SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsröjning

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

143 inlägg 60316 visningar 24 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Skogsvaktaren  
#690729Jag röjer först en sväng väntar några år sen stamkvistar jag tall, ca 600-700 per hektar till ca 3,5m väntar några år sen stamkvistar jag upp till ca 4,6-m när tid finns över.
Gran undviker jag att kvista utom runt hus och stuga/bebyggelse runt grannarna t e x.
Även björk stamkvistar jag om de är raka eller nära bebyggelse och i mån av tid.
Bra att ha en hopvikbar handsåg när man röjer.

Stihl
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#705495😎 Nu har jag ett älgfoderbestånd med.

Istället att röja denna fjortonåriga granodling bestämde jag stamkvista naturligt födda tallarna som jag ser har möjligheter att hinna med granarna.
Beståndet hade lite utmaningar på första två åren pga nattfrys dödade årskottet och jag måste röja ner gräset. Ca 2 m höjden röjade jag allt löv ner.
Inte många bra tallarna hittade jag. De är mest alldeles för klena men finns också några som har född tillräktligt tidigt.
Björkslyn är tätt men fortfarande betydligt kortare än granarna och den börjar böjda och dö så ingen direkt röjningsbehov finns för granarna.
Tätt underväxtgran blir även lättare att röja om de får växa lite och nedre kvistarna torka.
Älgarna trivs bra så de får gärna äta så mycket som vill 😁.
Har lövfria granodlingar med självyngrad tall i närheten som hoppas får bli i fred.

Användarvisningsbild

Johan60  
#780786Går det att stamkvista tall (i Västerbotten) på vintern?

Den vanligaste rekommendationen verkar vara att stamkvista under växtsäsongen eller vårvintern, men för min del skulle det passa bättre att börja redan i januari.

https://www.skogen.se/glossary/stamkvistning skriver ”Barrträd […] kan också stamkvistas under vinterhalvåret då medeltemperaturen konstant håller sig under 0 °C. Vid högre vintertemperatur föreligger en viss risk att de angrips av barrträdskräfta (Phacidium coniferarum).

Samtidigt står i Skogsskötselserien nr 8 att ”Barrträdskräftan har hittills inte skadat kvistade tallar i Norrland”. Det kan i och för sig bero på att kanske ingen stamkvistat på vintern här.

Dygnsmedeltemperaturen för januari-februari 2021 och 2022 var där jag bor under noll förutom för några enstaka dagar.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Johan60 skrev:Går det att stamkvista tall (i Västerbotten) på vintern?

Den vanligaste rekommendationen verkar vara att stamkvista under växtsäsongen eller vårvintern, men för min del skulle det passa bättre att börja redan i januari.

https://www.skogen.se/glossary/stamkvistning skriver ”Barrträd […] kan också stamkvistas under vinterhalvåret då medeltemperaturen konstant håller sig under 0 °C. Vid högre vintertemperatur föreligger en viss risk att de angrips av barrträdskräfta (Phacidium coniferarum).

Samtidigt står i Skogsskötselserien nr 8 att ”Barrträdskräftan har hittills inte skadat kvistade tallar i Norrland”. Det kan i och för sig bero på att kanske ingen stamkvistat på vintern här.

Dygnsmedeltemperaturen för januari-februari 2021 och 2022 var där jag bor under noll förutom för några enstaka dagar.

Tidpunkt för stamkvistning
👍

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#798602Nu är stamkvistning på gång igen. I går kvällens objekt, glesplanterad gran med frönfödda tall, några få björk finns också. Målet är, som vanligt, möjligtgöra att genom gallringarna beståndet kan utvecklas mer och mer tallskog. Mycket fläckvis med tall, men ungefär en tredjedel gran och tvåtredjedel tall borde vara möjligt till slutliga fördeling.
Detta är även ett försök att skapa mer 'skogskänsla' i ungskog genom att stamkvista granarna med. Verkar som det mål kan också uppnås. Mellan trän kan nu gå utan att kvistarna skrapar ansiktet och siktet genom figuren är öppen till närmaste figuren. Skulle bli väldigt trivsamt ställe för utflyckt, barnen att leka mm. Skulle bli ännu bättre om man orkade plocka kvistarna när de har torkat men tror det blir aldrig gjort. Men som sagt detta är ett småskalig försök och kanske någon annastans är behovet större för fritidsaktiviteterer, och efarenher av denna provyta kan användas.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#798838😀 Nästa objekt i en annan skog. Min ända föryngringsareal som har naturligt födda tallar så bra att det kan klassas som en lyckat naturligt föryngring. Hård betat, och mycket älgskit överallt även nu, men ändo bra tallar så mycket att det kommer att bli tall som huvudträdslag.
Bhd på några ställen redan 12 cm, men mest 5 - 8 cm.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#798888När jag stamkvistat så unga tallar så har det blivit älgarnas favoritträd att feja tyvärr.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#798894😥 Ja, risken finns. Och även risk för toppbrott finns på dom flesta.
Fejning har jag inte haft så stor problem, men detta är nu tredje år jag har stamkvistat så unga träd så lite för tidigt att säga hur ska detta ändas..

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).