Skogsröjning

Röjning kuvad gran

7 inlägg 2191 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl

Röjning kuvad gran

Konsult  
#900619Vad tror ni, kommer dessa granar att klara sig? Håller på att röja 10-åriga planterade granar på bördig mark i Luleå där gräset och sly har konkurrerat med granen fram tills nu. Bifogar några bilder. Jag brunnsröjer granen och lämnar sly i luckor där granen stupat.
Tips på hur röjningen bör utföras?

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Röjning kuvad gran

rokon  
#900627Granarna ser ju fina ut och friska. Det där blir bra!
Bra också om du lämnar björk där så går.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#900697Kommer gå utmärkt. Så länge det finns barr kvar på toppskottet har granen förutsättningar att komma ifatt.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#900698Brunnsröj granplantorna 50-70cm runtom. Så länge toppen är hel så kommer plantan att skjuta fart och du kan ungskogsröja beståndet lite senare. Att ta bort allt löv runtom skapar bara extra arbete så undvik det.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#900704Brunnsröja, tycker jag också.
Om det finns större arealer var de mesta granarna har redan dött, låt björken härja fritt tills nästa röjning. Även det minskar återväxt av slyn, och påverkan når faktiskt förvånads långt. Är det långa skuggor på våren och hösten eller vad vet jag inte.

Som övrigt, ska granungskog alltid röjas i två fas när läget har hunnit bli så illa som på bilerna. Inte bara att undvika onödigt extra arbete, utan att gran måste anpassa sig till förändrade ljusförhållanden. Höga björkar, som lågskärm, gör inget skada, utan de är de antala klena som böjs tvärskors. Därför brunnsröjning är boda kostnadseffektiv och bra metod.

😀 Det kommer nog bli bra.

jannee  
#900710Brunnsröj MEN ta HÖGA stubbar (ca 50 cm perfekt)
I.o.m. detta får du stubbskott som driver granen till att växa.
Stubbskott växer för övrigt betydligt sämre än rotskott och på sikt självdör dessa oftast.

Konsult  
#900968Tack för alla fina tips. Tar med mig detta ut i fält till våren. 👍

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).