Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736837 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#655742 Tråkigt att inte älgen kan omskoleras till att äta
ormbunkar - skiten blir ju mellan halvannan och två meter. :(( :((

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#655743
barbarossa skrev:Skogsvårdsföreningen är på skogsägarens sida..tycker beståndet är rätt glest redan.får sova på saken

Bor i samma land som du men nu har jag avvikande åsikt!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#655752
machonisti skrev:
barbarossa skrev:Skogsvårdsföreningen är på skogsägarens sida..tycker beståndet är rätt glest redan.får sova på saken

Bor i samma land som du men nu har jag avvikande åsikt!
och har inte fått en sån uppfattning åtm inte hittils.kan du ge exempel?beståndet på fotot är rätt glest utan att blanda in svf.så hobby skogsägare som jag är frågar jag råd och synpunkter här.gallra betyder väldigt glest mellan stammarna och kan beståndet vakna till av det?mager mark torr momark

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#655768
isteskog skrev:Lövet växer bra nere hos dig också, Ananders! 😉


Det gör det, särskilt om det även är lite fuktig mark också.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#655770
barbarossa skrev:
machonisti skrev:
barbarossa skrev:Skogsvårdsföreningen är på skogsägarens sida..tycker beståndet är rätt glest redan.får sova på saken

Bor i samma land som du men nu har jag avvikande åsikt!
och har inte fått en sån uppfattning åtm inte hittils.kan du ge exempel?beståndet på fotot är rätt glest utan att blanda in svf.så hobby skogsägare som jag är frågar jag råd och synpunkter här.gallra betyder väldigt glest mellan stammarna och kan beståndet vakna till av det?mager mark torr momark

Skogsvårdsföreningen är ett affärsföretag med många ben. Dom handlar med plantor virke och fastighetsförmedling samt säljer rådgivning. Jag säger inte att du blir lurad, bara att man måste förstå att föreningen har många intressen som inte alltid är desamma som skogsägarens.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#655771 Ok.men om dom livnär sej på rådgivning måste väl råden vara i köparens intresse med?har ej undertecknat någon averkning och jag fick bara det rådet.och tänker som så att bättre ta ut lite pengar nu och lämna något växande åt nästa generation 🤔

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#655772 Tänk om du med gallring kan ta ut mera pengar sen. Då det växt till sig.
Jag skulle gallra beståndet.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#655782 Ok så du tror alltså det vaknar till om jag gallrar?värt att pröva iaf

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

plutten  
#655784 Är det sån kvalitet på beståndet att det blir stock eller är det bara massakvalitet. Ifall det bara växer mera massa skulle jag nog kalavverka och börja på ny kula.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#655788 Ålder 79. st ha 502. diam 21 höjd15. volym ha 125. tillväxt år 3.7m3

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#655835
Vedmaskin skrev:
Erre skrev:Här är bilder på några av mina björkbollar.
Detta är i en röjning jag gjorde för 5 år sen.
Toppade dom och lät dom stå kvar. Och dom producerar nya fina toppar varje år.
Och dom betas hårt av viltet.


Då får vi se om mina blir lika produktiva. Jag lämnade lite björkepinnar kvar när jag röjde idag. :smile:


@Vedmaskin:
Har de fyllt sin funktion som viltfoder de 4 år som förflutit sedan inlägget skrevs (1 maj 2016)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655842
alias skrev:
Vedmaskin skrev:
Erre skrev:Här är bilder på några av mina björkbollar.
Detta är i en röjning jag gjorde för 5 år sen.
Toppade dom och lät dom stå kvar. Och dom producerar nya fina toppar varje år.
Och dom betas hårt av viltet.


Då får vi se om mina blir lika produktiva. Jag lämnade lite björkepinnar kvar när jag röjde idag. :smile:


@Vedmaskin:
Har de fyllt sin funktion som viltfoder de 4 år som förflutit sedan inlägget skrevs (1 maj 2016)?

MVH
Alias


Har inte följt upp det. Får kolla på dom. 😀

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#655847
barbarossa skrev:Ålder 79. st ha 502. diam 21 höjd15. volym ha 125. tillväxt år 3.7m3


Börja om från början, ingen ide att sörja detta...
Det har vuxit färdigt..

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#655852 Säger som tidigare.... Gallra och avvakta några år! Man får kanske inte ha så stora förväntningar när boniteten är låg. Åldern är ju också låg så jag skulle avvakta med avverkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#655859 Nja på egen mark kanske, där man inte har behov av intäkter, som vedbestånd eller annat.
Men i skog som ska växa och skapa förutsättningar för framtiden så gör dessa träd sig bäst i vältan.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).