sön 16 jul 2023, 20:51#806422Hugger/røjer for tiden ned mye bjørk i furuskog og det faller mange tonn og blir liggende på bakken. På skogsplanen burde dette vært utført i 2003 så mange av bjørkene er veldig store. Grunnet mangel på tid og beliggenhet kjøres dette ikke ut (vondt for hjertet) og lurer på om noen vet om det er en næringsverdi for gjenstående tall 34 år F8.
Skogsröjning
Gir røjd bjørk næring til gjenstående skog?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 17 jul 2023, 07:24#806439Ett näringsvärde är det. Om det är stort eller försumbart får någon annan svara på.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Re: Gir røjd bjørk næring til gjenstående skog?
tis 18 jul 2023, 09:39#806520Löv, barr, bark och finrötererna är en näringskälla.
Stamved blir koldioxid som cirkureras för evigt som ny ved.
😀 Så det är en ekonomisk fråga, när röjningskostnaden ökar värdert av virke minus synröjnings- och avverkningskostnaden.
Så i vissa fall det lönar sig kvista och sälja virket, redan när man når lite under nollresultat.
Skotningsavstånd har ganska mycket betydelse detta.
Stamved blir koldioxid som cirkureras för evigt som ny ved.
😀 Så det är en ekonomisk fråga, när röjningskostnaden ökar värdert av virke minus synröjnings- och avverkningskostnaden.
Så i vissa fall det lönar sig kvista och sälja virket, redan när man når lite under nollresultat.
Skotningsavstånd har ganska mycket betydelse detta.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
tor 20 jul 2023, 19:38#806768Som beskrevet finnes det ikke tid til å kjøre ut og nyttiggjøre virket men tolker svarene som at det har en viss næringsverdi. Min sønn eller datter vil trolig få en innkomst en dag og kanskje komme med en positiv tanke om sin far 😉 .
TS
ons 02 jul 2025, 16:39#886181Det ger näring i många år och skapar livsutrymme åt diverse kryp. Gråsuggor är väldigt glada i död ved och röjer man björk på vintern så äter hjortdjuren av knopparna. Björkved på marken sägs gynna kantareller som lever i någon slags symbios med död björkved. Ska man bedriva jakt så är det besvärligt med mycket röjstammar på marken...och det jan ju vara en nackdel. Ibland ser man på blocket att det säljs björkved 200kr full släpkärra om man hämtar själv och då är det ju enbart röjstammar men tar man en 2m på varje så går det rätt fort att fylla en kärra. De gånger jag röjer nära vägar brukar jag kapa trädet 1m upp och kapa kubbar hela vägen ner på plats direkt. Sen fyller man en ikeakasse och bär till bilen för hemfärd. Står det tätt med björk som ska röjas bort så blir det snabbt några kassar.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).