödet" som vi också kan få.
Här är några bilder från en figur som är planterad 2016.
Ingen exakt räkning men drygt 1000 gran/ha + närmare 6000 björk/ha, 2 röjningar är gjorda och jag planerar med gallring efter 4 år. (D.v.s. 12 år efter plantering)
1734126832_img_20230929_162703337_mfnr.jpg
1734126832_img_20230929_162722279_mfnr.jpg
1734126831_img_20230929_162635490_mfnr.jpg

Användarvisningsbild

HannuRöj  
plax skrev:Ser snyggt ut @adahlm 👍
Jag som håller till i Österbotten använder mig av en annan taktik gällande granplantering.
Bidraget som du nämner har jag aldrig sökt.
Vill hålla täta bestånd från början så att nyttan av den naturliga konkurrensen kommer fram bättre.
Jag använder mig av brunnsröjning och stamkvistning för att släppa fram gran.
Detta ger mig möjligheten att göra första gallringen tidigare och då söka "energivirkes stödet" som vi också kan få.
Här är några bilder från en figur som är planterad 2016.
Ingen exakt räkning men drygt 1000 gran/ha + närmare 6000 björk/ha, 2 röjningar är gjorda och jag planerar med gallring efter 4 år. (D.v.s. 12 år efter plantering)
1734126832_img_20230929_162703337_mfnr.jpg
1734126832_img_20230929_162722279_mfnr.jpg
1734126831_img_20230929_162635490_mfnr.jpg

Som jag tolkar nya bidragsvilkorna, detta är nu helt ok bara brunnsröjningen sker i minst 1m radie. Antalet björk är inte längre begränssat (om granen inte nått till 3m).
🤪 Dock kan det komma en boomerang om det räcker inte att antalet brunnsröjade stammar är lägre än minimikravet för föryngring.

adahlm  
#865134Jag skickade en förfrågan med samma bild till metsäkeskus som betalar ut stöden, fick som svar att det troligen inte godkänns eftersom björkarna är betydligt högre än granarna brevid. De föreslog att dra ner björken o sen senare ta vara på rotskotten.

Känns lite som man skulle ge fan i bidraget o få ett större netto sen när björkarna ligger I vedsäcken - o ändå ha ungefär lika tillväxt på granarna.

Hade tidigare ett liknande objekt som gallrades igenom som 20 år gammalt som gav 60m3/ha björk, endast körstråken och björkarna togs bort då. Inget stöd då heller då medeldiametern var för grov.

Användarvisningsbild

Mivento90  
jessica80 skrev:
Monark1954 skrev:
jessica80 skrev:...... Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning.......

Går det börja tidigare än 6 m och 30.000 träd /ha och ändå undvika stubbskottsröjning?

Självklart. Men då ställer man kvar fler stammar vid förstaröjningen. Allt handlar om begränsning av ljusinsläppet i beståndet mot stubbytorna. Det är det som skapar stubbskottsbildningen. Så vid 3-4 m höjd lämnas istället ca 4.000 - 6.000 st/ha. I andra röjningen - när björken blivit ca 3 meter högre - kan man sedan röja lite hårdare och mer än halvera stamantalet. Anledningen är att ju högre beståndet blir desto effektivare beskuggas stubbytorna.
Men att som en del gör i missriktad ambition - att röja ut björk redan vid en meters höjd eller så - då är det ogörligt att begränsa ljusinsläppet i beståndet på en lövbenägen mark. Det kostar i form av helt onödiga dryga röjningar av stubbskott.

Har jag tolkat det rätt som att t.ex. vid 5 m medelhöjd går man ner till 5000 st/ha och sedan vid 8 m röjer man ner till 2500 st/ha? Är 2500 st/ha ok fram till gallring? När och hur många gånger bör man gallra? Vilka ungefärliga stamantal bör man ha där? Är intresserad av att ta tillvara på så mycket som möjligt (t.ex. vedhuggning) 😀

Användarvisningsbild

jessica80  
#912998Tack för frågan! Högst relevant frågeställning och många ställer sig säkert frågande, eftersom man i den ortodoxa rådgivningen inte nog kan påtala vikten av att gallra ner stamantalet till en niviå, där den biologiska motorn i verkligheten omöjliggör en hög grundytetillväxt. Självföryngrad björk är ingen förädlad hybridasp eller poppel!
Nåväl: Från 5.000 st/ha vid 5 m ÖH - behöver sedan en andraröjning göras. Normalt ner till 2.500-3.000 st/ha vid 8-9 meters ÖH.
Och ja! Du kan ha detta stamantal till förstagallring utan problem, d v s utan att huvudstammarna tappar grönkrona.
Minst 1.500 st/ha efter förstagallring (ga runt 14 m ÖH). Skötselprogrammet därefter är ganska flexibelt och helt beroende på din målsättning. 1-2 gallringar till är möjliga, men gå inte ner för hårt i stamantal i slutförband på goda marker! Höga boniteter kan säkert klara 500-600 st/ha i slutligt stamantal fram till slutavverkning, då vi generellt underutnyttjar bättre ståndorters produktionsförmåga. 🌲

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#913000Om jag får komma med en liten kommentar ang. röjning / gallrings nivån. Jag gör ju så att när det blir dags att börja minska stamantalet vid sista röjning / första gallring, så ser jag då till att inte bara titta på den rumsliga fördelningen. Utan lyfter också blicken o tittar på stammarna. Jag tycker att det är något av det viktigaste att då börja välja det som ska bli slutliga huvudstammar. Stamkvistning kan räta ut en del " kurvor " på de flesta stammar. Men att välja de med redan fin form, kan vara en tid värd besväret !

Användarvisningsbild

jessica80  
#913003Jo, självklart! Men detta förutsätter jag att alla praktiker har koll på. Dock är det kanske bra att du understryker detta, "Älgfoderodlare"!
Det individuella stamvalet är långt viktigare än en jämn stamfördelning. Vid slutröjning får man inte förledas att bli "stöveltittare" bara för att undvika stensågning med en klingröjsåg. Därav lättare att titta uppåt mera och fokusera på kronorna när man kör med kedjeröjsåg. Man är - tack vare den längre räckvidden - också längre ifrån kapsituationen och kan därför lättare bedöma krontaket.

TS
Användarvisningsbild

Mivento90  
jessica80 skrev:Jo, självklart! Men detta förutsätter jag att alla praktiker har koll på. Dock är det kanske bra att du understryker detta, "Älgfoderodlare"!
Det individuella stamvalet är långt viktigare än en jämn stamfördelning. Vid slutröjning får man inte förledas att bli "stöveltittare" bara för att undvika stensågning med en klingröjsåg. Därav lättare att titta uppåt mera och fokusera på kronorna när man kör med kedjeröjsåg. Man är - tack vare den längre räckvidden - också längre ifrån kapsituationen och kan därför lättare bedöma krontaket.

Stort tack för svaret!

Och när jag ändå har dig på tråden...

När jag går ut i det självföryngrade täta björkbeståndet (vid ca. 3-4 m höjd) ser det ut som att det är rätt mycket som har börjat utveckla konkurrerande toppar. Är det värt att vid ett tidigt stadie gå in och knipsa av dessa för att kunna spara dom vid röjning? Eller tar man bort alla dessa vid första-röjningen?

Är det någon skillnad på självföryngrad glasbjörk och vårtbjörk när det kommer till timmerproduktion? Det optimala är väl kanske planterad förädlad vårtbjörk om man vill ha raka nog stammar?

80-90  
#913008Har du mycket lera på din mark så funkar glasbjörken bättre. Den tycker jag tål å stå stamtättare med

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).